Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Mer hjälp behövs :eek:)

Här kommer några fler bilder jag behöver hjälp med.

15.jpg

16.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

Bild 3 tror jag är svartvit flugnsnappare och bild fyra är strandpipare, men vilken ?

/Fredric
 
Falk - men vilken

Hej
Gissar att det är en falk av något slag min vilken? Tack på förhand för hjälpen.

Bilden tagen på långt håll i motljus vid Morupos Tånge idag!
///Lars-Ove
 

Bilagor

  • Rovis falk.jpg
    Rovis falk.jpg
    4.9 KB · Visningar: 162
Gulärlor

Jag är fullt på det klara med att jag fotat gulärlor, dessutom den nordliga rasen thunbergi, men hur är det med könstillhörigheten? Är det adulta fåglar hane+hona eller är de ljusare ungfåglar?
 

Bilagor

  • _MG_9608.jpg
    _MG_9608.jpg
    76.4 KB · Visningar: 254
  • _MG_9550.jpg
    _MG_9550.jpg
    87.4 KB · Visningar: 290
  • _MG_9565.jpg
    _MG_9565.jpg
    77.9 KB · Visningar: 250
  • atb_01575.jpg
    atb_01575.jpg
    75.9 KB · Visningar: 250
Dessa ungfåglar

Är helt borta när det gäller ungfåglar men kan det här möjligtvis vara en juvenil blåhake?
Betedde sig som en rödhake och ungerfär lika liten i storleken.
 

Bilagor

  • IMG_1982-2red.jpg
    IMG_1982-2red.jpg
    12 KB · Visningar: 294
  • IMG_1988red.jpg
    IMG_1988red.jpg
    14.7 KB · Visningar: 465
Är helt borta när det gäller ungfåglar men kan det här möjligtvis vara en juvenil blåhake?
Betedde sig som en rödhake och ungerfär lika liten i storleken.

Lite svårt att avgöra på bilderna, men skulle mycket väl kunna vara det om bilden är tagen i norra delarna av landet. Fjällskogen kanske?

// Daniel
 
Lite svårt att avgöra på bilderna, men skulle mycket väl kunna vara det om bilden är tagen i norra delarna av landet. Fjällskogen kanske?

// Daniel

Tittat lite närmre och jag skulle nog vilja säga blåhake. Antydan till brett vitt ögonbrynstreck och en antydan till roströda fjädrar på stjärten. Men de just utflugna småtrastarna är lite kluriga då de ser nästan likadana ut.

// Daniel
 
Lite svårt att avgöra på bilderna, men skulle mycket väl kunna vara det om bilden är tagen i norra delarna av landet. Fjällskogen kanske?

// Daniel

Nja, jag mötte denna krabat i morse i blandskog med stora åkermarker och en sjö i anslutning till det. Södra Dalarna , Borlängetrakten
 
Tittat lite närmre och jag skulle nog vilja säga blåhake. Antydan till brett vitt ögonbrynstreck och en antydan till roströda fjädrar på stjärten. Men de just utflugna småtrastarna är lite kluriga då de ser nästan likadana ut.

// Daniel

Tycker också det lutar åt blåhake då jag aldrig tidigare sett denna typ av ungfågel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.