Annons

Fågelidentifikation

Jag har inte rapporterat. Men jag bjuder på bilden. Hade fel glugg på men den blev bra ändå. 3 snabba fick jag genom rutan som såklart är blåtonade :)
Blev rätt bra måste jag säga.
 

Bilagor

  • 20080722-DSC_7881.jpg
    20080722-DSC_7881.jpg
    82.1 KB · Visningar: 362
  • 20080722-DSC_7881-2.jpg
    20080722-DSC_7881-2.jpg
    70.6 KB · Visningar: 366
Vad kan detta vara? I storlek ungefär som en trast satt i ett träd vid vättern i början på december.

Har aldrig sett något liknande innan.
 

Bilagor

  • _MG_9120.jpg
    _MG_9120.jpg
    49.9 KB · Visningar: 585
Jag har inte rapporterat. Men jag bjuder på bilden. Hade fel glugg på men den blev bra ändå. 3 snabba fick jag genom rutan som såklart är blåtonade :)
Blev rätt bra måste jag säga.


Jag vet att det är sjukt osannolikt, men när jag såg bilden så tyckte jag direkt att den är tagen vid Enetri, precis vid soptippen inåt ön över trädridån som går där. Jag har själv tagit bilder precis där och har fått med träden, så det kändes bekant.. Det är såklart väldigt osannolikt, men om du har nåt minne av att ha varit där så kanske.. Enetri ligger ganska långt söderut på östsidan, mellan Össby och Näsby.

/Marcus
 
Jag vet att det är sjukt osannolikt, men när jag såg bilden så tyckte jag direkt att den är tagen vid Enetri, precis vid soptippen inåt ön över trädridån som går där. Jag har själv tagit bilder precis där och har fått med träden, så det kändes bekant.. Det är såklart väldigt osannolikt, men om du har nåt minne av att ha varit där så kanske.. Enetri ligger ganska långt söderut på östsidan, mellan Össby och Näsby.

/Marcus

Soptipp mins jag inget av. Däremot var nästa stopp en "fågellokal" vid vägen. Man parkerade på höger sida ( jag kom söderifrån). Fanns havsörn, gråhakedoppingar, vadare osv. Enligt exif ca 20 minuter senare från när jag tog bilden på storken.
Tänkte man kanske kan räkna bakåt så man hamnar nogålunda rätt.
 
Soptipp mins jag inget av. Däremot var nästa stopp en "fågellokal" vid vägen. Man parkerade på höger sida ( jag kom söderifrån). Fanns havsörn, gråhakedoppingar, vadare osv. Enligt exif ca 20 minuter senare från när jag tog bilden på storken.
Tänkte man kanske kan räkna bakåt så man hamnar nogålunda rätt.

Okej, nej då är det nog inte enetri vi pratar om.. Jag vet inte riktigt vart du kan mena, kanske att du stannade vid triberga.. Oklart, förmodligen är jag helt ute och cyklar..

/Mvh Marcus
 
Här är två fåglar som jag fångade i egypten, gissningsvis en häger och givetvis en duva, men frågan är vad det är för sorter?? Duvan var väldigt liten, inte mycket större än en rejäl trast :) Hägern var också liten, och löjligt oskygg... Bilderna tagna med kompakten...
 

Bilagor

  • duva1.jpg
    duva1.jpg
    42.4 KB · Visningar: 397
  • hager1.jpg
    hager1.jpg
    35.4 KB · Visningar: 388
Här är två fåglar som jag fångade i egypten, gissningsvis en häger och givetvis en duva, men frågan är vad det är för sorter?? Duvan var väldigt liten, inte mycket större än en rejäl trast :) Hägern var också liten, och löjligt oskygg... Bilderna tagna med kompakten...

Om jag inte minns helt fel från mina resor i Nordafrika så är duvan en Palmduva. Finns överallt i Norra afrika och mellanöstern.
 
I garderoben kanske.... :-D
Nävars, grovt sett så finns Western i Afrika och österut t.o.m arabiska halvön. Eastern tar vid öster därom med tyngdpunkt sydostasien och Australien (västra). More or less....

/Oscar

Tackar. Jag har tydligen sett båda, men jag visste ärligt talat inte att det var olika arter. Kul! Finns även den vita morfen i Westernvarianten?

/Bent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.