Annons

Fågelidentifikation

Vi har kattuggla regelbundet i området (strax norr om Köping, Västmanland) De jag har sett har dock samtliga varit gråbruna. Denna förälder saknade helt brunt i dräkten och kändes mycket större. Tyvärr fick jag ingen bild av den. Slagugglevibbar var nog det jag fick också med jag är tusan så osäker.

Uggleungar är inte min starka sida heller.. men jag får lite lappugglevibbar av din bild.
 
som sagt, jag tror på lappuggla, men är långt ifrån säker. Tycker bara att dom utvecklade fjädrar som man ser ser bra ut för lapp.

Det lilla jag kunde se av den adulta kändes dock inte som Lapp.
Nåväl, det blir nog till att lägga sig ute i gömsle nästa helg för lite bilder på föräldrarna.

Tack för Era svar!
/Peter
 
Det lilla jag kunde se av den adulta kändes dock inte som Lapp.
Nåväl, det blir nog till att lägga sig ute i gömsle nästa helg för lite bilder på föräldrarna.

Tack för Era svar!
/Peter

Äh.. jag tar nog till baka.. spanade in lite gamla bilder jag själv hade på lappungar, inte speciellt likt. katt stämmer nog bättre.
 
Vilken fågel?

Hej hopp!
Behöver lite hjälp med vilken fågel det här är!
Tack på förhand!
// Anette
 

Bilagor

  • vilken.jpg
    vilken.jpg
    17.4 KB · Visningar: 538
Hej!
Här kommer en till fågel som jag gärna vill ha hjälp med!
// Anette
 

Bilagor

  • fågelfråga.jpg
    fågelfråga.jpg
    12.4 KB · Visningar: 483
Tack för svaren. Hoppas ni inte tröttnat för här är några till. Dom tre första är tagna i Wakodahatchee Wetlands i Florida (rekommenderas varmt om ni har vägarna förbi). Dom första ganska usla bilderna är väl nån slags svala men jag vet inte vilken. Min bästa gissning därefter är en rörhöne-unge och den sista anden har jag inte en aning om (trots att jag tycker den borde vara ganska enkel).
 

Bilagor

  • Svala 1.jpg
    Svala 1.jpg
    77.9 KB · Visningar: 531
  • Svala 2.jpg
    Svala 2.jpg
    77 KB · Visningar: 476
  • Ung Rörhöna.jpg
    Ung Rörhöna.jpg
    74.5 KB · Visningar: 426
  • And.jpg
    And.jpg
    89 KB · Visningar: 414
Tack för svaren. Hoppas ni inte tröttnat för här är några till. Dom tre första är tagna i Wakodahatchee Wetlands i Florida (rekommenderas varmt om ni har vägarna förbi). Dom första ganska usla bilderna är väl nån slags svala men jag vet inte vilken. Min bästa gissning därefter är en rörhöne-unge och den sista anden har jag inte en aning om (trots att jag tycker den borde vara ganska enkel).

Svalorna är Purple Martin (Blå storsvala), honfärgade. Rörhönan är helt rätt och den sista anden är dessvärre en variant av tamand...
 
Svalorna är Purple Martin (Blå storsvala), honfärgade. Rörhönan är helt rätt och den sista anden är dessvärre en variant av tamand...
Variant av tamand? :)

Det ser ut att vara en alldeles ren karibisk visseland (Dendrocygna arborea). Och den kan säkerligen dessutom vara helt spontan i Florida (om än kanske inte jättevanlig).

Mvh/ Ola
 
Variant av tamand? :)

Det ser ut att vara en alldeles ren karibisk visseland (Dendrocygna arborea). Och den kan säkerligen dessutom vara helt spontan i Florida (om än kanske inte jättevanlig).

Mvh/ Ola

Då får jag ursäkta, tyckte den såg lite lurig ut, men jag får väl skylla på att den inte fanns med i Sibleys... ;-)
 
Behöver lite hjälp med den här. Storlek som en Drillsnäppa.
Grönbena?
 

Bilagor

  • 110626_10.jpg
    110626_10.jpg
    92.5 KB · Visningar: 320
Lite fåglar från värmdö, hoppas ni vet vad det är för några =)
1, fågelunge, lät nästan som en syrsa
2, taltrast?
 

Bilagor

  • fagel.jpg
    fagel.jpg
    77 KB · Visningar: 305
  • fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    88.2 KB · Visningar: 307
  • fagel3.jpg
    fagel3.jpg
    84.5 KB · Visningar: 305
Inte helt säker men jag tycker ungen ser ut som en rödstjärt, deras ungar låter också lite som en syrsa, fast lite knarrigare.
Sen är det taltrast. Den sista är väl en rörsångare.
Någon annan får gärna korrigera om det skulle behövas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.