Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

De här är nog inte så svåra men skulle ändå behöva hjälp! Tror att de två sista bilderna är samma fåglar och tycker det ser ut som kajor.
 

Bilagor

  • IMG_9602 - 400x400.jpg
    IMG_9602 - 400x400.jpg
    95.4 KB · Visningar: 416
  • IMG_9579 - 400x400.jpg
    IMG_9579 - 400x400.jpg
    99.1 KB · Visningar: 435
  • IMG_9577 - 400x400.jpg
    IMG_9577 - 400x400.jpg
    98.6 KB · Visningar: 417
Senast ändrad:
Tack så mycket!

Vad tror du om dessa fåglar i träden är även det en blandning med kråkor och kajor?
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    96.5 KB · Visningar: 409
  • 2.jpg
    2.jpg
    99.9 KB · Visningar: 408
  • 3.jpg
    3.jpg
    97.7 KB · Visningar: 411
Så är det nog. Så här på vintern och framförallt på kvällarna så samlas ofta kråkfåglarna i stora mängder.

Tack för hjälpen!

Det hade jag ingen aning om att de tycker om att vara tillsammans. Fast när man tänker efter så är det ju inte så konstigt eftersom de tillhör samma släkte ;)
 
Senast ändrad:
Gråsparv eller ... vadå?

En något suddig bild, men kanske någon kan hjälpa ändå?

Tack för hjälpen!

//Lars-Ove
 

Bilagor

  • Fågel men vilken.jpg
    Fågel men vilken.jpg
    12.7 KB · Visningar: 389
Grönfink

En vanlig gäst i min fågelmatning villaområåde lidingö, gillar små fröer, både i atomaten och på marken. Misstänker grönfink. Hadde gråsiska där i straxt innan i går och dessa är klart större.
/Micke
 

Bilagor

  • grönfink_400.JPG
    grönfink_400.JPG
    24.5 KB · Visningar: 316
Gåsiskor

Tack för de snabba svaren nu kommer en fråga till
Gråsiska någon av dessa eller alla tre samma fågelmatning hemma, föredrar frö på marken
/Micke
 

Bilagor

  • gråsiska1_400.JPG
    gråsiska1_400.JPG
    17.1 KB · Visningar: 716
  • gråsiska2_400.JPG
    gråsiska2_400.JPG
    18.3 KB · Visningar: 726
  • gråsiska3_400.JPG
    gråsiska3_400.JPG
    20 KB · Visningar: 715
Vid fågelbordet ...

... dök denna upp. Tänkte först grönfink men efter att ha tittat i boka så fastnar jag för grönsiska. Skulle vilja ha en bekräftelse eller rättelse, tack.

Ursäkta bildkvalitéten - det snöar ganska kraftigt nu!
 

Bilagor

  • Grönsiska kanske copy.jpg
    Grönsiska kanske copy.jpg
    10 KB · Visningar: 717
Omöjlig uppgift?

Nedan följer tre bilder som är fruktansvärt dåliga. Tagna, för en timme sedan i Uppsala, oerhört snabbt och med alldeles för lång exponeringstid i förhållande till brännvidden.

Frågan är om någon av er skickliga artbestämmare ändå kan styrka att detta är en havsörn? Det var mitt intryck genom kikaren.
 

Bilagor

  • Örn1_fråga.jpg
    Örn1_fråga.jpg
    11.2 KB · Visningar: 693
  • Örn2_fråga.jpg
    Örn2_fråga.jpg
    10.3 KB · Visningar: 697
  • Örn3_fråga.jpg
    Örn3_fråga.jpg
    27.6 KB · Visningar: 698
Nedan följer tre bilder som är fruktansvärt dåliga. Tagna, för en timme sedan i Uppsala, oerhört snabbt och med alldeles för lång exponeringstid i förhållande till brännvidden.

Frågan är om någon av er skickliga artbestämmare ändå kan styrka att detta är en havsörn? Det var mitt intryck genom kikaren.

Proportioner och jizzet säger mig havsörn. Stör mig endast på de vita/ljusa inslagen strax innanför vingspetsen, vilket havsörn inte ska ha. Men med tanke på den "fantastiska" bildkvalitén, så kan bilden luras på den punkten/detaljen.

/Oscar
 
Stort tack Oscar!
Exponeringen är "justerad" i efterhand så ljus/färger är nog inte så naturtrogna. Igen, stort tack!
mvh Torbjörn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.