Annons

Fågelidentifikation

Hej!

Har varit på öland några dagar, snacka om mycket fåglar :) Många har jag själv kunnat identifiera, men när det kommer till suddmesarna blev det svårt, tror att ni fixar många av dessa trots den riktigt usla kvalitén!

Bild 1 - ingen gissning
Visa bilaga 118308

Bild 2 - ingen gissning
Visa bilaga 118309

BIld 3 - Kan det vara ejder ?
Visa bilaga 118310

BIld 4 - Gissar på småskrake här
Visa bilaga 118311

Bild 5 - Kanske skärfläcka ?
Visa bilaga 118312

Börjar med dessa 5

1 är nog en stare
2 passar- lanske en ung stenskvätta???
3 Ejder
4 Småskrake
5 Skärfläcka

Du får ta detta med en nypa salt..... Det verkar som om de riktiga storfräsarna är på semester - jag har en and jag inte blev riktigt klok på. / Gunnar
 
1 är nog en stare
2 passar- lanske en ung stenskvätta???
3 Ejder
4 Småskrake
5 Skärfläcka

Du får ta detta med en nypa salt..... Det verkar som om de riktiga storfräsarna är på semester - jag har en and jag inte blev riktigt klok på. / Gunnar

Jag håller med Dig i min okunskap.
2 tror jag är en ung alt. hona stenskvätta

EDIT: Näe, det är nog en juv.
 
Denna andhona är fotograferad på Getterön i Varberg. Jag tyckte hon var nättare än en gräsand och näbben har ju en teckning som skulle kunna stämma med en snatterand. Det fanns ingen hane i faggorna som kunde underlätta. Går det på bilderna att få en artbestämning?

Nog tycker jag det lutar åt Snatterand, men jag blir inte klok på dessa honor.
Facit kommer nog när storfräsarna börjar jobba igen ;)
 
Kan det vara så att anden har s k eklipsdräkt? Då är det knivigt, man tror sig ha sett något exklusivt och så är det en gräsand.//K

Bilden föreställer en hona snatterand. Hon är klenare byggd än gräsand och annan näbbfärg-form. Ser man henne flaxa till med vingarna brukar de vita vingspeglarna framträda tydligt.
Hälsningar
Mikael
 
1 är nog en stare
2 passar- lanske en ung stenskvätta???
3 Ejder
4 Småskrake
5 Skärfläcka

Du får ta detta med en nypa salt..... Det verkar som om de riktiga storfräsarna är på semester - jag har en and jag inte blev riktigt klok på. / Gunnar

Tack för det Gunnar, efter en kik i boken håller jag med om stare och juv stenskvätta. Resten var vi ju redan överens om :eek:)

/Fredric
 
1. Tycker att det liknar en fältpiplärka lite ..?
2. dålig bild, men det är en Kråkfågel med vitt på änden av vingarna...
3. lärka..?
4. sånglärka
5. lärka..?
 

Bilagor

  • fältpiplärka.jpg
    fältpiplärka.jpg
    31.2 KB · Visningar: 251
  • Ishult och Skåne 327.jpg
    Ishult och Skåne 327.jpg
    12.7 KB · Visningar: 257
  • Öland 176.jpg
    Öland 176.jpg
    11.3 KB · Visningar: 252
  • Öland 505.jpg
    Öland 505.jpg
    26.6 KB · Visningar: 247
  • Öland 537.jpg
    Öland 537.jpg
    33.3 KB · Visningar: 250
Bilden föreställer en hona snatterand. Hon är klenare byggd än gräsand och annan näbbfärg-form. Ser man henne flaxa till med vingarna brukar de vita vingspeglarna framträda tydligt.
Hälsningar
Mikael

Sådärja, så var frågan avgjord. Det var just den mer eleganta/lättare kroppsformen som förde mina tankar åt en snatterand. Det är konstigt att ett så diffust teckan kan vara ganska tydligt i fält..
Du borde känna igen henne ifrån dina egna hemmamarker. Hon hade en rätt imponerande skock ungar kvar i livet. Stort tack för hjälpen och ha enn skön sommar! /Gunnar
 
va de e svårt med alla dessa fåglar hoppas någon kan hjälpa till med detta
tack på förhand.
 

Bilagor

  • IMG_4631.jpg
    IMG_4631.jpg
    74.6 KB · Visningar: 247
1. Tycker att det liknar en fältpiplärka lite ..?
2. dålig bild, men det är en Kråkfågel med vitt på änden av vingarna...
3. lärka..?
4. sånglärka
5. lärka..?

1. Helt rätt, fältpip
2. Det vita är nog bara solreflexer, skulle vilja ha det till en korp
3. Säger ängspiplärka
4. Jajamen
5. Någon piplärka igen, lite dålig vinkel, men sätter en slant på ytterligare en ängspip!

/Rasmus
 
1. Helt rätt, fältpip
2. Det vita är nog bara solreflexer, skulle vilja ha det till en korp
3. Säger ängspiplärka
4. Jajamen
5. Någon piplärka igen, lite dålig vinkel, men sätter en slant på ytterligare en ängspip!

/Rasmus

Det är tydligen inte ovanligt med vita fjädrar i kråkfåglars dräkt (Leucism).
 
Hej, min gissning skulle vara lappuggla på den här. Någon som kan hjälpa mig?
 

Bilagor

  • _DSC9786.jpg
    _DSC9786.jpg
    94 KB · Visningar: 225
Rovis

Hej!

Den här flög förbi vår balkong igår kväll, vid Mälarens strand. Nån som kan avgöra vad det är?
Den passerade på 1,5 minut och fällde aldrig ut stjärtfjädrarna. Tyvärr är detta den "bästa" bilden...
Bara några minuter innan flög en falk förbi, vi tror att det var en lärkfalk, men hann tyvärr inte fota den. Kameran kom dock fram och var därmed redo när den här andra, betydligt större, rackaren kom flygande.
/M*
 

Bilagor

  • 110716_bolinder_0054.jpg
    110716_bolinder_0054.jpg
    10.3 KB · Visningar: 237
Hej!

Den här flög förbi vår balkong igår kväll, vid Mälarens strand. Nån som kan avgöra vad det är?
Den passerade på 1,5 minut och fällde aldrig ut stjärtfjädrarna. Tyvärr är detta den "bästa" bilden...
Bara några minuter innan flög en falk förbi, vi tror att det var en lärkfalk, men hann tyvärr inte fota den. Kameran kom dock fram och var därmed redo när den här andra, betydligt större, rackaren kom flygande.
/M*

Bivråk

/Friberg
 
1. Helt rätt, fältpip
2. Det vita är nog bara solreflexer, skulle vilja ha det till en korp
3. Säger ängspiplärka
4. Jajamen
5. Någon piplärka igen, lite dålig vinkel, men sätter en slant på ytterligare en ängspip!

/Rasmus

Tack för hjälpen! :)

Jag tror inte att det var solreflexer, det lyste vitt hela tiden, såg det tydligare då den var närmare innan jag hann att få upp kameran, fick tyvärr en väldigt dålig bild från vägen... kanske leucism isf. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.