Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Tack Oscar,
Lika snabb som vanligt. Jag tyckte näbben såg lite spetsigare ut men har man kört i ansiktet i en ugn och blivt av med alla fjädrarna framtill så blir det väl så. Tack igen!
 
En Skärpipslärka med ljusa ben?
/Rolf

Upprepar mitt tidigare svar:

"Helt korrekt, men jag har ändå oerhört svårt att tro att detta är en ängspip mot bakgrund av fågelns utseende i fjäderdräkten.

Man ska dock ha i minnet att färg- och ljusförhållanden kan återges på många märkliga vis i en enstaka bild. I synnerhet digitalabilder på datorskärmar. Skärpipens benfärg vintertid är heller inte kolsvart som i sommardräkt, utan har en lite ljusare nyans med dragning åt det brunröda hållet. Inte helt lätt detta..."

Samt kompletterar med Birdmans tidigare svar/inlägg:

"Skulle också vilja ha detta till en skär...man ska inte alltid titta sig blind på en karaktär. Fåglar kan variera i dräkter.

// Daniel"


/Oscar
 
Brun eller blå? Såg den nu när jag gick igenom lite bilder. Såg annorlunda ut mot de bruna jag hade kort på. Tagen i augusti.
 

Bilagor

  • kärris.jpg
    kärris.jpg
    66 KB · Visningar: 654
Hej,

Hittade denna bild här på fotosidan och blev lite förbryllad.
Vad är detta för en hackspett?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1593320&target=_blank

Bilden är fotograferad på Drottningholm av en kille som heter Niklas Lundgren.

// Tobbe

Jag hoppas att du driver med mig/oss......?????
Detta är en nordamerikansk hackspett, Red-bellied Woodpecker, som aldrig tidigare är obsad i Sverige (tveksam om den överhuvudtaget är obsad på denna sida av Atlanten).

/Oscar
 
Hallå Oscar,

Nej, jag driver inte med er, men kanske Niklas driver med oss då det är han som påstår sig ha fotograferat den på Drottningholm.

Tycker själv att jag börjar kunna en del om våra fåglar här i Sverige och blev därför mycket förbryllad när denna spett (som jag inte visste vad det var för spett tills du svarade) påstås ha fotograferats på Drottningholm.
Kanske dags att konfrontera en viss mister Niklas Lundgren!?

// Tobbe
 
Yepp, och det förefaller vara något riktigt jävla tok-stort på gång (i den svenska fågelvärlden)!! Jag har mailat snubben för bekräftelse och ytterligare detaljer.

/Oscar

Hallå igen,

Meddela oss gärna här när du får svar från Niklas, då jag är mycket nyfiken på om detta är "sant" eller inte.

// Tobbe
 
Hackspätten

Vill bara säga att hackspätten är manipulerad alltså inklistrad i bilden så ni som tänkt leta efter den, gör det inte för fågeln finns inte i Sverige.
 
Vill bara säga att hackspätten är manipulerad alltså inklistrad i bilden så ni som tänkt leta efter den, gör det inte för fågeln finns inte i Sverige.

Hallå Niklas,

Vill börja med att säga att jag tycker du har lyckats med att manipulerat bilden mycket naturtroget, då vi var flera som inte upptäckte att den var just manipulerad.
Det var nog även några, inklusive mig själv, som fick lite puls och hoppades på att det var något stort (ännu en förstagångs- raritet i Sverige) på gång, även om det verkade lite väl otroligt för att vara sant.
Fortsättningsvis önskar jag dig lycka till med fotograferandet och manipulerandet, och hoppas att du framöver tydligare informerar om när du har manipulerat en bild.

Mvh Tobbe
 
Vad är detta för pippifågel?

Hej!
Har försökt hitta vad detta är för vävarfågel. Fotograferades i Johannesburg i december.
Är det någon som vet? (kanske även vad den heter på latin).
//Håkan
 

Bilagor

  • 14_1.jpg
    14_1.jpg
    34.6 KB · Visningar: 683
Dålig bild men går detta att identifiera?

C:a 30 st i en flock i Uppsala alldeles nyss. Hämpling?
 

Bilagor

  • Fråga_1.jpg
    Fråga_1.jpg
    26.9 KB · Visningar: 623
  • Fråga_2.jpg
    Fråga_2.jpg
    30 KB · Visningar: 627
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.