Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation


Som tidigare skriver rödhake. Kan förtydliga lite kanske, det är alltså frågan om en ungfågel som inte fått sina "vuxna" fjädrar ännu. Som kuriosa så gäller det för alla trastfåglar (jo rödhake räknas som en trastfågel) så ser man att större täckarnas yttersta spets har ljusa kanter (titta på vingen, följ fjädrarna uppåt mot huvudet, där du ser ett ljust band, det är toppen på större täckarna). Detta ljusa band i någon form har alla tastfåglar i juvenil dräkt dvs ofta ett helt kalenderår. Så när du ser rödhakar som ser ut som vuxna fåglar på våren kan du titta på sidan på den, ser du det ljusa strecket där så vet du att fågeln är född förra året!
 
Som tidigare skriver rödhake. Kan förtydliga lite kanske, det är alltså frågan om en ungfågel som inte fått sina "vuxna" fjädrar ännu. Som kuriosa så gäller det för alla trastfåglar (jo rödhake räknas som en trastfågel) så ser man att större täckarnas yttersta spets har ljusa kanter (titta på vingen, följ fjädrarna uppåt mot huvudet, där du ser ett ljust band, det är toppen på större täckarna). Detta ljusa band i någon form har alla tastfåglar i juvenil dräkt dvs ofta ett helt kalenderår. Så när du ser rödhakar som ser ut som vuxna fåglar på våren kan du titta på sidan på den, ser du det ljusa strecket där så vet du att fågeln är född förra året!
Sant, men beakta att även adulta rödhakar kan uppvisa större täckare med små ljusa spetsar. Alltså en lite vansklig karaktär hos just rödhake. :)

Mvh/ Ola
 
Hej

Jag har letat efter vad detta kan vara för fågel men eftersom jag är så rudis på rovfåglar så har jag gått bet, en falk eller hök gissar jag men kanske någon här vet mer exakt.

Den är för övrigt fotad idag på Kvarnholmen, Nacka mitt under städningen ;)
 

Bilagor

  • _29K9671_fs_small.jpg
    _29K9671_fs_small.jpg
    22.2 KB · Visningar: 333
  • _29K9669_fs_small.jpg
    _29K9669_fs_small.jpg
    20 KB · Visningar: 332
Korsnäbbar

Jag har tidigare bestämt dessa till mindre korsnäbb.
Efter diskussion på artportalen idag (om andra foton) blev jag lite osäker.
Bild 2 och 5 tycker jag har hyfsat stor näbb men jag tycker fortfarande de är mindre KN och inte större? Tacksam för en "second opinion".

Bilderna är tagna i Göteborg, Kvibergs kyrkogård, 111204.
I samma period var där rapporterade bändlar och just mindre KN från samma plats.

http://suddmesar.blogspot.com/2011/12/mindre-korsnabb-goteborg-111204.html
 
Jag har tidigare bestämt dessa till mindre korsnäbb.
Efter diskussion på artportalen idag (om andra foton) blev jag lite osäker.
Bild 2 och 5 tycker jag har hyfsat stor näbb men jag tycker fortfarande de är mindre KN och inte större? Tacksam för en "second opinion".

Bilderna är tagna i Göteborg, Kvibergs kyrkogård, 111204.
I samma period var där rapporterade bändlar och just mindre KN från samma plats.

http://suddmesar.blogspot.com/2011/12/mindre-korsnabb-goteborg-111204.html

Lite klurigt det här med korsnäbbar men jag håller med om att det är mindre korsnäbb. Nr 2 tror jag bara är perspektivets förvrängning och bild 5 känns också som mindre enligt mig.

Mvh/ Christoffer
 
Lite klurigt det här med korsnäbbar men jag håller med om att det är mindre korsnäbb. Nr 2 tror jag bara är perspektivets förvrängning och bild 5 känns också som mindre enligt mig.

Mvh/ Christoffer

Fast mer erfarna får gärna kommentera då jag också känner mig osäker på dessa bilder.
 
latinska namn

Här behöver man inte vänta länge på svar - tack Jens och Stefan! Nomenklaturen verkar vara en ständigt öppen fråga, så tur att det finns latinska namn!

tyvärr är det även så att i dessa dagar när dna har fått sitt stora inträde i ornitologin, så är det inte alls ovanligt att man ändrar latinska namnen på fåglar. bla därför att man får mer vetskap om dess släktskap.
o då byts inte bara namnet (latinska) utan även i många fall sker byten mellan familjer. eller rentav att nya familjer bildas.
ett svenskt exempel här är ju ek/macchia/stäpp/saxualsångare som tidigare tillhörde hippolais,. numer tillhör de iduna.

så lätt är det inte!

mvh peter berglin
 
Hej!

Det här tror jag är någon typ av siska. Är det någon som kan se vilken?

Micke.
 

Bilagor

  • Siska.jpg
    Siska.jpg
    97.2 KB · Visningar: 1,464
Hej,

I Slottskogen i Göteborg hittade jag det här gräsandsparet som jag tycker ser lite udda ut. Hanen har ett huvud som en gräsand men vitt bröst och i övrigt jämnt brun kropp. Honan är brunsvart med lite vitt på bröstet. Kan det vara en hybrid av något slag?

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • hane.jpg
    hane.jpg
    15.2 KB · Visningar: 1,858
  • hona.jpg
    hona.jpg
    18.4 KB · Visningar: 2,030
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.