Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Först och främst är detta en fråga om ljus. Just ljuset är vanskligt när man tittar på fotografier (men även i fält). Motljus, stark sol, skugga osv osv. Man måste inse att fåglarna tecknas olika beroende på vilket ljus som råder på plats.

Sedan brukar jag titta på fågelns allmänna uppträdande (det man på fågelskådarspråk kallar för jizz), vilket innebär biotop, fågelns form och sätt att röra sig samt eventuella läten. Efter det brukar jag gå in på dräktdetaljer.

Just törnsångaren skiljer man från närmaste svenska släktingen ärtsångaren på storlek, läte och vissa dräktdetaljer. Hane och hona ser relativt lika ut, men hanen har något mer grått anstruket huvud (vilket kan variera). Andra karaktärer för törn är de beiga vingpanelerna och ett allmänt mer brun/beige intryck.

// Daniel
 
Senast ändrad:
Kan tillägga Daniels eminenta förklaring att törnsångaren med sina varmt bruna vingar (vingspegel) ger ett mer färgrikt intryck än ärtsångarens mer enhetligt gråa färgsättning. Törnsångaren har oxå ett lite mer avsatt (tydligt) vit strupe som kontrasterar mot det svagt rosa bröstet. Det saknar ärtsångaren.

Törnins uppfattas helt enkelt som en lite mer "vackrare" fågel än Ärtan (pga av sin gråa färgsättning).

Fridens
Oscar
 
Två eminenta svar, jag tackar och bugar och bockar.

Det där med jizz är intressant. Jag fick se en rovfågel för någon dag sedan som flög runt en sväng, trots att jag inte såg något mer än bara en siluett så tänkte jag, "jaha, där kommer kärrhöken". Den kom senare så nära att det var tydligt, men efteråt undrade jag vad jag fick det ifrån. Som sagt, man ska inte underskatta hur fågeln beter sig och ger för "intryck". Dock har jag ännu inte kommit så långt så jag kan avgöra det på mindre fåglar, det är nog enklare på fåglar med en bit över metern mellan vingspetsarna...
 
Denna hittade jag i hornborgarsjön. Ser ju lite annorlunda ut i nyllet. Kan det vara en bergand eller så?
 

Bilagor

  • susp bergand 400.jpg
    susp bergand 400.jpg
    60.9 KB · Visningar: 403
gunau skrev:
Denna hittade jag i hornborgarsjön. Ser ju lite annorlunda ut i nyllet. Kan det vara en bergand eller så?

Kan vara en hona bergand, kan vara en hona vigg...

En del vigghonor har faktiskt hyfsat mycket vitt vid näbbroten, vilken är en liten fälla. Tid och plats talar normalt mer för vigg än bergand (är i norra Sverige så här års). Vidare borde hjässan vara lite mer rundad än vad denna individ uppvisar, om det skulle vara en bergand.

Det är väl ungefär vad som går att säga utifrån denna bild, lokal och tidpunkt. Men ingen regel utan undantag... (bara för att krångla till det lite... ;-))

/Oscar
 
Fotade denna och dess ungar i Borlänge vattenpark i sag men jag vet inte vad sorten heter. (Definierade den för mig själv som minianka/and men det är självklart helt fel ;-)
 

Bilagor

  • p1010789.jpg
    p1010789.jpg
    46.2 KB · Visningar: 388
Rind skrev:
Fotade denna och dess ungar i Borlänge vattenpark i sag men jag vet inte vad sorten heter. (Definierade den för mig själv som minianka/and men det är självklart helt fel ;-)

Kricka, hona.
Liten and - grön vingspegel.

/Oscar
 
Kan vara en hona bergand, kan vara en hona vigg...

Hej och tack för svaret. De hannar som låg runt omkring var definitivt vigg så det är nog en vigghona. Det roliga med att titta på fåglar är att man kommer att trilla av pinn utan att kunna så där jättemycket!
 
Osquar skrev:
Kricka, hona.
Liten and - grön vingspegel.

/Oscar

Verkar troligt utefter det lilla jag kan förstå efter att ha slagit i fågelboken. Det känns som jag inte hade helt fel med "minigand",, Trevlig och kvick liten fågel i vilket fall...
 
Osquar skrev:
Jajjemän, å bild 5315 är ju grym!!

/Oscar
Tack både för bekräftelse av bivråk och av utlåtandet. Det gick så fort när den plötsligt dök upp framför mig så jag han inte se storleken på den. Trodde först det var en sparvhök som var riktigt nära. Lade all fokus på att hitta den i sökaren innan den försvann lika fort som den kom.
 
Måste börja med att hålla med om bilden på bivråken, riktigt grym!!

Sedan har jag en fråga angående den här ormvråken, jag har inte sett många, men den här var verkligen en sorglig stackare, brukar de se så här hemska ut? Att den överhuvudtaget kan lyfta är ju en gåta, vingarna ser ju ut som gamla fisknät...
 

Bilagor

  • vråk1.jpg
    vråk1.jpg
    39.8 KB · Visningar: 337
yens skrev:
Sedan har jag en fråga angående den här ormvråken, jag har inte sett många, men den här var verkligen en sorglig stackare, brukar de se så här hemska ut? Att den överhuvudtaget kan lyfta är ju en gåta, vingarna ser ju ut som gamla fisknät...

Ganska vanligt fenomen hos rovfåglar, alltså att de kan se lite slitna ut i dräkten. Detta beror på rovfåglarnas ruggningscykel...sedan är det häckningstid och då slits även dräkten hårdare, vilket gäller alla fåglar. De ser helt enkelt dassigare ut på sommaren än vad de gör på våren.

// Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.