Advertisement

Annons

Fågelidentifikation

Snyggt

Det var en läcker bild på skrattmås. Har t.o.m. sett skrattmåsar som fångat svärmande ekoxar. De kan tydligen käka det mesta.
 
Glada? Jag tycker den ser tillräckligt vit ut för att vara en röd glada. men det är mest en gissning.

Både örnen och "gladan" fotade på Öland.
 

Bilagor

  • glada.jpg
    glada.jpg
    31.6 KB · Visningar: 426
Här är en som är fotad i Borås djurpark men inte i bur så det fanns ingen skylt.... Det ser nog ut som en flugsnappare?
 

Bilagor

  • snappare.jpg
    snappare.jpg
    40.3 KB · Visningar: 374
Silver eller fisk?

Trodde detta var en fisktärna, men blir lite tveksam när den inte har nån svart näbbspets. Är det kanske inte nån bra karaktär? Vad säger experterna?
 

Bilagor

  • tarna.jpg
    tarna.jpg
    73.1 KB · Visningar: 355
Vad är det för en slags and.....verkar vara nästan helt brun....bilden tagen på rätt långt håll.
 

Bilagor

  • brunand.jpg
    brunand.jpg
    96.5 KB · Visningar: 340
Re: Silver eller fisk?

WFS) (Graylingman skrev:
Trodde detta var en fisktärna, men blir lite tveksam när den inte har nån svart näbbspets. Är det kanske inte nån bra karaktär? Vad säger experterna?

Utan att vara expert så skulle jag säga att detta är en silvertärna.
Detta pga avsaknaden av svart på näbbens spets, de korta benen och de långa spröten.
// Tobbe
 
Rovfågel - kusten Nyköping

Önskar hjälp med idenifiering av en mindre rovfågel, som mest sitter stilla i en hög tall eller björk. Verkar vara 2 ungfåglar.
Det blir ett väldigt liv av andra fåglar när de flyttar på sig. Hussvalan har fått ungar och försöker jag iväg dem när de flyttar till annat träd.
Svårt att fota med 300mm objektiv utan stativ så bilderna blev oskarpa.
Bild 1
 
Rovfågel - kusten Nyköping

Fick bild idag på flygande fågel. Pilgrimsfalk? Lärkfalk?
 

Bilagor

  • _dsc2931_r1 rovfågel liten.jpg
    _dsc2931_r1 rovfågel liten.jpg
    76.9 KB · Visningar: 410
Re: Re: Silver eller fisk?

boxen skrev:
Utan att vara expert så skulle jag säga att detta är en silvertärna.
Detta pga avsaknaden av svart på näbbens spets, de korta benen och de långa spröten.
// Tobbe

Känns fortfarande tveksamt tycker jag. Spröten och näbben talar för silver-. Färgen på hals och bröst tycker jag talar för fisk-. Längd på hals och ben tycker jag talar för fisk-

Eftersom du inte är nån expert efterlyser jag fortfarande ett expertutlåtande ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.