** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Det var väl ungefär så jag hade trott själv, två kombatanter ur olika gäng som är på väg in i tonåren gör upp ungefär... :)

Såg även tre havsörnar fajtas lite, och en förmodad mindre skrikörn vid havgårdssjön, men jag är inte helt säker, så jag vågar inte rapportera den, är dock ganska säker, för den av klart mindre än de övriga örnarna på platsen, men större och mer "örnlik" än de glador/fjällvråkar/ormvråkar som hängde i närheten av örngottet... Den kom upp över skogskanten och visade dig bara några sekunder, tillräckligt för att se mörka vingbakkanter och mörk, extremt kort, stjärt... Väntade någon halvtimme, men den behagade inte visa sig igen. Tyvärr förvånansvärt lite folk där, de var väl och tittade på taigasångare, 300 meter från mitt hus :-D
Ah, segt. Låter ju bra men jobbigt med så kort obs. Nåväl, verkar ju vara rätt gott där nere hur som helst. :)

Ah, segt. Låter ju bra men jobbigt med så kort obs. Nåväl, verkar ju vara rätt gott där nere hur som helst. :)

Hittade en annan bild på samma kungsörn, och med tanke på den extremt jämna och fina vingbakkanten tror jag man kan spika 1K, eller? Jag ser inga tendenser till ruggning...

Bilagor

• orn2.jpg
    orn2.jpg
    5.2 KB · Visningar: 948
Fjällvråk?

Satt och tittade på den här gynnaren i skymningen häromdagen innan den bestämde sig för att ge sig ut på sista jakten. Stod och ryttlade vilket väl ormvråken inte gör och gav dessutom ett kraftigare intryck än ormvråken även om den nog inte var väsentligt mycket större. Jag tänker ung fjällvråk, någon som kan bekräfta eller dementera?

Tack på förhand.

Bilagor

• fjallis.jpg
    fjallis.jpg
    39.1 KB · Visningar: 779
  • fjallis2.jpg
    fjallis2.jpg
    33.8 KB · Visningar: 730
  • fjallis3.jpg
    fjallis3.jpg
    25.1 KB · Visningar: 782
Satt och tittade på den här gynnaren i skymningen häromdagen innan den bestämde sig för att ge sig ut på sista jakten. Stod och ryttlade vilket väl ormvråken inte gör och gav dessutom ett kraftigare intryck än ormvråken även om den nog inte var väsentligt mycket större. Jag tänker ung fjällvråk, någon som kan bekräfta eller dementera?

Tack på förhand.

Bekräftat.

/Oscar

Vad är detta?

Nu behöver jag er hjälp. Vad är det här för fågel?

Bilagor

• mesfråga2.jpg
    mesfråga2.jpg
    87.8 KB · Visningar: 685
  • mesfråga.jpg
    mesfråga.jpg
    62.5 KB · Visningar: 701
Nu får ni hjälpa mig igen.

Hej!

Lyckas inte artbestämma den här.
Är det någon som kan hjälpa?

Micke.

Bilagor

• Vad-är-det-här-för-fågel.jpg
    Vad-är-det-här-för-fågel.jpg
    96 KB · Visningar: 634
Gås

Jag brukar alltid gissa fel när jag lägger upp en bild för identifikation så jag fortsätter väl med den ovanan.
Är detta en grågås, den gick för sig själv på en gräsmatta nära sjön och käkade i lugn och ro.

Bilagor

• goose_fs.jpg
    goose_fs.jpg
    89.6 KB · Visningar: 394
Blå eller brun?

Återigen fantastiska bilder, hårt croppade pga långt avstånd.
Visst är detta väl en blå kärrhök (om det nu går att säga utifrån dessa bilder, jag är fullt medveten om att fotona lämnar mer att önska)? Bruna kärrhöken har väl inte det ljusa bandet över stjärten?

Fotograferade (det är samma fågel på alla foton) 1,5 mil utanför Malmö idag.

Bilagor

• kärr4_400.jpg
    kärr4_400.jpg
    51.2 KB · Visningar: 386
  • kärr1_400.jpg
    kärr1_400.jpg
    71.4 KB · Visningar: 386
  • kärr2_400.jpg
    kärr2_400.jpg
    55.8 KB · Visningar: 387
  • kärr3_400.jpg
    kärr3_400.jpg
    68.6 KB · Visningar: 392
Fingrar?

Återigen fantastiska bilder, hårt croppade pga långt avstånd.
Visst är detta väl en blå kärrhök (om det nu går att säga utifrån dessa bilder, jag är fullt medveten om att fotona lämnar mer att önska)? Bruna kärrhöken har väl inte det ljusa bandet över stjärten?

Fotograferade (det är samma fågel på alla foton) 1,5 mil utanför Malmö idag.

Blå kärrhök eller ängshök möjligen. Man ser inte om den har fem (kärrhök) eller fyra fingrar (ängshök)

Vilken falk? Sten?

Jag har tidigare bara - såvitt jag vet - sett tornfalk.

Den här såg jag idag, ett snabbt läge när den lyfte från sin vilosten vid en äng vid Näsbyholmsjön, Skåne. Först trodde jag att jag skrämt upp den (det kanske jag gjorde) men den började direkt jaga, dels genom att ryttla över ängen och dels flyga tätt mot buskage och träd intill sjön.

När jag kollar bilderna här hemma så.... inte tusan är detta en tornfalk? Slagit i fågelguiden och det närmsta jag kommer är lärk- eller stenfalk men blir inte klok på vilket. Vad säger expertisen? Flera bilder av blandad kvalisort, för att försöka få med den i olika vinklar.

Svart ändband talar för stenfalk, om jag tolkar Fågelguiden rätt?

Bilagor

• falk1_400.jpg
    falk1_400.jpg
    34.8 KB · Visningar: 370
  • falk7_400.jpg
    falk7_400.jpg
    26.8 KB · Visningar: 372
  • falk4_400.jpg
    falk4_400.jpg
    61.8 KB · Visningar: 362
  • falk5_400.jpg
    falk5_400.jpg