Annons

Fågelidentifikation

I Slättadammsparken i Göteborg har det flyttat in en rovfågel. Jag har sett den några gånger i höst när jag varit ute och gått med hunden.
Oftast bara som en skymt i ögonvrån när den snabbt svept förbi i skogen.
Såg också i förra veckan troligen samma fågel som svept förbi våra fönster med vad jag uppfattade som en duva i klorna.
Så idag när jag var ute med hunden uppe på berget så kom den svepande över oss. Tyvärr lite för långt bort för jag skulle få någon bra bild. Den var jagad av ett par kråkfåglar och försvann snabbt.
Jag misstänker att det är en duvhök. Hoppas bilden duger för en identifikation.
Ormvråk.

Mvh/ Ola
 
Skall lägga upp en bättre bild som länk. Förmodar du har rätt i att det är en ormvråk. Kanske har vi fler än bara en rovfågel i parken.
Har för mig att den fågel jag bara sett skymten av har en mer vit/svart spräcklig teckning.
Tar ormvråkar duvor? Om inte har vi definitivt fler än en sorts rovfågel i vår stadspark.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1890108&target=
Fågeln på bilden är en ormvråk men det är ju inte alls omöjligt att även en duvhök finns i området. Ormvråkar tar mig veterligen inte duvor normalt men om det händer kan jag inte svara på.

Mvh/ Ola
 
Fågeln på bilden är en ormvråk men det är ju inte alls omöjligt att även en duvhök finns i området. Ormvråkar tar mig veterligen inte duvor normalt men om det händer kan jag inte svara på.

Mvh/ Ola

Nej, som bl.a det norska namnet antyder så äter ju ormvråken absolut mest däggdjur (Norsk: Musevråk) Så förmodligen kan ni också ha en duvhök där i närheten. Sparvhökar kan i vissa fall ta duvor men inte flyga med dem.
 
Jag tackar för svaret. Får ta med kameran oftare när jag går ut med hunden. Kanske kan jag också lyckas fånga den andra rovfågeln jag tror mig ha skymtat. Kul att rovfåglarna nu kommer så nära inpå stan.
 
Fjällabb

Idag så fick jag se en fjällabb som jag fotade med mobilen..... ska ta med en riktig kamera imorgon och se om den är kvar.
 

Bilagor

  • FJällabb.jpg
    FJällabb.jpg
    43.1 KB · Visningar: 710
Också en labb?

Den främre är en småtärna, men vem står bakom?
Är det en labb eller?
Fotad på distans 13 juli på Öland.

/Håkan
 

Bilagor

  • DSC08925 XS 2.jpg
    DSC08925 XS 2.jpg
    28.3 KB · Visningar: 573
Mina damer och herrar, jag blir inte klok på det här. Är detta en Kungsörn? Heeemska bilder, men sådant är livet!
 

Bilagor

  • kungs1.jpg
    kungs1.jpg
    6.4 KB · Visningar: 470
  • kungs2.jpg
    kungs2.jpg
    6 KB · Visningar: 478
  • kungs3.jpg
    kungs3.jpg
    5.8 KB · Visningar: 478
Men hur i hela friden kan du se det på de här suddiga bilderna? :)

Ja, för det första på den på skådarspråk sk. jizzen (alltså helhetsintrycket). Tittar även på formen på vingarna, teckningen i både stjärt och undervinge samt den gyllene huvud/nackteckningen. Finns väl inte någon annan fågel som är till förväxling lik kungsörnen i Sverige, förrutom kejsarörnen och den är ytterst sällsynt i adult dräkt i Sverige (och för den delen alla andra åldrar, då det är en riktig raritet).

// Daniel
 
Fantastiskt Daniel. Jag är otroligt imponerad. Tack!'

Just det faktum att du snabbt svarar att den är adult gör mig ju än mer imponerad. Du svarar inte bara på art utan även åldersgrupp på dessa suddiga bilder. Jag är stum!
 
Mer örn...

Är detta havs- eller kungörn? Observerad söder om Marstrand idag.

//Per
 

Bilagor

  • orn_1.jpg
    orn_1.jpg
    31.6 KB · Visningar: 439
  • orn_2.jpg
    orn_2.jpg
    59.7 KB · Visningar: 408
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.