Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Tack för hjälpen! :)
Här kommer några till;

1. väldigt dålig bild...
2,3. Ängshök?
4. samma som förra gången, något mer beskärd bild om det kan hjälpa..?
5.går det att se vad för det är för beckasin?
 

Bilagor

  • Öland 405.jpg
    Öland 405.jpg
    32.4 KB · Visningar: 417
  • Öland 1018.jpg
    Öland 1018.jpg
    22.8 KB · Visningar: 413
  • Öland 1032.jpg
    Öland 1032.jpg
    5.9 KB · Visningar: 403
  • Öland 421.jpg
    Öland 421.jpg
    44.1 KB · Visningar: 412
  • Öland 415.jpg
    Öland 415.jpg
    29.2 KB · Visningar: 403
Juvenil skvätta ?

Hej!

Har sett ar stenskvättepar på samma ställa många gånger nu, men idag satt denna lilla krabat på samma ställe, kan det vara en juvenil stenskvätta ?

Stenskvätta_1-fs_forum.jpg

/Fredric
 
Kan det inte vara en hona? Kom ju väldigt sent i år, så årsunge bör det väl inte kunna vara redan?
Hej Gunder!

Jag tyckte att den såg vattrad ut på ovansidan samt ljusaktig näbb. Dock har du rätt i att det är i tidigaste laget för ruggade årsungar. Med tanke på att bilden ändå är lite svårtolkad och det tidiga datumet kan jag gå med på att låta åldern vara osagd. ;-)

Mvh/ Ola
 
Hej Gunder!

Jag tyckte att den såg vattrad ut på ovansidan samt ljusaktig näbb. Dock har du rätt i att det är i tidigaste laget för ruggade årsungar. Med tanke på att bilden ändå är lite svårtolkad och det tidiga datumet kan jag gå med på att låta åldern vara osagd. ;-)

Mvh/ Ola

Det är en årsunge, vilket dina observerade karaktärer styrker. Stenskvättorna var allt på plats i hyfsat normal tid, så datumet är helt i sin ordning.

/Oscar
 
Tja

Det är en årsunge, vilket dina observerade karaktärer styrker. Stenskvättorna var allt på plats i hyfsat normal tid, så datumet är helt i sin ordning.

/Oscar

De första törnskatorna anlände kring den 20/5 till stockholmsområdet men de flesta kom inte förrän en bit in i juni, i så fall är denna väldigt ung.
 
Rör...eller möjligen kärr?

Jag är väl tämligen säker på att det är en rörsångare pga lätet (som jag iofs är dålig på överlag), miljön, sång mitt på dagen samt att den verkade lockad av min rörsångar.mp3 på mobilen.
(Jag vet, man ska inte locka, det var heller inte meningen! Jag skulle lyssna lågt för att fräscha upp lätet för mig själv men parveln verkade ändå ha hört det o kom då o satte sig ännu närmre och sjöng. Mkt trevligt men absolut inte meningen!)

Min jobbkollega undrade dock om man helt kunde utesluta kärrsångare? Lätet kan jag inte förmedla så min fråga blir alltså: Kan man identifiera som rör- eller kärrsångare enbart utifrån bilderna? Motivera gärna varför isf (alternativt om det är omöjligt :) )

http://suddmesar.blogspot.com/2001/06/roreller-karr.html
 
Jag är väl tämligen säker på att det är en rörsångare pga lätet (som jag iofs är dålig på överlag), miljön, sång mitt på dagen samt att den verkade lockad av min rörsångar.mp3 på mobilen.
(Jag vet, man ska inte locka, det var heller inte meningen! Jag skulle lyssna lågt för att fräscha upp lätet för mig själv men parveln verkade ändå ha hört det o kom då o satte sig ännu närmre och sjöng. Mkt trevligt men absolut inte meningen!)

Min jobbkollega undrade dock om man helt kunde utesluta kärrsångare? Lätet kan jag inte förmedla så min fråga blir alltså: Kan man identifiera som rör- eller kärrsångare enbart utifrån bilderna? Motivera gärna varför isf (alternativt om det är omöjligt :) )

http://suddmesar.blogspot.com/2001/06/roreller-karr.html
Hej!

Det är svårt att enbart från bilder säkert bestämma. Dock har den en (reservation för hur bilden återger det rätta) varmt brun ton på både översida och undersidans flanker. Bra för rörsångare.

På den översta bilden kan man dessutom se ganska väl att den nedersta tertialspetsen inte ser ut att vara längre än armpennorna. Detta talar också för rör. Ben och näbb är svårbedömt här.

Lägger du till detta till miljön samt sång så tror jag du kan vara 100% på att det är en rörsångare. Kärrsångare kan sjunga på dagen men sången är väldigt varierad med en mängd olika härmningar invävda och inte alls lika monoton och hackig som rörsångaren. Du hade nog reagerat på det.

Tycker inte heller du behöver vara orolig för uppspelningen. Att du kort och lågt spelat upp lätet och han ändå reagerat på det innebär troligen ingen större störning. Kontinuerligt uppspelande är ju dock inte att rekommendera och såklart ska man undvika det överhuvudtaget i häckningstid. Dock som sagt ingen större skada skedd här tror jag.

Mvh/ Ola
 
Hej!

Det är svårt att enbart från bilder säkert bestämma. Dock har den en (reservation för hur bilden återger det rätta) varmt brun ton på både översida och undersidans flanker. Bra för rörsångare.

På den översta bilden kan man dessutom se ganska väl att den nedersta tertialspetsen inte ser ut att vara längre än armpennorna. Detta talar också för rör. Ben och näbb är svårbedömt här.

Lägger du till detta till miljön samt sång så tror jag du kan vara 100% på att det är en rörsångare. Kärrsångare kan sjunga på dagen men sången är väldigt varierad med en mängd olika härmningar invävda och inte alls lika monoton och hackig som rörsångaren. Du hade nog reagerat på det.

Tycker inte heller du behöver vara orolig för uppspelningen. Att du kort och lågt spelat upp lätet och han ändå reagerat på det innebär troligen ingen större störning. Kontinuerligt uppspelande är ju dock inte att rekommendera och såklart ska man undvika det överhuvudtaget i häckningstid. Dock som sagt ingen större skada skedd här tror jag.

Mvh/ Ola

Stort TACK för förklaringen! :)
 
Vilken sångare

Vad för en sångare är detta?
 

Bilagor

  • sångare.jpg
    sångare.jpg
    26.7 KB · Visningar: 380
  • sångare2.jpg
    sångare2.jpg
    23.1 KB · Visningar: 387
Örn/vråk?

Hej!

Jag fick örnvibbar av denna när jag såg den på avstånd men jag blev osäker på storleken eftersom den var så långt borta mot en ljus himmel. Är det månne ändå en ormvråk eller en adult kungsörn?
 

Bilagor

  • 029.jpg
    029.jpg
    52.9 KB · Visningar: 351
  • 030.jpg
    030.jpg
    52.4 KB · Visningar: 349
  • 031.jpg
    031.jpg
    56.8 KB · Visningar: 381
  • 032.jpg
    032.jpg
    56.1 KB · Visningar: 364

Tack för det snabba svaret!

Ormvråk var definitivt det mest troliga för mig eftersom kungsörn främst ses under vintern här på Åland. Men vad tog du den på? Jämnfärgad ovansida, vingpennor, näbb, vingarnas form? I vissa lägen ser den väldigt långvingad ut tycker jag och så har jag svårt att korrekt bestämma storleken.

Tack igen!
/pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.