ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Var ute och fotade den vilsna pelikanen här i Gagnef i Oktober när denna fågel cirklade ovanför.
Någon som känner igen?

Ser ut som en blå kärrhök med 5 pennor, långa vingar och lång stjärt med bandningen endast på stjärtspetsen. Inte helt 100 men vad skall det annars vara? ängs/stäpphök borde vara betydligt slankare.
 
Jag tog det här kortet på Öckerö på nyårsafton. Kan någon bekräfta att det är en ettårig tretåig mås?
Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • RissaTridactyla_0002.jpg
    RissaTridactyla_0002.jpg
    10.8 KB · Visningar: 301
Valfågel?

Någon som är duktig på havsfåglar från södra halvklotet? Fotat i Amudsenhavet och jag gissar på Antarktisk valfågel (Pachyptila desolata) men med bara den här bilden att utgå från känns det aningen osäkert....
 

Bilagor

  • valfågel.jpg
    valfågel.jpg
    65.3 KB · Visningar: 309
Någon som är duktig på havsfåglar från södra halvklotet? Fotat i Amudsenhavet och jag gissar på Antarktisk valfågel (Pachyptila desolata) men med bara den här bilden att utgå från känns det aningen osäkert....

Några arter inom familjen valfåglar (Prion) är duktigt snarlika varandra, så det krävs mycket bra bilder för att säkerställa art-id, och ibland räcker inte ens det... Du får nöja dig med "ob. valfågel". Hur som helst så är dom grymt läckra! Fick själv stifta bekantskap med Fairy Prion utanför Nya Zeeland 2007. Är du nyfiken på bilder, så hittar du dom här:
www.osqar.se/arter/Utlandet/Nya Zeeland/Galleri/

/Oscar
 
Jag tog det här kortet på Öckerö på nyårsafton. Kan någon bekräfta att det är en ettårig tretåig mås?
Mvh,
Andreas

Tack, va kul! Orkar någon slänga ett öga på den här också? Jag trycker den är lik en Fiskmås men gissar att öronfläcken säger att det är en Tretåig.
 

Bilagor

  • RissaTridactyla_0009.jpg
    RissaTridactyla_0009.jpg
    13.7 KB · Visningar: 243
Några arter inom familjen valfåglar (Prion) är duktigt snarlika varandra, så det krävs mycket bra bilder för att säkerställa art-id, och ibland räcker inte ens det... Du får nöja dig med "ob. valfågel". Hur som helst så är dom grymt läckra! Fick själv stifta bekantskap med Fairy Prion utanför Nya Zeeland 2007. Är du nyfiken på bilder, så hittar du dom här:
www.osqar.se/arter/Utlandet/Nya Zeeland/Galleri/

/Oscar

Valfågel duger gott :) Enligt mina utbredningskartor så borde det vara antarctic prion, slender-billed prion eller blue petrel (om nu fjäderfäna faktiskt håller sig där de ska vara), och med tanke på ögonbrynsstrecket så går ju den blå bort. Men närmare än så kanske man inte kan komma

Det var inga dåliga bilder i det albumet! Grym havsfågelporr!
 
Nej, det var attans otur, den hade varit där en vecka eller så men försvann precis till nyårsafton. Var ju den jag hade hoppats på men blev glad för dom tretåiga :)

Neeej va tråkigt! Hade inte koll på att den försvann redan då, var ju halvtam när jag var där! :)
Ber om ursäkt om jag strödde salt i sår, var absolut inte min mening! :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.