Annons

Fågelidentifikation

Fick tipset om att lägga in bild här på en fågel.
Är detta en Ormvråk eller kan det vara en Brun Kärrhök?
 

Bilagor

  • fågel1.jpg
    fågel1.jpg
    9.4 KB · Visningar: 275
  • fågel2.jpg
    fågel2.jpg
    69.9 KB · Visningar: 277
Svart simfågel, vad är det?

På på tok för långt håll såg jag denna gynnare som inte finns i min fågelbok.
Vad är det?
 

Bilagor

  • svart.jpg
    svart.jpg
    17.2 KB · Visningar: 247
Jag skall kolla i innehållsförteckningen först. Den måste finnas där, men jag letade nog i fel sektion. Tack för hjälpen.
 
Kanske läge att skaffa en ny fågelbok?

OT: ibland hade jag velat ha en fågelbok som var uppdelad efter biotop eller liknande. "Fåglarna runt fågelbordet", "Fåglarna vid kusten" osv... Samma fågel kunde förekomma flera gånger därmed. Just sothöna och dess kollegor samt olika typer av doppingar är inte helt lätta att hitta tycker jag...
 
OT: ibland hade jag velat ha en fågelbok som var uppdelad efter biotop eller liknande. "Fåglarna runt fågelbordet", "Fåglarna vid kusten" osv... Samma fågel kunde förekomma flera gånger därmed. Just sothöna och dess kollegor samt olika typer av doppingar är inte helt lätta att hitta tycker jag...

Faktum är att en sådan bokserie finns. Men jag tror inte den trycks längre.

Det var Lars Jonsons första fågelböcker, där han valde just konceptet att göra 4-5 st (kommer ej ihåg) böcker indelade efter biotoper. Skälet var att man då kunde klara sig med en tunnare bok under sina utflykter.

Konceptet möttes väl av blandade reaktioner, varför LJ sedan slog ihop böckerna till en bok.

/Oscar
 
Boken jag har verkar hyggligt sorterad efter fåglar som simmar, fåglar som liknar örnar, fåglar som liknar ugglor, fåglar som liknar ankor etc. Men de små filurerna är svåra. Jag vet inte skillnad på gap-skrikor och sudd-mesar eftersom de har ungefär samma kroppsform så jag tycker de skulle vara sorterade efter färg eller storlek.
 
Jag tackar åter för hjälpen! Ack, att det var en trädpiplärka. Den hade jag ju redan. :)

Jag bjuder på en jämn ström av efterfrågningar.. Här kommer ytterligare två typer från Ume-trakten.

1 = sävsparv?
2 = drillsnäppa?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • sävis.jpg
    sävis.jpg
    22.8 KB · Visningar: 441
  • drillis.jpg
    drillis.jpg
    16 KB · Visningar: 438
Jag tackar åter för hjälpen! Ack, att det var en trädpiplärka. Den hade jag ju redan. :)

Jag bjuder på en jämn ström av efterfrågningar.. Här kommer ytterligare två typer från Ume-trakten.

1 = sävsparv?
2 = drillsnäppa?

Tack på förhand!

1 yepp
2 yepp

/Oscar
 
Hittade den här lilla fågelungen (?) när jag var ute och gick med hunden. nu undrar jag vad det är för en slags fågel, och hur jag skall ta hand om den tills den blir frisk?
 

Bilagor

  • IMG_0923.jpg
    IMG_0923.jpg
    14.4 KB · Visningar: 433
Ser ut som en taltrast, tycker jag. Eller en dubbeltrast. De två an jag icke se skillnad på. Men bäst att vänta på experterna innan man slår fast någonting.

Släpp genast ut den där du hittade den också! Trastarna kommer ner från boet lite tidigare innan de kan flyga, men förädrarna fortsätter att mata dem. Så sätt tillbaka den igen. Fåglarna är inte som däggdjur, de tar emot ungen igen även om den luktar lite människa.
 
Den här hoppade runt i en buskte och var svår att få grepp på. Fick bara de här bilderna. Sågs vid fågeltornet Lindänget, Orsa.
 

Bilagor

  • 2009_05_28-12_52_09-9343fs.jpg
    2009_05_28-12_52_09-9343fs.jpg
    90.3 KB · Visningar: 376
  • 2009_05_28-12_52_14-9344fs.jpg
    2009_05_28-12_52_14-9344fs.jpg
    80 KB · Visningar: 379
Hittade den här lilla fågelungen (?) när jag var ute och gick med hunden. nu undrar jag vad det är för en slags fågel, och hur jag skall ta hand om den tills den blir frisk?

Det är en koltrastunge!

OBS!!!

Den är inte övergiven av sina föräldrar och det är heller inte sjuk. Trastar hoppar ut ur sina bon tidigt och deras föräldrar har stenkoll på sina ungar. Du måste stoppa tillbaka den så snabbt som bara möjligt annars kommer den troligtvis att dö. Du kommer aldrig att kunna föda upp denna unge genom din egen försorg...

Låt detta bli en förmaning till alla som hittar "övergivna" fågelungar i naturen. Låt dom vara!!! De klarar sig bäst där de är och de är heller sällan övergivna. Det är bara vi människor som inte ser/hör föräldrafåglarna.

// Daniel
 
Hona sävsparv.

// Daniel

Tack för det! Jag var inne på det själv men tyckte inte den stämde riktigt med bilden i Fågelguiden. Mitt exemplar har vitare streck över ögat, saknar den ljusare "mittbenan" samt verkar ha en tunnare mer sångarliknande näbb. Men det kanske kan förklaras med skillnader i ljus och bildvinklar - och dålig skärpa.
/Göran
 
Sångare igen!
Den här lät ungefär som lövsångaren i början men avslutade med en riktigt kvittrande "trudelutt".
Vad är det?

Mvh
Ulf
 

Bilagor

  • sångare-1-5.jpg
    sångare-1-5.jpg
    85.1 KB · Visningar: 328
Satsar nog ändå på lövsångare. Gransångaren har mörka ben och grönsångaren blir väl aldrig sådär brunaktig på ryggen, eller?
 
Satsar nog ändå på lövsångare. Gransångaren har mörka ben och grönsångaren blir väl aldrig sådär brunaktig på ryggen, eller?

Stämmer bra det! Granis har dessutom ett mer spädare intryck och grönis är helt kritvit på buken som nästan kontrasterar mot det gula på bröstet och hakan.

// Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.