Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Fotografen_
Aktiv medlem
Circium
Aktiv medlem
Sparvhök, hane.
/Niklas
Circium
Aktiv medlem
Tjo!
Skulle ni säga att dessa suddiga, tidigt-på-morgonen-bilder föreställer en pilgrimsfalk?
/pontus
Japp
/Niklas
Auberg
Aktiv medlem
Tja!Tjo!
Skulle ni säga att dessa suddiga, tidigt-på-morgonen-bilder föreställer en pilgrimsfalk?
/pontus
Jo det ser ut att vara en ung pille detta.
Mvh/ Ola
Fotografen_
Aktiv medlem
Tack för ditt snabba svar, nu ser jag ju att det är en sparvhök.
Per Hesselgren
Aktiv medlem
Kustpipare? Falsterbo, 111002.
Visa bilaga 120254
Sen en bonusfråga, kan ormvråkar sakna ändband? Dvs helt ljus stjärt.
Ja en juvenil kustpipare. Nej (du menar väl omönstrad stjärt?) då är det nog en brun kärrhök
MixPix
Aktiv medlem
Ja en juvenil kustpipare. Nej (du menar väl omönstrad stjärt?) då är det nog en brun kärrhök
Tack för svar!
Njaä...det är definitivt en vråk. Sett bilder nu och det verkar som det finns individer med väldigt ljus stjärt. Ormvråkar e kluriga...
Per Hesselgren
Aktiv medlem
Andra vråkar?
Jag har lånat "Rovfåglar i Europa" av Benny Gensböl och det finns väldigt bleka ormvråkar men det är alltid band på stjärten. Stäppvråk och örnvråk kan vara ännu blekare. Du kanske har sett nån av dom?Tack för svar!
Njaä...det är definitivt en vråk. Sett bilder nu och det verkar som det finns individer med väldigt ljus stjärt. Ormvråkar e kluriga...
Auberg
Aktiv medlem
Det är nog mycket riktigt en ormvråk du sett. Jag vet ju inte hur du såg den men många gånger kan de se ut att helt sakna bandning när man ser dem underifrån på lite höjd.Tack för svar!
Mvh/ Ola
MixPix
Aktiv medlem
Det är nog mycket riktigt en ormvråk du sett. Jag vet ju inte hur du såg den men många gånger kan de se ut att helt sakna bandning när man ser dem underifrån på lite höjd.
Mvh/ Ola
Det tror jag med.
Dessutom var det ju massor med skådare i södra skåne i helgen på rovfågelsjakt.
Bifogar de kassa bilderna iaf men jag tror som sagt oxå på ormvråk.
Bilagor
p_å
Medlem
Tja!
Jo det ser ut att vara en ung pille detta.
Mvh/ Ola
Japp
/Niklas
Kul! Tack för hjälpen!
Auberg
Aktiv medlem
Utan tvekan. Bandningen syns svagt med lite ansträngning dessutomDet tror jag med.
Dessutom var det ju massor med skådare i södra skåne i helgen på rovfågelsjakt.
Bifogar de kassa bilderna iaf men jag tror som sagt oxå på ormvråk.
Ungfågel kan ju tilläggas varför stjärten också är mer otydligt tecknad.
Mvh/ Ola
Per Hesselgren
Aktiv medlem
Stäppvråk
Gott om bilder här:
http://artportalen.se/birds/
Varför inte ryssvråk eller stäppvråk som den kallas numera?
Mörkt huvud och mörka "axlar" kombinerat med ljus stjärt
Utan tvekan. Bandningen syns svagt med lite ansträngning dessutom
Ungfågel kan ju tilläggas varför stjärten också är mer otydligt tecknad.
Mvh/ Ola
Gott om bilder här:
Auberg
Aktiv medlem
Ser ingen anledning att misstänka stäppvråk här utan detta ser ut som en helt normal juvenil ormvråk.Gott om bilder här:
Mvh/ Ola
Auberg
Aktiv medlem
Oj! Sjukt häftigt.Jag brukar vara glad om jag får se en örn, men den här "dogfighten" gick inte av för hackor...
Är det någon som kan hjälpa till med ålder på dessa åtminstone inte adulta kombatanter...
Kungsörnen kan nog vara 1k och om inte högst 2k. Svårt att se ruggningsstatus på bilden. Det gäller iofs även havsörnen men det ser ut som om den är under ruggning och det tillsammans med mycket vitt på undersidan får mig att tro på 2k där.
Mvh/ Ola
Edit: Med tanke på att havsörnen ser ut att rugga hp5 är det nog snarare en 3k.
yens
Aktiv medlem
Oj! Sjukt häftigt.
Kungsörnen kan nog vara 1k och om inte högst 2k. Svårt att se ruggningsstatus på bilden. Det gäller iofs även havsörnen men det ser ut som om den är under ruggning och det tillsammans med mycket vitt på undersidan får mig att tro på 2k där.
Mvh/ Ola
Det var väl ungefär så jag hade trott själv, två kombatanter ur olika gäng som är på väg in i tonåren gör upp ungefär...
Såg även tre havsörnar fajtas lite, och en förmodad mindre skrikörn vid havgårdssjön, men jag är inte helt säker, så jag vågar inte rapportera den, är dock ganska säker, för den av klart mindre än de övriga örnarna på platsen, men större och mer "örnlik" än de glador/fjällvråkar/ormvråkar som hängde i närheten av örngottet... Den kom upp över skogskanten och visade dig bara några sekunder, tillräckligt för att se mörka vingbakkanter och mörk, extremt kort, stjärt... Väntade någon halvtimme, men den behagade inte visa sig igen. Tyvärr förvånansvärt lite folk där, de var väl och tittade på taigasångare, 300 meter från mitt hus :-D