Annons

Fågelidentifikation

Robin Gyllander skrev:
Är det normalt beteende av en gås att man nästan kan trampa på dem innan de flyttar på sig? Änder flyr ju för livet om man kommer inom 2 meter.

Var fotade du den? På en del ställen är dom rätt vana vid människor.
 
Robin Gyllander skrev:
Är det normalt beteende av en gås att man nästan kan trampa på dem innan de flyttar på sig? Änder flyr ju för livet om man kommer inom 2 meter.

Min erfarenhet säger mig att det finns vitkindade som är nästan tama. Vi har ett par som återkommer på samma badplats, i början på sässongen sticker de på 10-15m för att i slutet av sässongen nöja sig med 4-5m. Ruvande fåglar kan trycka tills man är några meter ifrån. Så normalt, nej, men förekommande ja. Fåglar kan ibland vara sjuka eller väldigt trötta efter stormar etc som gör att de väljer att ligga still.
 
Gräsandshane som håller på att bli "grön"?
 

Bilagor

  • 20080809-img_9318.jpg
    20080809-img_9318.jpg
    41 KB · Visningar: 275
Ja, gräsand men om den håller på att "bli" grön på huvudet eller bli av med det gröna kan jag inte svara utifrån bilden. Är den nytagen så är de flesta gräsändshanar utan som "praktdräkt" dvs det gröna på huvudet så här års.
 
Alexandersson skrev:
Ja, gräsand men om den håller på att "bli" grön på huvudet eller bli av med det gröna kan jag inte svara utifrån bilden. Är den nytagen så är de flesta gräsändshanar utan som "praktdräkt" dvs det gröna på huvudet så här års.
Tagen igår

Så de ruggar så här års?
 
Många fåglar byter fjädrar på sensommaren och då kan det vara kostnadseffektivt att byta bort parningsdräkter som kostar mycket att framställa som det gröna huvan hos gräsand till fjädrar som kräver mindre av fågeln på vintern att framställa, för att sedan byta till färgsprakande dräkter igen till våren för att locka till sig honor.
 
Någon som kan identifiera denna juvenil? Fotad i abisko i början av juli.

bild 1
 

Bilagor

  • pippi_01.jpg
    pippi_01.jpg
    46.4 KB · Visningar: 274
Så de ruggar så här års?

Kan även tillägga till Martins bra förklaring att simandshanar anlägger något som kallas eklipsdräkt efter parningstiden. De ruggar sina vingpennor under denna tid och tappar därigenom sin flygförmåga. Eklipsdräkten har därigenom även som "uppgift" att kamouflera hanarna under denna tid.

// Daniel
 
Vigg

Thailandsfågeln har jag inte den blekaste om vad det är...men det finns folk här på FS som kan är jag övertygad om.

// Daniel
 
Lite halvtaskig bild, såg den flyga ut från buskarna så hade ingen tid att vrida på rattarna.
 

Bilagor

  • 20080809-img_9314.jpg
    20080809-img_9314.jpg
    53.7 KB · Visningar: 286
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.