Annons

Fågelidentifikation

Nupp!
Det är Ormis nordliga kusin fjällvråk, som enklast känns igen på sin vita stjärt med svart ändband (vilket omrvråk aldrig har).

/Oscar

Tack igen! Vilken service och kunnande!
En sista fågel för den här gången. Det här är väl ingen vråk i alla fall?
 

Bilagor

  • 2009_04_08-13_46_36-5167lr.jpg
    2009_04_08-13_46_36-5167lr.jpg
    41.8 KB · Visningar: 388
Liten And

Denna andliknande fågel flög över mig, och det som var speciellt var att den var otroligt liten. Kan det vara en krickand?
mvh Göran
 

Bilagor

  • Dagens-and.jpg
    Dagens-and.jpg
    44 KB · Visningar: 337
Glad påsk på er, alla fågelvänner!

Igår (och idag) var jag ute på en lång promenad i min favoritfågellokal. Jag har några bilder som vanligt där jag behöver experthjälp och jag vet ju att det är här man får svaren :)

Här kommer beskrivning av varje bild i tur och ordning:

Första bilden. Är detta resultatet av en kärleksaffär mellan Kanadagås och Grågås? Vad är det för något?

Andra bilden. Idag såg jag en Brun Kärrhök "formationsflyga" tillsammans med en annan rovfågel. De låg inte riktigt så nära som på bilden (jag flyttade dem lite närmare för att visa tydligare för er). Vad är det för fågel? Jag vet, bilden är verkligen inte bra. Jag har lagt in bild nummer tre som en närbild, men den är också otydlig.

Bild nummer tre. Enligt ovan alltså, en närbild på rovfågeln.

Bild nummer fyra. En lärka får jag det till, men vilken?

Bild nummer fem. Den gamla vanliga frågan. Är det en ormvråk, eller har jag fel?
 

Bilagor

  • kanada.jpg
    kanada.jpg
    97.5 KB · Visningar: 290
  • formation.jpg
    formation.jpg
    85.7 KB · Visningar: 291
  • closeup.jpg
    closeup.jpg
    10.6 KB · Visningar: 295
  • larka.jpg
    larka.jpg
    95.5 KB · Visningar: 303
  • ormvrak.jpg
    ormvrak.jpg
    79.9 KB · Visningar: 316
Ljungpipare?

Kan det vara en ljungpipare ?
Det kom 3 st flygandes över mitt hus nu i eftermiddags.

Mvh Sverker
 

Bilagor

  • vad-e-detta.jpg
    vad-e-detta.jpg
    4.5 KB · Visningar: 291
Glad påsk på er, alla fågelvänner!

Igår (och idag) var jag ute på en lång promenad i min favoritfågellokal. Jag har några bilder som vanligt där jag behöver experthjälp och jag vet ju att det är här man får svaren :)

Här kommer beskrivning av varje bild i tur och ordning:

Första bilden. Är detta resultatet av en kärleksaffär mellan Kanadagås och Grågås? Vad är det för något?

Andra bilden. Idag såg jag en Brun Kärrhök "formationsflyga" tillsammans med en annan rovfågel. De låg inte riktigt så nära som på bilden (jag flyttade dem lite närmare för att visa tydligare för er). Vad är det för fågel? Jag vet, bilden är verkligen inte bra. Jag har lagt in bild nummer tre som en närbild, men den är också otydlig.

Bild nummer tre. Enligt ovan alltså, en närbild på rovfågeln.

Bild nummer fyra. En lärka får jag det till, men vilken?

Bild nummer fem. Den gamla vanliga frågan. Är det en ormvråk, eller har jag fel?


bild ett ser mkt riktig ut att vara en hybrid mellan kanadagås och grågås. Bild två och tre ser ut att föreställa en duvhök, bild 4 är ängspiplärka och sista bilden är mkt riktigt en ormvråk..
 
Tack så jättemycket Magnus! Fantastiskt vilken kunskap ni besitter som svarar på alla artfrågor här!

Jag blir intresserad av just Ängspiplärkan. Hur kan du se att det är just en sådan? I fågelboken tycker jag att alla dessa lärkor är så in i vassen lika till utseendet?
 
Tack så jättemycket Magnus! Fantastiskt vilken kunskap ni besitter som svarar på alla artfrågor här!

Jag blir intresserad av just Ängspiplärkan. Hur kan du se att det är just en sådan? I fågelboken tycker jag att alla dessa lärkor är så in i vassen lika till utseendet?

Enklast för att skilja ängspiplärka och trädpiplärka är att kolla på steckningen på kroppssidan, där har ängspiplärkan grova streck medans trädpiplärkan har ytterst, ytterst tunna fina streck.. sen är det viktigt att göra skillnad på piplärkor och lärkor.. det är två skiljda familjer.. kollar du i fågelboken så kan du framförallt se att samtliga lärkor har ganska grova näbbar medans piplärkorna har ganska klena näbbar..
 
Dags igen! Morgonens skogspromenad gav några bilder på en hackspett. Frågan är bara vilken? Först trodde jag på mindre hackspett, hona, men sedan såg jag i fågelboken att det är visst inte den enda hackspetten som kan ha svart huvud?

Givetvis borde man kunna sett om spetten var klart mindre än en "vanlig" hackspett, men ärligt talat tänkte jag inte på det vid fototillfället.

Några idéer om vad det kan vara för spett?
 

Bilagor

  • hackis1.jpg
    hackis1.jpg
    99.4 KB · Visningar: 330
  • hackis2.jpg
    hackis2.jpg
    84.5 KB · Visningar: 328
Järnsparv?

Hej,

Jag vet att det är en kass bild men jag är ändå intresserad av att veta vad det är för fågel.
Jag gissar på att det är en järnsparv, men vad säger ni?


// Tobbe
 

Bilagor

  • js.jpg
    js.jpg
    14.2 KB · Visningar: 315
Snäppa??

Har ett par kassa bilder på någon form av snäppa tror jag.
Någon som kan identifiera den?
 

Bilagor

  • Snäppa1.jpg
    Snäppa1.jpg
    88 KB · Visningar: 313
  • Snäppa2.jpg
    Snäppa2.jpg
    21.8 KB · Visningar: 330
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.