Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Någon som vet vad det är för en fågel?

Två stora fåglar som cirkulerade högt över sommarstugan i Mora, bilden är kraftigt beskuren och inzoomad. tagen med 200 mm
Fotograferar aldrig fåglar i vanliga fall, men kunde inte låta bli när jag såg denna ståtliga sak.
 

Bilagor

  • fågel.jpg
    fågel.jpg
    4.8 KB · Visningar: 303
denna vråk har svävat över gården några dar nu, har även hört den skrika.
vilken sort är det och varför svävar den runt?
är det så enkelt att den letar mat.
 
Bild?

Trots att det inte finns någon bild kan jag tänka mig att du sett en ormvråk. Anledningen att den svävar (seglar på fågelskådarspråk) är som du skriver den sonderar terrängen på föda, men även skyddar sitt revir mot andra inkräktande artfränder.

// Daniel
 
Jag har 2 fåglar som jag tänkte visa. Den ena vet jag vad det är (vet ni?), men den andra lyckas jag inte komma fram till vad det är?
 

Bilagor

  • rödhalsad gås 400x400.jpg
    rödhalsad gås 400x400.jpg
    68.9 KB · Visningar: 389
Den första är en rödhalsad gås som är en regelbunden men sällsynt gäst i Sverige. Dock finns risk att den har rymt från någon fågelpark då de är populär att ha i just sådana. Det är då de brukar vara så pass lätta att komma nära. Var är denna bild tagen?

Den andra är en kanadagås med fel i sitt färgpigment.

// Daniel
 
Här kommer en vadare som jag fångade nere i Ottenby för några veckor sedan. Gissar på en ungfågel men kan inte riktigt lista ut vilken sort...
 

Bilagor

  • ljusvadare1.jpg
    ljusvadare1.jpg
    60.2 KB · Visningar: 361
Längst ut på Djurgården. Några månader sen. Den andra var den som var den svåra. Men måste ju vara något, som du säger, fel i färgpigmenten. Tack för hjälpen.
/Fredrik
 
F-Nordahl skrev:
Längst ut på Djurgården. Några månader sen. Den andra var den som var den svåra. Men måste ju vara något, som du säger, fel i färgpigmenten. Tack för hjälpen.
/Fredrik

Ok, det var den fågeln. Har sett andra bilder på den också. Även fast ursrunget är tveksamt så är det en trevlig fågel att titta på.

// Daniel
 
Kan det hör möjligen vara en Brun Kärrhök? Cirklade och attackerade åkern i Sörmland igår.
 

Bilagor

  • 44.jpg
    44.jpg
    38.4 KB · Visningar: 261
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.