Annons

Fågelidentifikation

Vad är det här för fågel?

Första gången jag ser en sån här, eller i alla fall uppmärksammat den. Har säkert sett den många gången, innan jag blev intresserad av fåglar.

Tyvärr vet jag inte vad det är för nån slags fågel, men hoppas på att ni vet :)

Tack!

Cooling copy.jpg
 
... mitt i vintern så får man fågelskåda sig igenom sina gamla bilder istället.

Följande tog jag i somras (början av augusti) när jag var på östra Öland. Massor med trutar hängde när fiskarna kastade ut rens från dagens fångst. De flesta (typ alla...) har jag identifierat som grå- eller havstrutar, men den ljusa av dessa två gjorde mig lite konfunderad. Unga trutar brukar ju vara mörkare, och fullvuxna inte fläckiga? Vad är det för någon trut som är överst på bilden?

hej, har försökt att få denna till kaspisk, men tyvärr tror jag med min ringa kunskap att det är en 3K gråtrut.

kolla själv på denna exemplariska hemsida, http://truthjalpen.blogspot.com/search/label/Larus argentatus

scrolla ned till slutet på denna sida, till rubriken 3K gråtrut i juli.
Där står alla karaktärerna din trut uppvisar, undersida vinge, avsaknad av svart band på handpenna 5, näbben, streckning huvud, hals m.m.

hälsningar Ola S
 
Vad syftar du på nu? :)

Mvh/ Ola

Jo, det kan man undra!
Fick mail om nytt inlägg, klickade på länken och upp dök en fråga som jag själv skulle kunna bidra med svaret till. Dock många sidor bakåt i tråden.
Typiskt, när jag för en gångs skull skulle kunna återgälda alla mina egna frågor!
 
hej, har försökt att få denna till kaspisk, men tyvärr tror jag med min ringa kunskap att det är en 3K gråtrut.

kolla själv på denna exemplariska hemsida, http://truthjalpen.blogspot.com/search/label/Larus argentatus

scrolla ned till slutet på denna sida, till rubriken 3K gråtrut i juli.
Där står alla karaktärerna din trut uppvisar, undersida vinge, avsaknad av svart band på handpenna 5, näbben, streckning huvud, hals m.m.

hälsningar Ola S

Tack för hjälpen!

Jag har inget emot att det är en gråtrut :) Jag ställde frågan för att jag inte kunde känna igen "min" fågel i förhållande till fågelbokens. Jag brukar ju säga att mitt fågelskådande sker efter principen att en fågel är vanligast tänkbara alternativ tills motsatsen är 100% bevisad... ;-) Det var bara att den var så väldigt ljus och fläckig på halsen som gjorde att jag blev osäker på vad det kunde vara.
 
trast

Halvtaskig bild den rödbruna bringan syns dåligt, formen är koltrastens, men något mindre, kommer då och då till min matninng Brevik Lidingö
 

Bilagor

  • rödvinge_s.jpg
    rödvinge_s.jpg
    18.7 KB · Visningar: 623
Halvtaskig bild den rödbruna bringan syns dåligt, formen är koltrastens, men något mindre, kommer då och då till min matninng Brevik Lidingö

Rödvingetrast, är det! Jag vet inte om det gäller för hela landet, men här i Linköping har det funnits väldigt gott om dem i vinter, enligt äldre skådare har det aldrig stannat såhär många rödvingetrastar.

/Marcus
 
Vilken Sångare?

Jag är inte säker på vad detta är. Ärtsångare? Trädgårdssångare? ?
 

Bilagor

  • 12 Ola Karlsson_Fotosidan.jpg
    12 Ola Karlsson_Fotosidan.jpg
    22.5 KB · Visningar: 579
Hej! Jag undrar vad detta är för fågel. Någon som vet? Sågs i Looe, Cornwall, Storbritannien. Bifogar två bilder, så att man får en uppfattning om storleken på fågeln också.
 

Bilagor

  • fågel.jpg
    fågel.jpg
    18.5 KB · Visningar: 536
  • fågel2.jpg
    fågel2.jpg
    15.2 KB · Visningar: 545
Någon kan säkert hjälpa mig med detta, LOFs fågelmatning Hustegaholm, Lidingö fotat idag
 

Bilagor

  • mes_s.jpg
    mes_s.jpg
    8.7 KB · Visningar: 484
Skärtmes

Känner mig inte helt säker vill veta.
LOFs matning Hustegaholm, Lidingö idag
 

Bilagor

  • skartmes_s.jpg
    skartmes_s.jpg
    15 KB · Visningar: 534
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.