Annons

Fågelidentifikation

duvan ser verkligen ut att ha totalt sönderpippade (ursäkta uttrycket) gener.. men enda alternativet som ploppar upp i mitt huvud är en tamduva.. iof har jag aldrig sett någon som ens haft i närheten av dessa färger..

Hej,
Dom här är två gamla bilder som jag inte riktigt fått svar på vad det är för fåglar.

Den första är någon form av Duva jag fotade med en gammal engångskamera (tror jag det var) år 2000

Den andra är fotad i Hudiksvall i våras. Någon form av anka?
 
Angående bild nummer två så är det lite svårt att avgöra om det är en korsning mellan gräsand och tamand eller ren tamand.. iom att tamänder kan se ut lite hur som helst..
Men det är inte alls ovanligt med änder som ser ut såhär i gräsandsflockar..

Hej,
Dom här är två gamla bilder som jag inte riktigt fått svar på vad det är för fåglar.

Den första är någon form av Duva jag fotade med en gammal engångskamera (tror jag det var) år 2000

Den andra är fotad i Hudiksvall i våras. Någon form av anka?
 
Pip?

Vilken sorts piplärka, för det måste det väl vara, kan det här röra sig om? Jag har försökt kolla i Svalan och det finns flera rapporterade arter precis på den plats där jag fann denna.

Usel bild, men kanske finns det någon karaktär som jag inte klarar av att hitta.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • pip1.jpg
    pip1.jpg
    22.7 KB · Visningar: 436
Troligen nån sorts Gräsands variant, lika stor som en sådan och i sådan flock. Dessutom samma fula kvackande. Nån som vågar konfirmera? Ekensberg, Stockholm idag, den 21 jan 2009
 

Bilagor

  • uo.jpg
    uo.jpg
    75.5 KB · Visningar: 382
Troligen nån sorts Gräsands variant, lika stor som en sådan och i sådan flock. Dessutom samma fula kvackande. Nån som vågar konfirmera? Ekensberg, Stockholm idag, den 21 jan 2009


Ja, vågar nog sticka ut hakan och säga att det där är en gräsand, fast förmodligen med tamankagener i sig. En leucistisk alltså partiellt albiono gräsand borde vara vit och ljusbeige men det vågar jag inte sätta ner foten på. De kan se ut lite hursomhelst Om du backar x antal sidor bakåt så finns det en vanlig gräsand med vit fläck på bröstet som också förmodligen har tamanka-gener i sig.
 
Jo, har läst lite om alla möjliga varianter, fast jag vet inte vilken det är, och det är väl inte så lätt att säga antar jag
 
Nej, det är verkligen inte lätt att säga exakt med vilken anka denna ands ömma moder har kuckelurat. Det krävs nog DNA för att få fram det är min gissning.
 
Hafsörn antager jag, o ganska vuxen, Stora Essingen idag em. Håller ni med? Behövs någon fler bild så har jag.
 

Bilagor

  • Clip_7.jpg
    Clip_7.jpg
    12.3 KB · Visningar: 327
Ja det är lite svårt att se på denna bild, men jag tycker mig kunna ana en gul näbb, ljust huvud och vit stjärt. Vilket sammanslaget blir en äldre havsörn.

// Daniel
 
att näbben är gul verkar stämma
lite ljust kan jag skymta på stjärten
men huvudets ljushet vetefan, kanske, ganska mörk annars
 

Bilagor

  • 090125 124619.jpg
    090125 124619.jpg
    53.1 KB · Visningar: 304
att näbben är gul verkar stämma
lite ljust kan jag skymta på stjärten
men huvudets ljushet vetefan, kanske, ganska mörk annars

Att huvudet är ljust är ingen bra ålderskaraktär. Många tror att de blir som oss människor att de blir ljusare och ljusare på huvudet. Det finns mörkare 20 år gamla örnar också. Det var lite svårt att se på din örn om det finns några ljusa fläckar på bröstet som är en bra ålderskaraktär förutom de redan nämnda med näbb och stjärt. Havsörnar varierar en hel del så det är väldigt svårt att säga exakt ålder på örnar som är fyra år eller äldre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.