Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Tack för ett fantastiskt svar, det är supermycket värt för mig, jag är evigt tacksam.

Jag äger efter tips i denna tråden (typ 20 sidor sedan...) Fågelguiden, och den ligger nästan mellan mig och sambon numera på nätterna, den har blivit en kär vän ;-)

Jag suger åt mig som en svamp av kunskapen här och på andra ställen där fåglar finns (böcker, tidningar, internet etc...) och just dina svar när man själv har lyckats fånga suddmesar är värda enormt mycket. Jag sparar alla mina arter på en liten hemsida för att kunna jämföra och försöka lära mig. Nästa steg är läten, usch och fy, det är värre det :)

Sångare är ett svårt släkte, varför måste dom vara så lika???
Nån som klarar av denna?

Bilagor

• dsc06977 xlmsk x irfan.jpg
    dsc06977 xlmsk x irfan.jpg
    29.8 KB · Visningar: 571
Tar en till på en gång. Denna valde dock att visa undersidan vilken inte underlättar saken :-(

Bilagor

• dsc07034 xx irfan.jpg
    dsc07034 xx irfan.jpg
    27.4 KB · Visningar: 564
Osquar skrev:
Birdman!
Dax å börja ta pröjs nu. Konsultarvodena ligger numera runt 1000 spänn per timma....

HAHAHAHAHAHAHAHAHA

Fridens
Oscar
Kemikonsult

Hahahaha :D

Ja det vore ett bra sätt att dryga ut månadspengen. Identifieringskonsult...låter mumma det!

Daniel
Komunal tjänsteman inom den sociala sektorn

Tack Daniel för snabba svar (och gratis dessutom).
Var nog lite orolig att du skulle säga lövsångare, men trädgårdssångaren glädjer mig extra mycket eftersom att det är en ny art för mig :)

Återkommer nästa gång jag är rådvill......

/Håkan

Jag var ute och kollade lite idag, och hittade en massa vadare som jag uppfattade var av samma sort, gemensamt tyckte jag var att när de flög, så var de extremt vita på gumpen, inte ryggen alltså utan längre ut. Är det samma sort och i så fall vilken (grönbena?). Om det är Grönbena blir jag lite förvånad, för det är uppenbart fler än vad det var för någon månad sedan när jag såg dem första gången, men vad jag förstår häckar inte grönbena i skåne, eller har jag fått det om bakfoten?

Här är ett litet kollage, tänkte bespara forumet ett inlägg för varje bild...

Bilagor

• vadare.jpg
    vadare.jpg
    56.1 KB · Visningar: 457
Bildkvalitén är inte den bästa och det är lite svårt ljus, men vad jag kan se så är det grönbenor på alla bilderna, med en brasklapp för den mittersta längst ner, som skulle kunna vara en gluttsnäppa.

Du skriver att det är fler nu än tidigare, det kan stämma då vi är inne i juli och det är höst för vadarna och de har inlett sträcket söderut igen. Så mycket för den sommaren... ;)

// Daniel

Kan någon identifiera denna fågel, som kom seglande över oss på fisketuren ?

Bilagor

•  mini.jpg
    mini.jpg
    46.9 KB · Visningar: 410
Birdman skrev:
Bildkvalitén är inte den bästa och det är lite svårt ljus, men vad jag kan se så är det grönbenor på alla bilderna, med en brasklapp för den mittersta längst ner, som skulle kunna vara en gluttsnäppa.

Du skriver att det är fler nu än tidigare, det kan stämma då vi är inne i juli och det är höst för vadarna och de har inlett sträcket söderut igen. Så mycket för den sommaren... ;)

// Daniel

Jag är absolut inte nån expert, men jag skulle gissat på att både den mittersta längst ner och den vänstra längst ner är gluttsnäppor. De ger för mig ett ganska grått intryck och jag tycker mig se den svagt uppåtböjda näbben på dessa, men det kanske inte är några bra karaktärer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar