Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Tack Daniel och Ola.

Den var inte så stor som en taltrast,
ganska satt och kompakt.
Långt avstånd och dåligt ljus gjorde den svårsedd tyvärr.
Får se om jag kan åka dit igen vid något tillfälle.

/ Gun
 
Har sett den här fågeln i närmarkerna i ett par år och tagit för givet att det är en tofslärka Men om man kollar i fågelboken så finns dom knappt i Sverige Om det inte är en sån,vad kan det då vara??
 

Bilagor

  • IMG_1918_ 2.jpg
    IMG_1918_ 2.jpg
    73.4 KB · Visningar: 329
Pilfink, en nära släkting till gråsparven. Att den har brunt på huvudet och svarta kindfläckar visar på det.

Tack för svaret, vi har blivit riktiga vänner och idag ser det ut som hanen har varit nere i Ystad och piercat näbben.
(det är ju riktigt kul med fåglar, blev inspirerad av er andras bilder)
 

Bilagor

  • _MG_5577.jpg
    _MG_5577.jpg
    32.7 KB · Visningar: 267
Vem är detta tro?

Jag tycker att det ser ut som en aftonfalk, men de är väl väldigt ovanliga?
 

Bilagor

  • falkis.jpg
    falkis.jpg
    20.6 KB · Visningar: 386
Visst är det en Aftonfalk du fotat. En yngre hane. De äldre har enfärgat bröst.

Sweet. :)

Har jag fått fel för mig angående att de ska vara ovanliga? I sådana fall verkar det nästan råda någon slags inflation om man ser till efterfrågningar bara i denna tråd.

Bilden är tagen i Umeå, om någon är nyfiken.
 
Sweet. :)

Har jag fått fel för mig angående att de ska vara ovanliga? I sådana fall verkar det nästan råda någon slags inflation om man ser till efterfrågningar bara i denna tråd.

Bilden är tagen i Umeå, om någon är nyfiken.

Fågelguiden räknar den som tilfällig gäst:
Årlig gäst i inte obetydligt antal; häckning ej eller bara undantagsvis konstaterad.

Den är alltså rätt så ovanlig även om den årligen gästar vårt land. För ett par år sedan sågs den även i Gävle :)


Edit: 4 sedda (rapporterade) i Sverige senaste veckan.
 
Senast ändrad:
Fågelguiden räknar den som tilfällig gäst:
Årlig gäst i inte obetydligt antal; häckning ej eller bara undantagsvis konstaterad.

Den är alltså rätt så ovanlig även om den årligen gästar vårt land. För ett par år sedan sågs den även i Gävle :)

Ok, fint.
Tack för hjälpen.
 
Måste väl vara en Nattskärra .......???

Oavsett art (såg att det bekräftats som nattskärra) - GRYMT cool fågel/bra foto. Aldrig sett den på bild innan. Häftigt kamoflage. Vet att det bara är en id-tråd egentligen, men brukar nattskärran vara i den miljön att den smälter in på det sättet?
 
Oavsett art (såg att det bekräftats som nattskärra) - GRYMT cool fågel/bra foto. Aldrig sett den på bild innan. Häftigt kamoflage. Vet att det bara är en id-tråd egentligen, men brukar nattskärran vara i den miljön att den smälter in på det sättet?

Japp, nattskärror är extremt svåra att få syn på.. smälter alltid bra in i sin omgivning.. vanligaste sättet att stöta på dom är att råka skrämma upp dom från någon grusväg i skogen nattetid..

/Friberg
 
Gräshoppsångare... eller?

Fotade denna igår, blev lite fundersam när jag jämförde med bild från tidigare tillfälle på annan plats, den här fågeln var så mycket större.
kan det vara nått annat, Flodsångare har obsats inte allt för långt ifrån.
 

Bilagor

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    35.5 KB · Visningar: 369
Fotade denna igår, blev lite fundersam när jag jämförde med bild från tidigare tillfälle på annan plats, den här fågeln var så mycket större.
kan det vara nått annat, Flodsångare har obsats inte allt för långt ifrån.

Yes, det är en gräshoppa. Flod är mer chokladbrun på ovansidan och inte så "fläckig".

// Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.