Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Hallå,

Idag så har jag varit ute och vandrat en etapp på bergslagsleden.
Vid 2 tillfällen, många kilometer från varandra, så stötte vi på 2 fågelungar av samma art.
Den första försvann snabbt i riset, men den andra lyckades jag ta en urkass bild (kanske den sämsta bilden hittills i detta forumet) på med min iPhone.
För att inte skrämma den för mycket där den låg och tryckte så stack jag bara in telefonen i riset och tryckte av.

Min första tanke var järpe, men jag har egentligen ingen aning.
Fågelungen var som jag upplevde det gulbrun på huvudet med ett mörkt fält runt ögat.


// Tobbe
 

Bilagor

  • jarpe.jpg
    jarpe.jpg
    30.5 KB · Visningar: 294
Hjälp med att identifiera en liten vanlig småfågel!

Småungar i trädgården, först i holk och sedan fortsätter matningen utanför holken.
Inga Talgoxar har jag förstått, Blåmesar?
Den skruttiga vuxna fågeln, är det mor eller far?
Tacksam för hjälp med identifieringen! :)
/Anne-Sophie
 

Bilagor

  • Talgoxe-unge.jpg
    Talgoxe-unge.jpg
    26.8 KB · Visningar: 262
Småungar i trädgården, först i holk och sedan fortsätter matningen utanför holken.
Inga Talgoxar har jag förstått, Blåmesar?
Den skruttiga vuxna fågeln, är det mor eller far?
Tacksam för hjälp med identifieringen! :)
/Anne-Sophie

Blåmes är helt rätt, svårt att säga på denna mycket slitna och härjade vuxna fågeln om det är en hona eller hane, en hane brukar vara mer blå på hjässan samt mer mörkare blå på framsidan av vingen (täckarna) men mycket svårt att avgöra tycker jag på denna bilden...
 
Hallå,

Idag så har jag varit ute och vandrat en etapp på bergslagsleden.
Vid 2 tillfällen, många kilometer från varandra, så stötte vi på 2 fågelungar av samma art.
Den första försvann snabbt i riset, men den andra lyckades jag ta en urkass bild (kanske den sämsta bilden hittills i detta forumet) på med min iPhone.
För att inte skrämma den för mycket där den låg och tryckte så stack jag bara in telefonen i riset och tryckte av.

Min första tanke var järpe, men jag har egentligen ingen aning.
Fågelungen var som jag upplevde det gulbrun på huvudet med ett mörkt fält runt ögat.


// Tobbe
Hej!

Detta borde nog vara en orre. Juvenila hönsfåglar är inte min starkaste sida men det ser ut som om orre är det bästa alternativet. Om jag inte tar fel har inte tjädern de vita strecken längs fjädern?

Mvh/ Ola
 
Trut --- men vilken?

Hej
Har idag fotat denna trut på badbryggan i Aspen,Lerum. Gissar (hoppas) att det är en silltrut --- tycker benen har rätt färg och att stora prickar saknas på stjärten, men är osäker.

Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand (det blir inte så många inlägg då!)///Lars-Ove
 

Bilagor

  • Trut.jpg
    Trut.jpg
    12.5 KB · Visningar: 402
Hej
Har idag fotat denna trut på badbryggan i Aspen,Lerum. Gissar (hoppas) att det är en silltrut --- tycker benen har rätt färg och att stora prickar saknas på stjärten, men är osäker.

Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand (det blir inte så många inlägg då!)///Lars-Ove

Helt korrekt, en silltrut. Den har dock inga "prickar på stjärten" utan det är prickar på vingspetsarna du ser.

/Oscar
 
Hej!

Detta borde nog vara en orre. Juvenila hönsfåglar är inte min starkaste sida men det ser ut som om orre är det bästa alternativet. Om jag inte tar fel har inte tjädern de vita strecken längs fjädern?

Mvh/ Ola

Hej Ola och tack för ditt svar,

Att det rör sig om en hönsfågel är det ingen tvivel om och du har säkert helt rätt i din bedömning.

Tack igen för ditt svar...


// Tobbe
 
Min fru fotade denna som satt på fönsterkarmen hemma. Någon som vet vad det är? Unge av någon form? Blåmesunge?
 

Bilagor

  • IMG00060-20110615-1947.jpg
    IMG00060-20110615-1947.jpg
    15.2 KB · Visningar: 351
Vad är detta

Hej.

Fick se denna på väg hem från jobbet idag och hann precis få upp kameran och ta några snabba innan fågeln försvann.

Trodde först att det var en örn av mindre slag, men ser nu på bilderna att det är det inte.

Någon som vet vad detta är, trots dålig kvalitet på bilderna.

Bor utanför Hjo i västra götaland, men har aldrig denna tidigare.

MVH/Annika
 

Bilagor

  • örn 001.jpg
    örn 001.jpg
    2.6 KB · Visningar: 344
  • örn 004.jpg
    örn 004.jpg
    2.6 KB · Visningar: 334
Hej.

Fick se denna på väg hem från jobbet idag och hann precis få upp kameran och ta några snabba innan fågeln försvann.

Trodde först att det var en örn av mindre slag, men ser nu på bilderna att det är det inte.

Någon som vet vad detta är, trots dålig kvalitet på bilderna.

Bor utanför Hjo i västra götaland, men har aldrig denna tidigare.

MVH/Annika

Ser du att det inte är en örn? Har du mer data än så här, dvs är det hela bilden du skickat in i så fall beskär bilden och skicka upp dem igen så kanske det går att lösa. För svårt för mig med dessa pixlar bara, blir en gissningslek...
 
Hej.

Fick se denna på väg hem från jobbet idag och hann precis få upp kameran och ta några snabba innan fågeln försvann.

Trodde först att det var en örn av mindre slag, men ser nu på bilderna att det är det inte.

Någon som vet vad detta är, trots dålig kvalitet på bilderna.

Bor utanför Hjo i västra götaland, men har aldrig denna tidigare.

MVH/Annika

Som sagt blir det lite av en gissning men jag tycker mig se en tofsvipa.
/Sebbe
 
Hej.

Ska försöka lägga in en bättre bild från min egen dator ikväll, funkar inte riktigt som jag ´vill på mor och fars.

Men det var defenetivt ingen vipa, dem har vi massor av här hemma i markerna och detta var en mycket större rovfågel.

Ska som sagt lägga in en bättre bild och sedan låta forumets expertis tala:0)
 

Bilagor

  • Fågelid-1.jpg
    Fågelid-1.jpg
    83.4 KB · Visningar: 264
  • Fågelid-2.jpg
    Fågelid-2.jpg
    87.4 KB · Visningar: 259
  • Fågelid-3.jpg
    Fågelid-3.jpg
    92.7 KB · Visningar: 259
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.