Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Havsörnar, eller?

Var ute en stund härom dagen och såg dessa två fåglar. Lite osäker, men visst är det väl havsörnar och inte kungsörn??
 

Bilagor

  • Örnlek.jpg
    Örnlek.jpg
    3.6 KB · Visningar: 393
  • Ljusörn.jpg
    Ljusörn.jpg
    5.1 KB · Visningar: 397
  • Mörkörn.jpg
    Mörkörn.jpg
    4.7 KB · Visningar: 392
Var ute en stund härom dagen och såg dessa två fåglar. Lite osäker, men visst är det väl havsörnar och inte kungsörn??

Havsörn, helt korrekt.
Utöver skillnader i teckningarna hos resp. fjäderdräkt, så är det tydliga skillnader i silluetterna.
Havsörn ser framtung ut med sitt utskjutande huvud och korta stjärt. Här är det omvänt hos kungsörnen med sin längre och smalare stjärt. Vidare är havsörnens vingar stora, breda rektangulära "ladugårdsväggar", där kungsörnens dito upplevs mer "längre och smalare". Allt detta sammantaget ger att Havs upplevs som klart "stabbigare" och kraftigare medan Knugis är mer "elegant" och välproportionelig.

/Oscar
 
Hmm, man är väl inte riktigt klok, men jag tycker denna tråden är så lärorik, så jag, hmm, läste igenom den... (tog några kvällar...) och har en högst inofficiell topplista över fåglar som identifierats flest gånger. Det kan saknas någon, men här är en ungefärlig lista över de tio arter som jag uppfattar tagits upp flest gånger.

Ormvråk - jo det är konstaterat många gånger...
Lövsångare - vanligast i Sverige, och nästan i tråden
Ängspiplärka - orädd och ofta synlig, liten bubblare
Törnsångare - kanske en skräll, men den är inte helt enkel för helt nya skådare
Stenskvätta - troligen många som går över en strandäng med kameran i näven
Bofink - vanligast i Sverige den också, högt även i tråden
Gransångare - är det inte lövsångare så...
Tornfalk - ryttlar sig genom tråden effektivt
Storskarv - dessa nordens pingviner gör många nyfikna
Sånglärka - drillar in i tråden, ofta med härliga beskrivningar.

Nära listan, men inte ända framme hittar vi arter som drillsnäppa, grönbena, buskskvätta, gråtrut och skrattmås (i vinterdräkt). Havsörn har ökat på senare år, inte bara i Sverige, utan definitivt i tråden.

Synnerligen väl sammanfattat!!

/Oscar
 
Hjälp att identifiera svala(?)

När vi var på väg till stranden i Bohuslän i somras stannade jag till för att några bilder på dessa fåglar som flög lågt och snabbt över ett fält. Vid fototillfället tänke jag att det var någon slags svala. När jag nu försöker ta reda på vad det är för sort tycker jag att det som är mest likt är klippsvala.

Jag undrar därför om det kan vara klippsvala och hur vanlig den är i Sverige?

Två mer eller mindre suddiga bilder nedan.

/ Henrik
 

Bilagor

  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    26.7 KB · Visningar: 290
  • Bild2.jpg
    Bild2.jpg
    27.5 KB · Visningar: 295
När vi var på väg till stranden i Bohuslän i somras stannade jag till för att några bilder på dessa fåglar som flög lågt och snabbt över ett fält. Vid fototillfället tänke jag att det var någon slags svala. När jag nu försöker ta reda på vad det är för sort tycker jag att det som är mest likt är klippsvala.

Jag undrar därför om det kan vara klippsvala och hur vanlig den är i Sverige?

Två mer eller mindre suddiga bilder nedan.

/ Henrik

Det är en ung ladusvala. Klippsvala är brun och en stänkare i Sverige.

/Oscar
 
Jag drar slutsatsen att fjädrarna är antingen ointressanta eller omöjliga. Kanske någon av de duktiga ornitologerna i tråden kan säga vilket som är fallet :)

Det är inte lätt med fjädrar. Lägg på minnet att enstaka fjädrar i sig ofta ger ett helt annat utseende än vad dom gör tillsammans, sittandes på en fågel. Och det är det utseendet på fjädrar som vi till 99% är bekanta med...

Min "slutsats" av dina fjädrar är att fågeln tycks ha en ljusgrå vingovansida med en glest bandad vit undersida.... vilket tyvärr inte säger mig ett dugg. Däremot tycks fjäderspolarna vara hela, vilket indikerar att fågeln har fallit offer för en rovfågel. Hade ett rovdjur varit "boven", hade spolarna varit avbitna.

/Oscar
 
Det är inte lätt med fjädrar. Lägg på minnet att enstaka fjädrar i sig ofta ger ett helt annat utseende än vad dom gör tillsammans, sittandes på en fågel. Och det är det utseendet på fjädrar som vi till 99% är bekanta med...

Min "slutsats" av dina fjädrar är att fågeln tycks ha en ljusgrå vingovansida med en glest bandad vit undersida.... vilket tyvärr inte säger mig ett dugg. Däremot tycks fjäderspolarna vara hela, vilket indikerar att fågeln har fallit offer för en rovfågel. Hade ett rovdjur varit "boven", hade spolarna varit avbitna.

/Oscar

Tack för ett utlåtande i alla fall :)
 
Havstrut är vad det är!

/Rasmus

Tack!

Här är två juvenila (tror jag) måsar till som jag är osäker på. Den första togs i Göteborgs fiskehamn och den andra i Slottskogen. Båda från i söndags. Gissar att åtminstone en av dom är Skrattmås.

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • Stående.jpg
    Stående.jpg
    10 KB · Visningar: 313
  • Simmande.jpg
    Simmande.jpg
    11.7 KB · Visningar: 314
Tack!

Här är två juvenila (tror jag) måsar till som jag är osäker på. Den första togs i Göteborgs fiskehamn och den andra i Slottskogen. Båda från i söndags. Gissar att åtminstone en av dom är Skrattmås.

Mvh,
Andreas

Skrattmåsar. Den övre är en adult i vinterdräkt och den undre en 1K-fågel (född i år).

/Oscar
 
Upp till 22 st av dessa cirklade över fälten, ibland utspritt och ibland ganska tätt ihop. Undrar vad det är för några och om det är normalt?
 

Bilagor

  • Vad.jpg
    Vad.jpg
    4.9 KB · Visningar: 273
  • IMGP5970_photoscape_vad.jpg
    IMGP5970_photoscape_vad.jpg
    4.2 KB · Visningar: 274
Upp till 22 st av dessa cirklade över fälten, ibland utspritt och ibland ganska tätt ihop. Undrar vad det är för några och om det är normalt?

Ormvråkar och det är nu under hösten helt normalt inför flytten. Vid Skanörs Ljung kan man bra dagar se flera hundra ormvråkar "skruva" i termikvindarna ihop med andra rovfåglar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.