Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Såg denna tidigare idag och känner mig rätt säker på att det är en jorduggla; stämmer det?

Bilagor

• jorduggla400.jpg
    jorduggla400.jpg
    50.7 KB · Visningar: 335
Är detta en hedpiplärka eller kanske en trädpiplärka?

Bilagor

• IMG_5857.jpg
    IMG_5857.jpg
    94.5 KB · Visningar: 323
Senast ändrad:
Vilken fågel

Behöver lite hjälp med denna fågel. Vågar inte ens gissa.
Tacksam för hjälp

//Thomas

Bilagor

• Fotosidan.jpg
    Fotosidan.jpg
    38.1 KB · Visningar: 307
Kan detta vara en Tornfalk? Den är ringmärkt, vart skickar man ringen? (kanske fel forum för frågan). Den hittades i Skellefteå.
Det är inte bara ringen du ska lämna in till Naturhistoriska riksmuseet, utan hela fågeln. Alla falkar (och många andra rovfåglar) ingår i det som kallas "statens vilt" och måste lämnas in. Ta kontakt med museet och polisen!

Arter

Hej!
Dina bilder visar
1. Stenskvätta
2. Gärdsmyg
3. Stenskvätta (jämför masken på fåglarnas huvud på bild 1 & 2, det är hanne och hona)

Tacksam för hjälp

//Thomas

Om du skall gissa så kan du gissa mellan sparvhök och duvhök. Dock tycker jag att exv stjärten ser ut som en sparvhöks, de är ganska svåra att skiljas åt i fält och på bild så du är inte ensam om att tycka fåglar är svårt men mina slantar går på sparvhök till denna bild.

Tacksam för hjälp

//Thomas

Som sagt inte lätt att skilja sparv- och duvhök. Jag vill dock få det till duvhök. Vingarna inte lika mycket v-ställda som sparvhöken (inte för att den brukar ha dem mycket v-ställda, men mer än duvhöken) och möjligen också att "höfterna" är bredare. Svårt att se på bilden. Har jämfört siluetterna i Fågelguiden och tycker det blir mer duvhök än sparvhök - men som sagt, inte enkelt och jag lämnar ingen garanti på att jag har rätt.

Som sagt inte lätt att skilja sparv- och duvhök. Jag vill dock få det till duvhök. Vingarna inte lika mycket v-ställda som sparvhöken (inte för att den brukar ha dem mycket v-ställda, men mer än duvhöken) och möjligen också att "höfterna" är bredare. Svårt att se på bilden. Har jämfört siluetterna i Fågelguiden och tycker det blir mer duvhök än sparvhök - men som sagt, inte enkelt och jag lämnar ingen garanti på att jag har rätt.

Tack Martin o Martin för ett gott försök iaf. Måste fixa ett bättre foto nästa gång.

Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar