Annons

Fågelidentifikation

och så avslutar jag med lite frågor i min (om möjligt) sämsta gren. Vi pratar lärkor. Den första satt i vägkanten och var extremt stor och tjock på alla håll.
 

Bilagor

  • oklar3.jpg
    oklar3.jpg
    60.5 KB · Visningar: 486
Nästa satt också i vägkanten, men var mycket smal och smärt. Gråsparvsstor kändes den.
 

Bilagor

  • oklar5.jpg
    oklar5.jpg
    45.1 KB · Visningar: 494
...och så till sist, en flygande lärka, som hade ett så extremt vitt band runt halsen, kan inte se det i fågelboken...
 

Bilagor

  • oklar6.jpg
    oklar6.jpg
    42.2 KB · Visningar: 981
Vadaren: gluttnäppa

En något luggsliten svarthätte hane, ja!

Den som fått målat prickar på magen är en taltrast.

Den feta lärkan är en sånglärka

Den andra lärkan som satt vid vägkanten tycker jag ser ut som en ängspiplärka

Den sista är en sjungade sånglärka.

Ett tipps är att lära sig läten på lärkor, de tycker jag är svårt att artbestämma i fält.
 
fantastiska svar som vanligt, jag har ett par här som jag har lite frågor på. Den första är en vråk, gissningsvis en ormvråk av typen Börringe... Men det som var lite speciellt var att det var två stycken, båda lika ljusa, som flög över sockerbruksdammarna vid Örtofta norr om Lund. Är det så att Börringevråkarna dras till varandra? Eller är de släkt? Eller är det en slump? Eller ännu roligare, är det fjällvråkar? Det tror jag inte, men jag ville gärna höra lite vråktankar. :)
 

Bilagor

  • vråk1.jpg
    vråk1.jpg
    12.7 KB · Visningar: 467
och sedan en fågel som jag först tog för lövsångare, men den hade så väldigt mörka ben, gransångare?
 

Bilagor

  • oklar1.jpg
    oklar1.jpg
    41 KB · Visningar: 437
Den här liraren hittade jag idag. Nån som har en aning om vad det är för pippi? Tror inte det syns på lilla bilden här, men ögat är blått.
 

Bilagor

  • img_5407.jpg
    img_5407.jpg
    81.3 KB · Visningar: 423
yens skrev:
Nästa satt också i vägkanten, men var mycket smal och smärt. Gråsparvsstor kändes den.

Detta är en trädpiplärka, det ser man bl.a. på skillnaden i streckning på bröstet (kraftig) och flankerna (svag). En ängspiplärka har mer likartad streckning på bröst och flanker.
 
???
Vandrade sakta omkring vid strandkanten - ganska stor nästan som en gås
 

Bilagor

  • img_7094.jpg
    img_7094.jpg
    70.5 KB · Visningar: 366
Den här vadaren (?) for omkring när jag stod i ett fågeltorn, när den flög så brummade den, ungefär som en sån där träbit man svingar i ett snöre... Om någon förstår vad jag menar, kan det vara en enkelbeckasin?
 

Bilagor

  • oklar1.jpg
    oklar1.jpg
    35.6 KB · Visningar: 337
yens skrev:
Den här vadaren (?) for omkring när jag stod i ett fågeltorn, när den flög så brummade den, ungefär som en sån där träbit man svingar i ett snöre... Om någon förstår vad jag menar, kan det vara en enkelbeckasin?

Det är en Enkelbeck :)
Ljudet du beskriver framställs när den dyker och spärrar ut de två yttersta stjärtpennorna som faktiskt syns fint på din bild.
 
Janne H skrev:
Det är en Enkelbeck :)
Ljudet du beskriver framställs när den dyker och spärrar ut de två yttersta stjärtpennorna som faktiskt syns fint på din bild.

tack för suveränt svar, och det var ju kul att den gryniga bildstackaren till och med hade något att bidra med, det var en art till i listan, det är ju alltid trevligt :) Jag började ju att försöka föreviga fåglar för bara ca 2 månader sedan, så man har ju inte kommit så långt, men det kanske är det som gör det extra kul, att man gör ordentlig progress!
 
Vilken fågel?

Är det en trädpiplärka?
Den sitter ju i ett träd iaf:))
 

Bilagor

  • lärka_redigerad-1.jpg
    lärka_redigerad-1.jpg
    99.4 KB · Visningar: 296
Jag har lite vråkfrågor. Här är tre fåglar som jag gissar är ormvråkar allihop. Den till höger är jag tämligen säker på, men de andra två har några karaktärer jag funderar lite på.

De börringevråkar jag sett brukar inte ha så mycket svart ute på vingen, precis som bilden till höger. Men de andra två är ljusa, men har större mörk yta, precis som en fjällvråk. Dessutom ska ju en fjällvråk vara gulaktig, vilket jag inte sett många vråkar vara, förutom de här två (höger + uppe).

Någon som kan ge mig en kort kurs i varför dessa tre absolut inte är några fjällvråkar. Nu vet jag att tid och lokal (skåne typ nu) talar för ormvråk, men passerar man norrut vill man ju kunna veta. Jag tycker dessutom de flyger olika ormvråkarna, Den nere vänster gjorde ett mer "långvingat" intryck och ryttlade även.
 

Bilagor

  • vrak1-3.jpg
    vrak1-3.jpg
    33.9 KB · Visningar: 269
Sedan kom det även en långvingad historia flygande, gissar att det är en fiskgjuse?
 

Bilagor

  • gjuse1.jpg
    gjuse1.jpg
    22 KB · Visningar: 271
Är detta en Tornfalk eller är jag ute och cyklar?


100% crop från Canon 40D och Sigma 150-500@500 så skärpan är inte 100%. Ganska mycket USM från PS.
 

Bilagor

  • bird.jpg
    bird.jpg
    79.6 KB · Visningar: 254
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.