ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Absolut, men det är ju som bekant inte alltid det väntade som observeras;-)

Mot bakgrund av fjolårets exeptionella häckningar av stäpphök i Norden och framförallt blandhäckningar med blåhök, så lägger jag en röst på hybrid på denna bild. Bilden som visar undersidan tycker jag känns mindre bra för blåhök, men desto bättre för stäpp/ängshök. De senaste bilderna pekar däremot klart åt blåhök, så...... Hybrid.

/Oscar
 
Mot bakgrund av fjolårets exeptionella häckningar av stäpphök i Norden och framförallt blandhäckningar med blåhök, så lägger jag en röst på hybrid på denna bild. Bilden som visar undersidan tycker jag känns mindre bra för blåhök, men desto bättre för stäpp/ängshök. De senaste bilderna pekar däremot klart åt blåhök, så...... Hybrid.

/Oscar

Inte omöjligt, men jag tror de första bilderna luras. Då jag tycker.dom senare bilderna pekar entydigt mot blåhök. Men helt hundra kan man så klart inte vara.

/Magnus
 
Mot bakgrund av fjolårets exeptionella häckningar av stäpphök i Norden och framförallt blandhäckningar med blåhök, så lägger jag en röst på hybrid på denna bild. Bilden som visar undersidan tycker jag känns mindre bra för blåhök, men desto bättre för stäpp/ängshök. De senaste bilderna pekar däremot klart åt blåhök, så...... Hybrid.

/Oscar
I stort omöjligt att säkert avgöra på bilderna men visst ser undersidan lite misstänkt ut. Jag tror ändå att det jag kan se ligger inom variationen för blåhök men det är inte solklart.

/Ola
 
Vem där ??

När jag såg denna fågel fanns bara Canon G12 till hands - dessutom 3-glasfönster som "extra-linser"
Hittade den inte i vår lilla fågelbok.
Tillsammans med 10-15 gråsiskor i busken med fröautomaten satt den ensam av sin art.
Tacksam för besked om vem vi hade besök av.
håhå
 

Bilagor

  • IMG_3202 400.jpg
    IMG_3202 400.jpg
    89 KB · Visningar: 306
När jag såg denna fågel fanns bara Canon G12 till hands - dessutom 3-glasfönster som "extra-linser"
Hittade den inte i vår lilla fågelbok.
Tillsammans med 10-15 gråsiskor i busken med fröautomaten satt den ensam av sin art.
Tacksam för besked om vem vi hade besök av.
håhå

Testa slå upp steglits i fågelboken, där har du den.

/Magnus
 
Tack Magnus

Letade bland fåglar som stanna här över vintern, i vår urgamla fågelbok tillhör den flyttfåglarnas skara.
(bilden togs idag 19/1 strax före kl 13,)
Det är nog dags att lägga några kr på en ny fågelbok.
håhå
 
Letade bland fåglar som stanna här över vintern, i vår urgamla fågelbok tillhör den flyttfåglarnas skara.
(bilden togs idag 19/1 strax före kl 13,)
Det är nog dags att lägga några kr på en ny fågelbok.
håhå

Den är både stann och flyttfågel. En ny fågelbok är nog ingen dum idé, köp fågelguiden.
 
Korsnäbb

Hej
Tror det är en korsnäbb hona men vet inte om det är större eller mindre korsnäbb.
Lars J
 

Bilagor

  • DSC_0620c.jpg
    DSC_0620c.jpg
    17.1 KB · Visningar: 645
Apropå fågelguiden...finns det nån "måste-fågelbok" nr2?
Menar om det finns nåt bra komplement man borde skaffa när man inte hittar i fågelguiden (och innan man fått svar från alla otroligt hjälpsamma skrivare i denna tråden :) )?
Förstår såklart att det finns massa litteratur och mer riktade böcker om tex trutar, rovfåglar etc men finns det nån självklar bok man borde skaffa efter fågelguiden?

Tips emottages ytterst tacksamt!! :)
 
Apropå fågelguiden...finns det nån "måste-fågelbok" nr2?
Menar om det finns nåt bra komplement man borde skaffa när man inte hittar i fågelguiden (och innan man fått svar från alla otroligt hjälpsamma skrivare i denna tråden :) )?
Förstår såklart att det finns massa litteratur och mer riktade böcker om tex trutar, rovfåglar etc men finns det nån självklar bok man borde skaffa efter fågelguiden?

Tips emottages ytterst tacksamt!! :)

Nej. Övriga är mer riktad litteratur, fågelguiden behandlar alla arter du kan stöta på i europa.
 
Apropå fågelguiden...finns det nån "måste-fågelbok" nr2?
Menar om det finns nåt bra komplement man borde skaffa när man inte hittar i fågelguiden (och innan man fått svar från alla otroligt hjälpsamma skrivare i denna tråden :) )?
Förstår såklart att det finns massa litteratur och mer riktade böcker om tex trutar, rovfåglar etc men finns det nån självklar bok man borde skaffa efter fågelguiden?

Tips emottages ytterst tacksamt!! :)

Som komplement till fågelguiden tycker jag det är ganska trevligt att ha en fotobaserad bok hemma, i lite större format med hård pärm, det finns flera bra. Genom att titta på fotona av fågeln i dem och jämföra med fågelguiden får man en bra bild av vilka karaktärer det är fågelguiden vill belysa, dessutom är det inspirerande att se andras foton, eftersom det är min huvudinriktning i jakten på nya arter.
 
Det är en ren fröjd att läsa Erik Rosenbergs Fåglar i Sverige, även om Fågelguiden är överlägsen när det gäller artbestämning :)
Jag gillar även praktversionen av Fågelguiden som helt enkelt heter Fåglarna.
 
Som komplement till fågelguiden tycker jag det är ganska trevligt att ha en fotobaserad bok hemma, i lite större format med hård pärm, det finns flera bra. Genom att titta på fotona av fågeln i dem och jämföra med fågelguiden får man en bra bild av vilka karaktärer det är fågelguiden vill belysa, dessutom är det inspirerande att se andras foton, eftersom det är min huvudinriktning i jakten på nya arter.

Nåt tips på bra med foto? De jag har suger rätt ordentligt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.