ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Gissar att detta är en liten and eller så. I vilket fall så simmar den i Vattenparken i Borlänge....

Bilagor

• 100810bird2.jpg
    100810bird2.jpg
    64.5 KB · Visningar: 432
Det känns som detta är något mycket enkelt och vanligt, men efter att ha bläddrat genom fågelboken ett par gånger hittar jag inget som passar. Ryggen mycket tydligt brun, och buken vitgrå. Höll till i en en där den satt och spanade. Då och då gjorde den en snabb tur ner till marken och jag antar att den plockade åt sig någon insekt (det var mycket gräshoppor ute och gick)

Edit: Ser att på just den här bilden satt den i en tall, men det var bara för att jag var närgången :)

Bilagor

• 20100814-_PX39211-1.jpg
    20100814-_PX39211-1.jpg
    96.5 KB · Visningar: 278
Det känns som detta är något mycket enkelt och vanligt, men efter att ha bläddrat genom fågelboken ett par gånger hittar jag inget som passar. Ryggen mycket tydligt brun, och buken vitgrå. Höll till i en en där den satt och spanade. Då och då gjorde den en snabb tur ner till marken och jag antar att den plockade åt sig någon insekt (det var mycket gräshoppor ute och gick)

Edit: Ser att på just den här bilden satt den i en tall, men det var bara för att jag var närgången :)

Juv Törnskata?

/Peter

Nästan alla bilder på törnskata är på vuxna hannar. Men jag hittade lite bilder på Juvenile, men de var mycket mer spräckliga på ryggen. Det stod dock att honan såg ut som en juvenile men med jämnare färg och det tycker jag stämmer bra. Så kan det vara en törnskatshona helt enkelt?

Ahh, jag kikade lite på törnskata, men tyckte inte färgerna stämde. Tänkte inte på att den var juvenil då det kändes som om den hade sitt lilla revir, men det kanske de skaffar sig tidigt.

Det kan ju vara en hona också.
Är inte 100% säker (som vanligt)
Det brukar dock komma någon kunnig och rätta mig ;)

/Peter

var ute vid Häggnäsviken vid Tullgarn i helgen och såg denna rovfågel, har hört talas om att det finns havsörn i det området men jag tycker inte denna har det klassiska havsörnutseendet med helgul näbb, kanske är det en juvenil? någon som vet?

Bilagor

• DPP_3103.jpg
    DPP_3103.jpg
    12.5 KB · Visningar: 349
var ute vid Häggnäsviken vid Tullgarn i helgen och såg denna rovfågel, har hört talas om att det finns havsörn i det området men jag tycker inte denna har det klassiska havsörnutseendet med helgul näbb, kanske är det en juvenil? någon som vet?

Jag tycker den känns väldigt ormvråkslik med det ljusa bandet över bröstet.

/Peter

Som du ser blir den matad av en mycket mindre fågel på bild 2. Det är en gökunge!

Hittade Göken i fågelboken nu och det stämmer, tackar för ert kunnande mina vänner.
Första gången jag set göken :)

så idag fick jag ihop Gök,Havsörn,Fiskjuse och Rödglada men tyvärr blev det ingen mer riktig skärpa. men kul ändå ?

Gissar att detta är en liten and eller så. I vilket fall så simmar den i Vattenparken i Borlänge....
Eftersom ingen av den här trådens alla fågelexperter har orkat svara på din fråga så gör jag ett försök. Jag tycker det ser ut som en knipa. En hona närmare bestämt.

Olle

Rovfåglar i dålig kvalitet

Hej hej!

Såg två rovfåglar vid olika tillfällen, hoppas ni kan hjälpa mig med vad det är för något, tyvärr väldigt dålig kvalitet på bilderna...

1, tagen i nacka, stockholm vid havet, ormvråk?
2, tagen i östergötland vid en insjö, nån hök?

Bilagor

• fagel.jpg
    fagel.jpg
    27.5 KB · Visningar: 303
  • fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    81.4 KB · Visningar: 311
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar