Annons

Fågelidentifikation

Tack för det snabba svaret!

Ormvråk var definitivt det mest troliga för mig eftersom kungsörn främst ses under vintern här på Åland. Men vad tog du den på? Jämnfärgad ovansida, vingpennor, näbb, vingarnas form? I vissa lägen ser den väldigt långvingad ut tycker jag och så har jag svårt att korrekt bestämma storleken.

Tack igen!
/pontus

Vingformen, teckningen, den lilla näbben och antalet fingrar.

/Magnus
 
OK tack för det.
Även om det inte kanske är rätt plats, men har någon tips på hur bilderna blir skarpare. Fotar med ett canon 400/5,6

/Thomas

snabba slutartider är en nyckel till skärpa. Fota inte mitt på dagen när det är mycket värmedaller i luften o hårt ljus. Gå upp något eller några bländarsteg, då objektiven oftast är som skarpast några steg upp.
 
Tack för hjälpen! :)
Här kommer några till;

1. väldigt dålig bild...
2,3. Ängshök?
4. samma som förra gången, något mer beskärd bild om det kan hjälpa..?
5.går det att se vad för det är för beckasin?

Eftersom ingen svarat på denna så ska jag se vilka jag kan...

1. Klurig, men säger gluttsnäppa
2, 3. Absolut!
4. Nej... jag klarar inte denna heller, får lite årta-vibbar, men är ärligt talat inte ens säker på att det är en simand...
5. Enkelbeckasin

/Rasmus
 
jag skulle gissa på brun kärrhök och knipa, men är lite osäker
 

Bilagor

  • a.jpg
    a.jpg
    54.8 KB · Visningar: 393
  • a2.jpg
    a2.jpg
    51.5 KB · Visningar: 386
Bilder tagna runt Kennedy Space Center i Florida. Tror det första är en Mottled Duck, tvåan en Larger Yellowlegs, trean en Turkey Vulture och den sista är jag rätt säker på att det måste vara en Killdeer. Vore tacksam för facit ;-).
 

Bilagor

  • Mottled Duck.jpg
    Mottled Duck.jpg
    76.6 KB · Visningar: 339
  • Larger Yellowlegs.jpg
    Larger Yellowlegs.jpg
    95.7 KB · Visningar: 336
  • Turkey Vulture.jpg
    Turkey Vulture.jpg
    92.9 KB · Visningar: 336
  • Killdeer.jpg
    Killdeer.jpg
    77.9 KB · Visningar: 335
Bilder tagna runt Kennedy Space Center i Florida. Tror det första är en Mottled Duck, tvåan en Larger Yellowlegs, trean en Turkey Vulture och den sista är jag rätt säker på att det måste vara en Killdeer. Vore tacksam för facit ;-).
Hej.

Sitter på mobil så jag vågar inte gå in på anden nu men de andra är iaf helt korrekta.

Mvh/ Ola
 
Denna fågel låg alldeles stilla vid Väsmans strand, Strax nedanför låg hennes ungar väl kamouflerade, jag såg dem först i datorn när jag kom hem...
 

Bilagor

  • 110624bird1.jpg
    110624bird1.jpg
    70 KB · Visningar: 335
Gul fågel

Såg denna fågel när jag var ute med hundarna, Så klart hade man ju inte rätt objektiv på
men det kanske går ändå ??
har inte sett någon sådan innan.
 

Bilagor

  • Gul fågel slingan.jpg
    Gul fågel slingan.jpg
    31.3 KB · Visningar: 288
Uggleunge

Behöver hjälp från experterna.
Kan detta vara någonting annat än en Kattuggla?
Tyckte föräldrarna var betydligt större och blekare än kattugglor?

Tack
/Peter
 

Bilagor

  • Uggla2small.jpg
    Uggla2small.jpg
    17.8 KB · Visningar: 264
Bilder tagna runt Kennedy Space Center i Florida. Tror det första är en Mottled Duck, tvåan en Larger Yellowlegs, trean en Turkey Vulture och den sista är jag rätt säker på att det måste vara en Killdeer. Vore tacksam för facit ;-).
Hej igen. Sitter vid dator nu och tycker att anden ser bra ut för mottled. Framför allt känns den inte tillräckligt mörk för att kunna vara en svartand.

Mvh/ Ola
 
Behöver hjälp från experterna.
Kan detta vara någonting annat än en Kattuggla?
Tyckte föräldrarna var betydligt större och blekare än kattugglor?

Tack
/Peter
Den ser bra ut för kattuggla. Större och ljusare föräldrar ger ju en slaguggle-vibb men du är väl inte där de bör finnas (var är bilden tagen?). Jag måste erkänna att jag har lite dålig koll på slaguggleungar men den ser som sagt bra ut för katt.

Mvh/ Ola
 
Den ser bra ut för kattuggla. Större och ljusare föräldrar ger ju en slaguggle-vibb men du är väl inte där de bör finnas (var är bilden tagen?). Jag måste erkänna att jag har lite dålig koll på slaguggleungar men den ser som sagt bra ut för katt.

Mvh/ Ola

Vi har kattuggla regelbundet i området (strax norr om Köping, Västmanland) De jag har sett har dock samtliga varit gråbruna. Denna förälder saknade helt brunt i dräkten och kändes mycket större. Tyvärr fick jag ingen bild av den. Slagugglevibbar var nog det jag fick också med jag är tusan så osäker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.