Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Lättaste sättet att skilja på flygande svanar är på ljudet. Knölsvanens kraftigt sjungande ljud från vingslagen är typiskt. Sångsvanens flygljud är ett knappt hörbart svischande.
 
dessutom är sångsvanens sång ganska karakteristisk, låter nästan som tranor el nåt (obs döda mig inte nu, jag är ingen ornitolog)

har för mig att man inte alltid hör det där ljudet, eller har jag fel? men ofta, det är förvisso sant
 
Ängs-Stäpphök?

Är detta en Ängshök eller Stäpphök? Fotad i Augusti på Ölands södra udde. Tog många bilder på Ängshökar, men denna såg annorlunda ut med sin ljusa krage.
 

Bilagor

  • NI3B1890_irfan.jpg
    NI3B1890_irfan.jpg
    51 KB · Visningar: 497
Är detta en Ängshök eller Stäpphök? Fotad i Augusti på Ölands södra udde. Tog många bilder på Ängshökar, men denna såg annorlunda ut med sin ljusa krage.

Grattis!!
Klockren 1K stäpphök! Mörk boa bakom ljus nack-krage samt begränsat med ljust/vitt runt ögat (i huvudsak under ögat).
1K ängshök saknar den mörka halsboan samt att det ljusa/vita runt ögat bildar en klo bakifrån ögat och framåt.

Föreslår att du rapporterar obsen med dina upplevelser och vad du såg, jämfört med 1K ängshök samt bifogar samtliga bilder du har på denna individ!

/Oscar
 
Måste fråga.
Stefan. Vad menas med "1K"? och hur rapporterar man en observation? Kan vara bra att veta.

1K står för "första kalenderår" alltså en fågels första levnadsmånader, vilket innebär att det är en ungfågel. I och med att man använder benämningen kalenderår så kommer denna stäpphök bli 2K direkt vid 12-slaget på nyårsafton (man följer alltså kalendern), men är fortfarande en ungfågel. Denna klacificering gör man för att kunna röna ut hur pass gammal en fågel är. Vissa arter (speciellt rovfåglar och måsfåglar) tar väldigt lång tid (kan röra sig om 4-5 år för vissa arter) på sig att anlägga en adult fjäderdräkt.

Rapportera kan man göra här:

http://www.artportalen.se/birds/

men även:

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=65&typ=1

och:

http://www.oof.nu/html/page.php?id=5

// Daniel
 
Grattis!!
Klockren 1K stäpphök! Mörk boa bakom ljus nack-krage samt begränsat med ljust/vitt runt ögat (i huvudsak under ögat).
1K ängshök saknar den mörka halsboan samt att det ljusa/vita runt ögat bildar en klo bakifrån ögat och framåt.

Föreslår att du rapporterar obsen med dina upplevelser och vad du såg, jämfört med 1K ängshök samt bifogar samtliga bilder du har på denna individ!

/Oscar

Tack för det. Jag trodde själv på Stäpphök, men blev osäker efter att frågat en del andra....Larrre
 
Vad är detta för hybrid????

När det mörkande skulle jag ut och fylla på fröautomaten när jag fick syn på den här gynnaren. Bilderna är ju helt otroligt dåkliga (inne i buske, mörkt, ISO 3200, 1/100 och 400mm handhållet, kraftigt beskurna. Men visst ser det mysko ut, som en korsning mellan en blåmes och vad???

Kan någon hjälpa till med en artbestämning; lägger upp två bilder efter varandra.
 

Bilagor

  • Kanske hybrid sida igen 400.jpg
    Kanske hybrid sida igen 400.jpg
    50.2 KB · Visningar: 368
  • Kanske hybrid frontal 400.jpg
    Kanske hybrid frontal 400.jpg
    40.4 KB · Visningar: 363
När det mörkande skulle jag ut och fylla på fröautomaten när jag fick syn på den här gynnaren. Bilderna är ju helt otroligt dåkliga (inne i buske, mörkt, ISO 3200, 1/100 och 400mm handhållet, kraftigt beskurna. Men visst ser det mysko ut, som en korsning mellan en blåmes och vad???

Kan någon hjälpa till med en artbestämning; lägger upp två bilder efter varandra.

Tji hybrid. Det är en blåmes som har fått på nöten och blivit av med lite fjädrar på huvudet/ansiktet. Kan oxå röra sig om en sjukdom.

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.