Annons

Fågelidentifikation

Tjo!
Skulle ni säga att dessa suddiga, tidigt-på-morgonen-bilder föreställer en pilgrimsfalk?
/pontus
 

Bilagor

  • IMG_5156.jpg
    IMG_5156.jpg
    86.1 KB · Visningar: 377
  • IMG_5158.jpg
    IMG_5158.jpg
    21.1 KB · Visningar: 383
Andra vråkar?

Tack för svar! :)

Njaä...det är definitivt en vråk. Sett bilder nu och det verkar som det finns individer med väldigt ljus stjärt. Ormvråkar e kluriga... :)
Jag har lånat "Rovfåglar i Europa" av Benny Gensböl och det finns väldigt bleka ormvråkar men det är alltid band på stjärten. Stäppvråk och örnvråk kan vara ännu blekare. Du kanske har sett nån av dom?
 
Tack för svar! :)

Njaä...det är definitivt en vråk. Sett bilder nu och det verkar som det finns individer med väldigt ljus stjärt. Ormvråkar e kluriga... :)
Det är nog mycket riktigt en ormvråk du sett. Jag vet ju inte hur du såg den men många gånger kan de se ut att helt sakna bandning när man ser dem underifrån på lite höjd.

Mvh/ Ola
 
Det är nog mycket riktigt en ormvråk du sett. Jag vet ju inte hur du såg den men många gånger kan de se ut att helt sakna bandning när man ser dem underifrån på lite höjd.

Mvh/ Ola

Det tror jag med. :)
Dessutom var det ju massor med skådare i södra skåne i helgen på rovfågelsjakt.
Bifogar de kassa bilderna iaf men jag tror som sagt oxå på ormvråk.
 

Bilagor

  • fs1.jpg
    fs1.jpg
    13.8 KB · Visningar: 523
  • fs2.jpg
    fs2.jpg
    14.8 KB · Visningar: 348
  • fs3.jpg
    fs3.jpg
    13.2 KB · Visningar: 357
Det tror jag med. :)
Dessutom var det ju massor med skådare i södra skåne i helgen på rovfågelsjakt.
Bifogar de kassa bilderna iaf men jag tror som sagt oxå på ormvråk.
Utan tvekan. Bandningen syns svagt med lite ansträngning dessutom :)

Ungfågel kan ju tilläggas varför stjärten också är mer otydligt tecknad.

Mvh/ Ola
 
Jag brukar vara glad om jag får se en örn, men den här "dogfighten" gick inte av för hackor...

Är det någon som kan hjälpa till med ålder på dessa åtminstone inte adulta kombatanter...
 

Bilagor

  • ornar1.jpg
    ornar1.jpg
    9.7 KB · Visningar: 789
Jag brukar vara glad om jag får se en örn, men den här "dogfighten" gick inte av för hackor...

Är det någon som kan hjälpa till med ålder på dessa åtminstone inte adulta kombatanter...
Oj! Sjukt häftigt. :)

Kungsörnen kan nog vara 1k och om inte högst 2k. Svårt att se ruggningsstatus på bilden. Det gäller iofs även havsörnen men det ser ut som om den är under ruggning och det tillsammans med mycket vitt på undersidan får mig att tro på 2k där.

Mvh/ Ola

Edit: Med tanke på att havsörnen ser ut att rugga hp5 är det nog snarare en 3k.
 
Oj! Sjukt häftigt. :)

Kungsörnen kan nog vara 1k och om inte högst 2k. Svårt att se ruggningsstatus på bilden. Det gäller iofs även havsörnen men det ser ut som om den är under ruggning och det tillsammans med mycket vitt på undersidan får mig att tro på 2k där.

Mvh/ Ola

Det var väl ungefär så jag hade trott själv, två kombatanter ur olika gäng som är på väg in i tonåren gör upp ungefär... :)

Såg även tre havsörnar fajtas lite, och en förmodad mindre skrikörn vid havgårdssjön, men jag är inte helt säker, så jag vågar inte rapportera den, är dock ganska säker, för den av klart mindre än de övriga örnarna på platsen, men större och mer "örnlik" än de glador/fjällvråkar/ormvråkar som hängde i närheten av örngottet... Den kom upp över skogskanten och visade dig bara några sekunder, tillräckligt för att se mörka vingbakkanter och mörk, extremt kort, stjärt... Väntade någon halvtimme, men den behagade inte visa sig igen. Tyvärr förvånansvärt lite folk där, de var väl och tittade på taigasångare, 300 meter från mitt hus :-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.