Annons

Fågelidentifikation

Fråga

Är detta kungsörnar eller havsörnar eller nåt annat? Fotade på Tjörn runt middagstid idag.
 

Bilagor

  • _DSC4488-Edit.jpg
    _DSC4488-Edit.jpg
    6.6 KB · Visningar: 520
  • _DSC4490-Edit.jpg
    _DSC4490-Edit.jpg
    6.4 KB · Visningar: 515
  • _DSC4494-Edit.jpg
    _DSC4494-Edit.jpg
    37.4 KB · Visningar: 530
Fotade denna hemma i trädgården

men vad är det? tyvärr ville den inte vända sig....
Min vilda gissning är grönsiska?
 

Bilagor

  • _DSC4306-Edit.jpg
    _DSC4306-Edit.jpg
    41.6 KB · Visningar: 521
Undrar om någon kan identifiera denna fågel. Lite för dålig bildkvalite för att jag ska lyckas. Bilden togs 5/9-09 lite söder om Börringesjön, Skåne. Den flög upp fr stubbåkern o satta sig i trädet en bra bit fr vägen.

/Arne

Jadu.. inte helt lätt.
Första tanken var Sommargylling men beskrivningen med åker osv. utesluter det (Antagligen). Min bästa gissning skulle ändå vara Björktrast pga. rostfärgat bröst. Vet dock ej hur stor fågeln är.
/David Ed
 
Jadu.. inte helt lätt.
Första tanken var Sommargylling men beskrivningen med åker osv. utesluter det (Antagligen). Min bästa gissning skulle ändå vara Björktrast pga. rostfärgat bröst. Vet dock ej hur stor fågeln är.
/David Ed

Som sagt dålig kvalite på bilden, men näbben var mera lik en insektsätare och storleken var mera som sparv/skvätta. Själv kände jag inte igen den vid uppflyget.

/Arne
 
Undrar om någon kan identifiera denna fågel. Lite för dålig bildkvalite för att jag ska lyckas. Bilden togs 5/9-09 lite söder om Börringesjön, Skåne. Den flög upp fr stubbåkern o satta sig i trädet en bra bit fr vägen.

/Arne

Vet ej. Det är bara att gilla läget, trots dessa digitala tidevarv och den ibland lilla övertron till tekniken; allt går inte att bestämma. En alltför dålig bild lämmnar utrymme till alltför många spekulationer som inte leder någonstans.

/Oscar
 
Tack för försöket David o Stefan!

När man ser en ny art (tänkbart nytt X) vill man ju få den bekräftad,
tyvärr hann jag ju som sagt inte med, med kameran vid uppflyget, då var den bara 10m ifrån en.

/Arne
 
Här undrar jag vad det är för rovfågel.
Det är några mil norr om Göteborg.
 

Bilagor

  • Fågel37.jpg
    Fågel37.jpg
    12.2 KB · Visningar: 400
Tycker det ser ut som den här trådens allra vanligaste fågel, nämligen en ormvråk. Det ljusa bröstbandet har jag förstått är en bra karaktär på denna annars så färgmässigt variabla art.
 
Örnfråga igen!

Åtminstone aningen bättre bilder denna gång än vid min förra fråga. (Tack igen Oscar för identifieringen)

Är det kungs- eller havsörn?
Jag vore också jättetacksam för de kännetecken som ger artbestämningen. Har tittat i Fågelguiden och tycker det är svårt. Är det för att det är en ungfågel?
 

Bilagor

  • Orn2_fraga.jpg
    Orn2_fraga.jpg
    89.1 KB · Visningar: 617
  • Orn3_fraga.jpg
    Orn3_fraga.jpg
    80.5 KB · Visningar: 618
Åtminstone aningen bättre bilder denna gång än vid min förra fråga. (Tack igen Oscar för identifieringen)

Är det kungs- eller havsörn?
Jag vore också jättetacksam för de kännetecken som ger artbestämningen. Har tittat i Fågelguiden och tycker det är svårt. Är det för att det är en ungfågel?

Ung havsörn.
Mörkt chokladfärgad dräkt som är lite spräcklig, mörk stjärt, inga vita handbasfläckar.

Exempel på ung kungsörn:
www.osqar.se/Foton/Sverige/Kungsorn_1910_S.jpg


/Oscar
 
Senast ändrad:
Åtminstone aningen bättre bilder denna gång än vid min förra fråga. (Tack igen Oscar för identifieringen)

Är det kungs- eller havsörn?
Jag vore också jättetacksam för de kännetecken som ger artbestämningen. Har tittat i Fågelguiden och tycker det är svårt. Är det för att det är en ungfågel?

Skulle tro på Havsörn pga av näbben är kraftigare på havsörnar än kungsörnar. Färgen på näbben verkar stämma på ungfågel.
Håller med om att det är svårt framförallt på sittande rovis.

Ngn expert får hemskt gärna bekräfta. :)

/Arne
 
Stort tack igen,Oscar. Och tack förklaringen, en vacker dag klarar jag det själv :)
Och tack till dig också, Arne!
Jag är alltid lika imponerad av hastigheten på svaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.