Annons

Fågelidentifikation

Den är så oren den kan vara. Ett genetiskt missfoster, helt enkelt. I detta avseende suger djurparker/parker något helt otroligt, men det tycks roa innehavarna att tvångs-mecka med naturen.....

/Oscar
Givet, orkade inte ens kolla upp myskand ordentligt eftersom den var självklart parkskräp. Parkankor är ett sjukt påfund.
 
Givet, orkade inte ens kolla upp myskand ordentligt eftersom den var självklart parkskräp. Parkankor är ett sjukt påfund.

Tack för info! Och då förstår jag varför jag inte hittade fågeln i fågelboken. Har ni möjilghet att titta på den här också? Jag tror det är en Eider men tycker den ser lite udda ut. Tagen på Hönö utanför Göteborg.
 

Bilagor

  • eider.jpg
    eider.jpg
    12.4 KB · Visningar: 614
Tack för info! Och då förstår jag varför jag inte hittade fågeln i fågelboken. Har ni möjilghet att titta på den här också? Jag tror det är en Eider men tycker den ser lite udda ut. Tagen på Hönö utanför Göteborg.

Ja det är en eiderhane som är kläckt förra året. Vet inte vilken fågelbok du har men i den eminenta "fågelguiden" finns en bild på 1årig eider som ser ut som denna individ :)
/Christoffer
 
Ja det är en eiderhane som är kläckt förra året. Vet inte vilken fågelbok du har men i den eminenta "fågelguiden" finns en bild på 1årig eider som ser ut som denna individ :)
/Christoffer

Tack för hjälpen! Det är fågelguiden jag tittar i, men jag har inte hunnit bli expert än och ibland blir jag osäker.
 
Rovfågel i Spanien

Vad är detta, Stäpphök, Ängshök eller Blå kärrhök? Skådad i Barcelona för någon dag sedan.
 

Bilagor

  • IMG_2667.jpg
    IMG_2667.jpg
    18.8 KB · Visningar: 557
  • 123.jpg
    123.jpg
    11.5 KB · Visningar: 550
Nötkråka?

Hej på er.
Sitter på tåget på vägen hem från en tur i norra Roslagen där jag fotade en fågel som jag tror är en nötkråka? Har inte hft förmånen att få se en sådan innan, men jag är ju otålig så jag tänkte att ni kanske kan bekräfta det innan jag hinner hem och kolla i en fågelbok. Den är alltså fotad för några timmar sen på norra Singö.
 

Bilagor

  • IMG_7280.jpg
    IMG_7280.jpg
    19.3 KB · Visningar: 541
Senast ändrad:
Hej på er.
Sitter på tåget på vägen hem från en tur i norra Roslagen där jag fotade en fågel som jag tror är en nötkråka? Har inte hft förmånen att få se en sådan innan, men jag är ju otålig så jag tänkte att ni kanske kan bekräfta det innan jag hinner hem och kolla i en fågelbok. Den är alltså fotad för några timmar sen på norra Singö.

Nötkråka! Grattis! :)
 
lite osäker på denna tätting flock
är det samma fåglar i samma flock eller olika
är det gula solen som ger effekten som står lite lågt
en del har lite rött på bröstet som siskor
en har lite svart över huvet, men det kan vara en skugga

sörmland häromdan em sol
 

Bilagor

  • a.jpg
    a.jpg
    50.8 KB · Visningar: 527
  • b.jpg
    b.jpg
    50.9 KB · Visningar: 509
  • c.jpg
    c.jpg
    63.8 KB · Visningar: 508
lite osäker på denna tätting flock
är det samma fåglar i samma flock eller olika
är det gula solen som ger effekten som står lite lågt
en del har lite rött på bröstet som siskor
en har lite svart över huvet, men det kan vara en skugga

sörmland häromdan em sol

En grönsiskeflock med enstaka gråsiskor.

/Magnus
 
På dessa bilder tror jag det blir svårt att spika arten. man kan ju tycka att boan pekar mot stäpphök, men jag vågar inte spika något från dessa bilder.

/Magnus

Eller rättare sagt jag tycker man kan utesluta ängshök pga av boan och ljusa kragen, men då jag inte kan avgöra antalet fingrar på fågeln vågar jag inte utesluta blå kärrhök, även om jag tycker färger talar för stäpp.

/Magnus
 
Ser ingen som är svartvit, det är enbart grön o gråsiskor. Vissa har lite skugga på sig om det är det du menar.

tänkte på den här gynnaren
blir inte riktigt klok på om det är nåt ljusfenomen eller inte
huvudet bör inte vara i skugga som den befinner sig

iofs har den skugga på vingen
kan ju vara från nån annan fågel kanske
 

Bilagor

  • d.jpg
    d.jpg
    41.1 KB · Visningar: 503
Eller rättare sagt jag tycker man kan utesluta ängshök pga av boan och ljusa kragen, men då jag inte kan avgöra antalet fingrar på fågeln vågar jag inte utesluta blå kärrhök, även om jag tycker färger talar för stäpp.

/Magnus

Okej tack så mycket. jag har inte sett fågeln själv då det var min bror som fotade den där nere, men min första tanke var också Stäpphök.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.