Annons

Fågelidentifikation

Ormvråkar och det är nu under hösten helt normalt inför flytten. Vid Skanörs Ljung kan man bra dagar se flera hundra ormvråkar "skruva" i termikvindarna ihop med andra rovfåglar.

Tack för hjälpen! Jag tyckte 22 st var mäktigt, vilken känsla det måste vara att få se hundratals tillsammans.
 
Här kommer ännu ett hyperskarpt och korrekt exponerat foto som är tagit på telets idealavstånd... :)

Jag gissar/antar att det är en fjällvråk jag fångat. Stämmer det?
 

Bilagor

  • 2011_0927_162733-2.jpg
    2011_0927_162733-2.jpg
    71.9 KB · Visningar: 229
Här kommer ännu ett hyperskarpt och korrekt exponerat foto som är tagit på telets idealavstånd... :)

Jag gissar/antar att det är en fjällvråk jag fångat. Stämmer det?

Tack vare den fantastiska bildkvaliteten skulle jag nog gissa på en börringevråk, alltså en ljus ormvråk, även om det är ett långskott, jag tycker den är för ljus på buken för att vara av fjällsort...

EDIT: hmm, ser dock ljus ut på stjärtens ovansida, fick mig att tveka... :) Vi får nog vänta in experterna...
 
Tack för svar Yens, men den "kändes" inte alls som ormvråk på flykten. Liksom lite "lättare" och aaaaningen snabbare vingslag. Men långt håll och mörkt mot träden gör det hela svårt att bestämma.
 
Här kommer ännu ett hyperskarpt och korrekt exponerat foto som är tagit på telets idealavstånd... :)

Jag gissar/antar att det är en fjällvråk jag fångat. Stämmer det?

Av bildens knapphändiga information, kan detta lika gärna vara en ung (havs)trut...
Du säger att den hade lite snabbare vingslag, lite nättare än ormvråk. I så fall faller fjällvråk direkt. Faktum är att en Fjälla på håll många gånger ger vibbarna av en ung kungsörn..... Fjällans faktiska mått är oxå större än ormvråkens. Tror inte det går att fastslå arttillhörighet utifrån aktuell bild.

/Oscar
 
Av bildens knapphändiga information, kan detta lika gärna vara en ung (havs)trut.../Oscar
Tack! :)

Nåja, trut var det inte. Här är två till kvalitetsbilder som kanske kan ge lite ljus i det mörker som råder?
 

Bilagor

  • 2011_0927_162734.jpg
    2011_0927_162734.jpg
    75.7 KB · Visningar: 269
  • 2011_0927_162733-3.jpg
    2011_0927_162733-3.jpg
    78.6 KB · Visningar: 299
Tack! :)

Nåja, trut var det inte. Här är två till kvalitetsbilder som kanske kan ge lite ljus i det mörker som råder?

Okej, då blir min gissning Börringevråk. En fjällvråk är större och tyngre än orm/Börringevråk. Dessutom är en Fjälla aldrig så rent vit på undersidan som bilden antyder.

/Oscar
 
Ok, då ger jag mig! :)
Det är ju dessutom inte så att jag "behöver" en Fjällis så det var inget önsketänkande från min sida.
Tack yens och Osquar för hjälpen!
 
Ok, då ger jag mig! :)
Det är ju dessutom inte så att jag "behöver" en Fjällis så det var inget önsketänkande från min sida.
Tack yens och Osquar för hjälpen!

Som parantes kan nämnas att jag kort får en flash av ormörn när det gäller utseendet på dräkten förutom den mörka blaffan på stjärtovansidan. Men här snackar vi örn, dvs en pippi som ger ett klart maffigare intryck än både orm- och fjällvråk (tillsammans... hahaha). Men den gråa färgen på ovansidan och den rena vita undersidan stämmer bra för ormörn.

/Oscar
 
Uggla

DSC03577.JPG

Denna uggla såg jag för två veckor sen, i Jogersö utanför Oxelösund.
Finns det möjligen någon som ser vad det är för uggla?

tack för hjälpen
 
Senast ändrad:
Som parantes kan nämnas att jag kort får en flash av ormörn när det gäller utseendet på dräkten förutom den mörka blaffan på stjärtovansidan. Men här snackar vi örn, dvs en pippi som ger ett klart maffigare intryck än både orm- och fjällvråk (tillsammans... hahaha). Men den gråa färgen på ovansidan och den rena vita undersidan stämmer bra för ormörn.

/Oscar

Intressant! Men som du säger så faller det på "maffigheten" i det här fallet.
men likväl, kul att läsa hur arterna kan förväxlas när man inte ser dom "live".
Tack Osquar!
 
Örn, men vilken?

Vissa danskar ropade större skrikörn, men de kanske var fel ute?
 

Bilagor

  • DSC_6506b .jpg
    DSC_6506b .jpg
    15.2 KB · Visningar: 238
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.