Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Jäklar va vissa är duktiga på att identifiera fåglar! Man blir ju sugen att foto nåt utanför ens egna kända fågelkrets som består av typ Skata, Kråka, Duva och Gråsparv.

Eloge till er! 8)
 
Jäklar va vissa är duktiga på att identifiera fåglar! Man blir ju sugen att foto nåt utanför ens egna kända fågelkrets som består av typ Skata, Kråka, Duva och Gråsparv.

Eloge till er! 8)

Är du helt säker på att du kan skilja mellan en gråsparv och en pilfink? I så fall är du ju inte helt borta inom ornitologin :)
 
Är du helt säker på att du kan skilja mellan en gråsparv och en pilfink? I så fall är du ju inte helt borta inom ornitologin :)

Jag brukar skilja dom på att gråsparvarna här bor i häckar kring Centrum medan pilfinkarna bor i några spretiga buskar vid järnvägsstationen. :)
 
Jaha, där flög gråsparven/pilfinken iväg.

Har en stor tjock fågelbok på landet, får ersätta gråsparven med nåt annat fjäderfjä till våren, minst 4 ska man väl kunna iaf :eek:)
 
Jag kan rekommendera Kanadagås, dom är hyfsat lätta att känna igen och att fotografera. :)
 
Hök?

Gissar att detta är trådens suddigaste?
Var väldigt långt bort och jag hade inte tid att gå och kolla.
Huvudet ser ju ganska vitt ut,den var ganska stor.

/ Gun
 

Bilagor

  • _MG_8159.JPG
    _MG_8159.JPG
    67.4 KB · Visningar: 278
det var nog den svåraste fågeln att artbestämma som jag sett hittills här.. sen skriver du ganska stor.. hmm, i förhållande till vad?

Kan rent färgmässigt tänka mig att det är en turkduva, men nu gissar jag verkligen bara.. behövs nog lite fler ledtrådar för att knäcka den.
 
Det där tror jag är en mycket sällsynt vinterbesökare, Asian Blurry Eagle, jättesvår att få bra på bild. :)
 
det var nog den svåraste fågeln att artbestämma som jag sett hittills här.. sen skriver du ganska stor.. hmm, i förhållande till vad?

Kan rent färgmässigt tänka mig att det är en turkduva, men nu gissar jag verkligen bara.. behövs nog lite fler ledtrådar för att knäcka den.


Stor som en duvhök ungefär.
Ja.vet att det inte är lätt,ångrar mig att jag inte gick närmre.

/ Gun
 
Ja en adult duvhök är ju väldigt ljus framifrån så det är ju fullt möjligt att det är en sådan.. kommer inte på något annat i den storleken det kan vara.. för du skriver att den var större än hökuggla o stämmer det så utesluter det ju sparvhök..

Stor som en duvhök,större än en hökuggla.
Ja.vet att det inte är lätt,ångrar mig att jag inte gick närmre.

/ Gun
 
Ja en adult duvhök är ju väldigt ljus framifrån så det är ju fullt möjligt att det är en sådan.. kommer inte på något annat i den storleken det kan vara.. för du skriver att den var större än hökuggla o stämmer det så utesluter det ju sparvhök..

Jag tänkte på duvhök,men är lite osäker på hur stor den är i förhållnde till en hökuggla, så jag tog bort ugglan från texten ovan.
Frågan är om duvhöken kan vara så vit i huvudet?

/ Gun
 
Jag tänkte på duvhök,men är lite osäker på hur stor den är i förhållnde till en hökuggla, så jag tog bort ugglan från texten ovan.
Frågan är om duvhöken kan vara så vit i huvudet?

/ Gun

Jag har mycket svårt att se vad som är huvudet på fågeln=)
Men upp till näbben så är dom ljusa i alla fall plus ögonbrynsstrecket..
 
Hur skiljer man en sydpolslabb från en antarktislabb? (Catharacta maccormicki resp. Catharacta antarctica)

Större bild och annan bild (troligtvis samma fågel). Bilderna är tagna på Paulet Island i norra Weddellhavet (Antarktis).
 

Bilagor

  • _DSC7837small.jpg
    _DSC7837small.jpg
    31.1 KB · Visningar: 360
Är detta en sångsvan?
 

Bilagor

  • IMG_3968_2 (400x400).jpg
    IMG_3968_2 (400x400).jpg
    72.2 KB · Visningar: 318
Senast ändrad:
var ju en knepig vinkel på huve, haru ingen lite mer framifrån? annars skulle jag gissa på knölsvan, näbben verkar mer konkav är sångsvanen men jag ska återkomma när jag hittar mina flygande sångisar

edit: har kollat på mina flygande sångsvanar och jag tror som innan att du plåtat en knölsvan

näbben verkar inte ha sångsvanens konvexa linje, eller raka snarare knölsvanens konkava
sångsvanens näbb syns inte alls
lite svart runt ögat ser mer knölsvans aktigt ut

men jag är inte 100 procentig, svår vinkel som sagt
vet inte om det finns andra kännetecken som halslängd, eller vingprofil
 
Senast ändrad:
Nej, tyvärr har jag inte det! Men jag har denna bilden också om det kan vara till någon hjälp hur de flyger i flock.
 

Bilagor

  • IMG_3966 (400x400).jpg
    IMG_3966 (400x400).jpg
    54.9 KB · Visningar: 307
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.