Annons

Fågelidentifikation

bild ett ser mkt riktig ut att vara en hybrid mellan kanadagås och grågås. Bild två och tre ser ut att föreställa en duvhök, bild 4 är ängspiplärka och sista bilden är mkt riktigt en ormvråk..

Nog är det så att den undre fågeln på bild nr 2 är en Brun kärrhök hane.
/Rola
 
Jag tog tyvärr ingen bild på den fågeln jag undrar om, trots att kameran var med. Hade ju pick-nick date :) i stadsträdgården i lidköping

Men fågeln jag såg var svart med vita ränder, långa ben. Näbben var orange och liten, fågeln var lite knubbig ochså. Någon som känner igen beskrivningen?
 
Jag tog tyvärr ingen bild på den fågeln jag undrar om, trots att kameran var med. Hade ju pick-nick date :) i stadsträdgården i lidköping

Men fågeln jag såg var svart med vita ränder, långa ben. Näbben var orange och liten, fågeln var lite knubbig ochså. Någon som känner igen beskrivningen?

Lite bristfällig info.. men kan det varit en rörhöna?
 
Lite bristfällig info.. men kan det varit en rörhöna?

ingen aning, men den gick vid vattnet, storlek...hm, ja ca 1,5 decimeter hög typ. ska ut om en stund och fota lite, ska försöka få syn på den igen och det börjar nog bli dags att skaffa en fågelbok.

kolla wikipedia, det kan vara en rörhöna.
 
ingen aning, men den gick vid vattnet, storlek...hm, ja ca 1,5 decimeter hög typ. ska ut om en stund och fota lite, ska försöka få syn på den igen och det börjar nog bli dags att skaffa en fågelbok.

kolla wikipedia, det kan vara en rörhöna.

Ja höll den till vid vattnet så är nog rörhöna högst troligt..
 
Jag tog tyvärr ingen bild på den fågeln jag undrar om, trots att kameran var med. Hade ju pick-nick date :) i stadsträdgården i lidköping

Men fågeln jag såg var svart med vita ränder, långa ben. Näbben var orange och liten, fågeln var lite knubbig ochså. Någon som känner igen beskrivningen?
Strandskata? Låter väldigt mycket som Strandskata för mig, för Rörhönor har väl inga vita ränder...?
 
Va f är detta?

Hallå! Var ute och fotade vid en skog i södra sandby, då denna började cirkulera ovanför oss. Först på avstånd trodde vi att det var en glada, när den kom närmare ändrade vi oss till en ormvråk. Efter ett par bilder och inzoomingar blev vi förrvirrade, lite för vit för att vara en ormvråk? Påminner nästan lite om en fiskgjuse, men här? Tvivlar på det.
Någon som är sugen på att berätta vad det är för rovfågel vi såg?

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/9048vafan e detta.jpg

(lite kass kvalitet pga 300mm, 10mpx på ett rejält avstånd)
 
Hallå! Var ute och fotade vid en skog i södra sandby, då denna började cirkulera ovanför oss. Först på avstånd trodde vi att det var en glada, när den kom närmare ändrade vi oss till en ormvråk. Efter ett par bilder och inzoomingar blev vi förrvirrade, lite för vit för att vara en ormvråk? Påminner nästan lite om en fiskgjuse, men här? Tvivlar på det.
Någon som är sugen på att berätta vad det är för rovfågel vi såg?

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/9048vafan e detta.jpg

(lite kass kvalitet pga 300mm, 10mpx på ett rejält avstånd)

Jag tycker det ser ut dom en ljus ormvråk. Men jag har haft fel många många gånger förut :)
 
Vilken fågel?

Lyckas inte identifiera denna fågel som jag fotade idag, trots fågelbok.
Någon som har en aning om vad det är för fågel?

Är fotad vid kusten utanför Umeå idag. Näbben är gul och den var väldigt ljus i färgerna.

Kan vara världens enklaste, men tacksam för svar :)
 

Bilagor

  • fågel.jpg
    fågel.jpg
    10.1 KB · Visningar: 308
Hallå! Var ute och fotade vid en skog i södra sandby, då denna började cirkulera ovanför oss. Först på avstånd trodde vi att det var en glada, när den kom närmare ändrade vi oss till en ormvråk. Efter ett par bilder och inzoomingar blev vi förrvirrade, lite för vit för att vara en ormvråk? Påminner nästan lite om en fiskgjuse, men här? Tvivlar på det.
Någon som är sugen på att berätta vad det är för rovfågel vi såg?

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/9048vafan e detta.jpg

(lite kass kvalitet pga 300mm, 10mpx på ett rejält avstånd)


Ormvråk

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.