Annons

Fågelidentifikation

Tre st fåglar som jag gärna skulle vilja få hjälp med....
Mina okvalificerade gissningar är
lövsångare?
bofink unge?
turkduva...?

#3 har en färg på kroppen som påminner starkt om turkduvans färg(brunbeige-laxrosaliknande) men det är tecknen på vingarna som gör mig förvirrad....

#1
 

Bilagor

  • untitled-1pippi.jpg
    untitled-1pippi.jpg
    87.6 KB · Visningar: 343
Har bläddrat igenom Fågelguiden ett otal gånger, men hittar ingen given kandidat. Fågeln fångad på bild längs med Ölands nordvästra kust i början av augusti 2008.
 

Bilagor

  • _d324361.jpg
    _d324361.jpg
    96.6 KB · Visningar: 306
Vitkindad gås är som namnet, vit på hela kinden, kanadagås har som ett vitt streck som går igenom ansiktet och är inte vit i pannan som vitkindad. Sedan är den lättaste (enligt mig) karaktären som man kan se på mycket långt håll är hur långt ner det svarta går på halsen. En kanadick har bara halva halsen svart medan en vitkindad har hela halsen och en bit ner på bröstet svart.

Ryggfärg är mer svartvit på vitkindad och mer grådassig på kanadick. Kanadagåsen är större och har mer långsträckt hals medan vitkindad ger ett mer kompakt intryck.
 
Är det normalt beteende av en gås att man nästan kan trampa på dem innan de flyttar på sig? Änder flyr ju för livet om man kommer inom 2 meter.
 
Robin Gyllander skrev:
Fiskmås

Skrattmås. Titta på de mörka fläckarna på huvudet bakom ögat och titta på den tvåfärgade näbben och benfärg i en fågelbok. Fågeln är i vinterdräkt och då har den ruggat (bytt bort de mörka fjädrarna på huvudet) bort den mörka huvan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.