Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

När jag såg andra bilden tänkte jag också på vråk, men om jag tittar på den första så tänkte jag duva i någon suspekt stadsform, det var innan fåglen definierats som "duvstor"...
 
Sparvhök eller duvhök eller.....

Och vad är det den äter ?
 

Bilagor

  • 20090819175930Canon PowerShot SX200 ISIMG_0313.jpg
    20090819175930Canon PowerShot SX200 ISIMG_0313.jpg
    24.4 KB · Visningar: 391
Jag har ett "problem". Sommaren 2008 fotade jag en svart stork som flög över vägen när jag körde bil. Helt sjukt najs obs som dök upp. Det var nånstans på Öland. Östra sidan, mellersta delen. Har egentligen ingen aning om var jag var faktiskt. Senare blev storken obsad på ett par lokaler.
Jag vill ju ha in den på min lista i Svalan. Men jag kan ju inte rapportera om jag inte har en bra lokal eller? Finns bra bilder.

Hur gör jag? Strunta i det helt? Har ju ändå obsen kvar för mig själv.
 
Jag har ett "problem". Sommaren 2008 fotade jag en svart stork som flög över vägen när jag körde bil. Helt sjukt najs obs som dök upp. Det var nånstans på Öland. Östra sidan, mellersta delen. Har egentligen ingen aning om var jag var faktiskt. Senare blev storken obsad på ett par lokaler.
Jag vill ju ha in den på min lista i Svalan. Men jag kan ju inte rapportera om jag inte har en bra lokal eller? Finns bra bilder.

Hur gör jag? Strunta i det helt? Har ju ändå obsen kvar för mig själv.

Jag skulle rapportera den på någon utav de lokaler som den observerades på efteråt om det är så att du bara vill ha in den i din lista.
 
Jag har ett "problem". Sommaren 2008 fotade jag en svart stork som flög över vägen när jag körde bil. Helt sjukt najs obs som dök upp. Det var nånstans på Öland. Östra sidan, mellersta delen. Har egentligen ingen aning om var jag var faktiskt. Senare blev storken obsad på ett par lokaler.
Jag vill ju ha in den på min lista i Svalan. Men jag kan ju inte rapportera om jag inte har en bra lokal eller? Finns bra bilder.

Hur gör jag? Strunta i det helt? Har ju ändå obsen kvar för mig själv.

Du kan annars på lokal klicka fram "Öland ospecificerat"
 
Har du inga bilder från tillfället som visar lite av omgivningen. Vägen längs östra öland är ju ganska begränsad och jag gissar att många här på sidan (bland annat jag) har kört den ganska många gånger, och det räcker kanske med ett litet hörn av en lada eller en liten vägstump för att någon ska kunna hjälpa dig att identifiera platsen.
 
Har du inga bilder från tillfället som visar lite av omgivningen. Vägen längs östra öland är ju ganska begränsad och jag gissar att många här på sidan (bland annat jag) har kört den ganska många gånger, och det räcker kanske med ett litet hörn av en lada eller en liten vägstump för att någon ska kunna hjälpa dig att identifiera platsen.

Det skulle nog räcka, ja...

// Daniel
 
Har du inga bilder från tillfället som visar lite av omgivningen. Vägen längs östra öland är ju ganska begränsad och jag gissar att många här på sidan (bland annat jag) har kört den ganska många gånger, och det räcker kanske med ett litet hörn av en lada eller en liten vägstump för att någon ska kunna hjälpa dig att identifiera platsen.

SÅ smart var jag nog inte. Ska leta i arkiven i kväll.
 
Såg dessa cirkulera i skyn utanför Halmstad i mitten av September. Är väl vråkar men tycker dom ser lite olika ut om man ser på vingarna? Bivråk och ormvråkar? Var väl en 8-9 stycken som mest som cirkulerade tillsammans, lyckases dock inte få med alla på kortet
 

Bilagor

  • 11.jpg
    11.jpg
    7.1 KB · Visningar: 502
  • 22.jpg
    22.jpg
    4.7 KB · Visningar: 501
  • 33.jpg
    33.jpg
    3.8 KB · Visningar: 507
  • 44.jpg
    44.jpg
    7.3 KB · Visningar: 503
  • 55.jpg
    55.jpg
    4.9 KB · Visningar: 504
Här är bild på en till...tycker den ser lite annorluna ut på vingarna om man jämför med den på bild 3.
 

Bilagor

  • 66.jpg
    66.jpg
    2.2 KB · Visningar: 499
Liknar ormvråk som jag brukar skymta dem. Vill egentligen bara säg att jag läst mig till att ormvråkar kan skilja mycket individuellt i fjäderdräkt.
 
Här är en dålig närmre bild på en av dem som fög iväg och där kan man väl konstatera det är en ormvråk...tänkte mest om några i flocken ev. var bivråkar.
 

Bilagor

  • 11.jpg
    11.jpg
    9 KB · Visningar: 478
Här är en dålig närmre bild på en av dem som fög iväg och där kan man väl konstatera det är en ormvråk...tänkte mest om några i flocken ev. var bivråkar.

För mig känns det som klassiska ormvråkar allting. Första bilden skall jag lämna okommenterad, där tycker jag man ser flera för dåligt för att uttala sig om dem. Men annars tycker jag det luktar ormvråk rakt av.
 
Okej tackar =)

Har en till, denna sågs västra sidan av Vättern, min tanke är lärkfalk eller tornfalk. Var två stycken som flög tilsammans.
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    7 KB · Visningar: 441
  • 02.jpg
    02.jpg
    15.3 KB · Visningar: 450
  • 03.jpg
    03.jpg
    6.1 KB · Visningar: 441
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.