Annons

Fågelidentifikation

Nån som kan se om detta är rörsångare eller kärrsångare?
Biotopen (vass i liten "pöl") kanske talar för rör, men jag tycker att huvudform, näbblängd samt benfärg talar för kärr.


/Håkan
 

Bilagor

  • DSC05210 XS irfan.jpg
    DSC05210 XS irfan.jpg
    16.1 KB · Visningar: 354
Tar en bild till där sidan syns lite bättre med betoning på lite
 

Bilagor

  • DSC05209 xs irfan.jpg
    DSC05209 xs irfan.jpg
    11.9 KB · Visningar: 345
Undrar vad dessa är?
Gissar på kornsparv,gulhämpling och trädlärka?
Den sista syns ju knappt,men den var ganska stor och alldeles prickig på bröstet.

/ Gun
 

Bilagor

  • _MG_0813 kopia.jpg
    _MG_0813 kopia.jpg
    60.3 KB · Visningar: 350
  • _MG_1096.jpg
    _MG_1096.jpg
    27.5 KB · Visningar: 336
  • _MG_1098.JPG
    _MG_1098.JPG
    97.7 KB · Visningar: 338
Acrocephalusarna kan jag icke, så rör/kärr-sångaren får jag lämna åt någon annan. Däremot kan jag säga att både "kornsparven" och "gulhämplingen" är gulsparvar. Kornsparven har inget gult huvud, och inte heller rödaktig gump. Gulhämplingen är ju som sagt gul, men den är även gul på ryggen. Den här fågeln är rödbrun där. Och den sista så skulle jag chansa på piplärka. Om alla tre fotona är tagna vid samma tillfälle så skulle jag vilja säga fältpiplärka.
 
Tack Rasmus!
Tyckte inte den liknade en gulsparv ovh kornsparvar
kan vara röda på bröstet,därför trodde jag det.
De två sista är från samma tillfälle,en skogsglänta.

/ Gun
 
tack tack =) gick igenom alla sångare jag kunde hitta men tyckte det var så dålig kontrast på mitt exemplar jämfört med tex bilden på wikipedia..
 
Undrar vad dessa är?
Gissar på kornsparv,gulhämpling och trädlärka?
Den sista syns ju knappt,men den var ganska stor och alldeles prickig på bröstet.

/ Gun
Känns svårt att säga något om den sista bilden. Kvaliteten är ju inte den bästa så färgerna kommer kanske inte fram som de skall. Det är i alla fall ingen fältpiplärka. Den har inte ett så fläckat bröst.

Mvh/ Ola
 
Känns svårt att säga något om den sista bilden. Kvaliteten är ju inte den bästa så färgerna kommer kanske inte fram som de skall. Det är i alla fall ingen fältpiplärka. Den har inte ett så fläckat bröst.

Mvh/ Ola
Kan man helt utesluta taltrast? Den har ju vissa likheter med den...
 
vad är detta för gynnare som har slagit sig ner i vårt sommarhus?
 

Bilagor

  • _MG_5487b.jpg
    _MG_5487b.jpg
    26.7 KB · Visningar: 366
Känns svårt att säga något om den sista bilden. Kvaliteten är ju inte den bästa så färgerna kommer kanske inte fram som de skall. Det är i alla fall ingen fältpiplärka. Den har inte ett så fläckat bröst.

Mvh/ Ola

Att det inte är en fältpip håller jag med om, skulle nog hellre vilja ha det till en taltrast faktiskt.

// Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.