Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Jag har tidigare bara - såvitt jag vet - sett tornfalk.

Den här såg jag idag, ett snabbt läge när den lyfte från sin vilosten vid en äng vid Näsbyholmsjön, Skåne. Först trodde jag att jag skrämt upp den (det kanske jag gjorde) men den började direkt jaga, dels genom att ryttla över ängen och dels flyga tätt mot buskage och träd intill sjön.

När jag kollar bilderna här hemma så.... inte tusan är detta en tornfalk? Slagit i fågelguiden och det närmsta jag kommer är lärk- eller stenfalk men blir inte klok på vilket. Vad säger expertisen? Flera bilder av blandad kvalisort, för att försöka få med den i olika vinklar.

Svart ändband talar för stenfalk, om jag tolkar Fågelguiden rätt?

Det är en tornfalk.

/Magnus
 
En till suddmes

Eller ja, mes är det ju inte.

Någon som kan tipsa om vad jag skall leta efter i fågelguiden? För inte är det väl en börringevråk? Och inte är det väl kärrhök, får inte riktigt ihop täckningen. Eller, ju mer jag tittar på den... kärrhök är det kanske ändå? Får bara inte riktigt ihop vingarna.

Fotograferad i onsdags, en bit från Havgårdssjön i Skåne.
 

Bilagor

  • what.jpg
    what.jpg
    24.6 KB · Visningar: 347
Senast ändrad:
Eller ja, mes är det ju inte.

Någon som kan tipsa om vad jag skall leta efter i fågelguiden? För inte är det väl en börringevråk? Och inte är det väl kärrhök, får inte riktigt ihop täckningen. Eller, ju mer jag tittar på den... kärrhök är det kanske ändå? Får bara inte riktigt ihop vingarna.

Fotograferad i onsdags, en bit från Havgårdssjön i Skåne.

Börringevråk=Fiskgjuse?
Den skulle nog kunna se ut så
 
Eller ja, mes är det ju inte.

Någon som kan tipsa om vad jag skall leta efter i fågelguiden? För inte är det väl en börringevråk? Och inte är det väl kärrhök, får inte riktigt ihop täckningen. Eller, ju mer jag tittar på den... kärrhök är det kanske ändå? Får bara inte riktigt ihop vingarna.

Fotograferad i onsdags, en bit från Havgårdssjön i Skåne.

Jodå, det är en börringevråk, alltså en ljus ormvråk. Det finns väldigt många såna just vid börringsjön, som ju bara ligger ett dopat stenkast från just havgårdssjön. Att det är en buteo är klockrent, och en fjällvråk är inte så ljus på "magen".
 
Jodå, det är en börringevråk, alltså en ljus ormvråk. Det finns väldigt många såna just vid börringsjön, som ju bara ligger ett dopat stenkast från just havgårdssjön. Att det är en buteo är klockrent, och en fjällvråk är inte så ljus på "magen".
Förslag tidigare i tråden på fiskgjuse... nu ormvråk i ljus fas.

Fler förslag?
 
vad är detta.jpg

Finns det någon möjlighet att se vad detta är för fågel som jag tyvärr upptäckte för sent för att kunna få en bra bild.

Mycket tacksam för svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.