Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Birdman
Aktiv medlem
Asch då. Tyckte den hade så tydlig mustasch, men täckningen stämde inte riktigt på andra bilden. Då förstår jag!
Vi skriver nog om den jakten till pilgrim. Så du var ute på helt rätt spår :-D
// Daniel
lofling
Aktiv medlem
Gör om, gör rätt.... ;-)
Kolla benfärgen på bild 2......
/Oscar
Bra förklaring! Men jag håller med, inte mycket gult! Och jag kan tillägga att yens, du ska lita på proffsen och inte mig som är amatör!
Osquar
Aktiv medlem
Ok jag ger mig...men det är inte mkt gult man kan se där.
// Daniel
Äh fan, efter att ha öppnat upp bilderna i PS å tok-förstorat, så blir jag lite osäker på benfärgen....
Men den ljusa örontäckaren stämmer inge vidare för Jaffe. Kolla in denna t.ex:
www.osqar.se/arter/Sverige/jaktfalk_9298_stor.htm
Örontäckarna och mustachstreket flyter samman helt å hållet.
Nu vet jag förstås inte hur denna karaktär kan variera. Första intrycket av bilden gav faktiskt Jaffe-vibbar (hållningen, profilen, lite "slankare" än Pillen...), men sedan reagerade jag på örontäckaren samt inbillade(??) mig gulaktiga ben.... Men uppförstorat i PS, så blir jag lite osäker på benfärgen.
Återigen ett bevis för att man INTE ska sätta för stor tilltro till digitala bilder, datorer, internet å Fan å hans moster! Och det gäller både "proffs och amatör".........
/Oscar
Osquar
Aktiv medlem
Nu blir jag förvirrad, någon skriver pilgrimsfalk, någon rättar till jaktfalk, någon rättar till pilgrimsfalk, den som skrivit jaktfalk ger sig, den som skrev om pilgrimsfalken ger sig för jaktfalksteorin...
ÄR DET EN PILGRIMSFALK? :-D
Vilket bara bevisar det jag ofta framhåller: ALLT går inte att bestämma, oavsett antalet pixlar eller prislapp på utrustningen. Ibland får man helt enkelt acceptera, trots dessa digitala tidevarv, att en å annan obs/bild förblir obestämd...
/Oscar
Peterus
Aktiv medlem
Vilket bara bevisar det jag ofta framhåller: ALLT går inte att bestämma, oavsett antalet pixlar eller prislapp på utrustningen. Ibland får man helt enkelt acceptera, trots dessa digitala tidevarv, att en å annan obs/bild förblir obestämd...
/Oscar
Jag minns ju cirkusen kring vadarsvalan i Falsterbo (2002?)
Alla proffsen delades genast i två läger bara för att kunna kryssa den.
Bägge lägren var lika säkra på sin sak.
Okunniga som jag själv har ju lättare att släppa en obestämd fågel
/Peter
MixPix
Aktiv medlem
Finns en bok som säljs på div bokhandels där det är en jävla massa fåglar och man får höra hur dom låter också. Rekommenderas.
/w13
Förlåt! Men det där var nog ett av de roligaste svaren jag fått!
Osquar
Aktiv medlem
Jag minns ju cirkusen kring vadarsvalan i Falsterbo (2002?)
Alla proffsen delades genast i två läger bara för att kunna kryssa den.
Bägge lägren var lika säkra på sin sak.
Okunniga som jag själv har ju lättare att släppa en obestämd fågel
/Peter
Yepp, den blev en klassisk rysare då det t.o.m krävdes 3-4 DNA-analyser (pga felaktiga/kontaminerade prover) innan man fastställde arttillhörigheten. Och då ska man ha klart för sig att dessa DNA-analyser (finns flera olika till olika prisnivåer.........!) endast besvarar frågan moderns arttillhörighet med 100% säkerhet. Det finns alltså ett teoretiskt utrymme för att individen i fråga är en hybrid.... Vill se den digitalkameran och supertele som utreder den problematiken........ ;-)
/Oscar
psykbryt
Aktiv medlem
Det var väl en hel del som tvekade på en iberisk gransångare också i våras (vintras?). Vissa tyckte den var klockren medans andra var väldigt tveksamma. Där pratades det också om att fånga in för DNA. Men godkänns verkligen såna av RK? När det är så delade åsikter? Dock fanns det väl två individer i Sverige och den ena var mer tveksam än den andre.
Peterus
Aktiv medlem
Jajjen
Medlem
Den ser väldigt Brushanig ut.
/Peter
Alltid snabba svar... tack Peterus!
Håz
Aktiv medlem
Sångare
Nog för att jag är två meter lång men då granarna alltid är ännu högre får man beskära rätt kraftigt.
Går det ändå att bestämma denna sångare? Själv lutar jag åt gransångare men kanske har solen "blekt ur" en lövsångare.
Fotad i Vallentuna i början på juli.
Nog för att jag är två meter lång men då granarna alltid är ännu högre får man beskära rätt kraftigt.
Går det ändå att bestämma denna sångare? Själv lutar jag åt gransångare men kanske har solen "blekt ur" en lövsångare.
Fotad i Vallentuna i början på juli.
Bilagor
goran-bength
Aktiv medlem
Osquar
Aktiv medlem
Denna sångare? är fotad i videsnåren vid Kukkesvakkjåkkås utlopp i Lietjit-jaure den 28 juli. Är det en lövsångare?
Men jo...
/Oscar
goran-bength
Aktiv medlem
Men jo...
/Oscar
Tack! Det var vad jag misstänkte. Lövsångaren finns ju över hela landet men jag tyckte den här var ovanligt brun på ryggen jämfört med de mer grönaktiga här nere i sydligare nejder.
/Göran
annasnatur
Aktiv medlem
Har fotat lite fåglar i östergötland.
1, ormvråk?
2, nån rovfågel, tyvärr mycket långt borta, ryttlade över kärrmarker
3, buskskvätta?
4, Vi råkade skrämma två änder, väldigt dålig kvalitet. de flydde i en massa plask. Simmade inte som vanliga änder utan nästan sprang i/på vattnet så det stänkte en massa. Den väldigt plaskiga flykten varade i över 80 meter. såg väldigt kul ut.
/Anna
1, ormvråk?
2, nån rovfågel, tyvärr mycket långt borta, ryttlade över kärrmarker
3, buskskvätta?
4, Vi råkade skrämma två änder, väldigt dålig kvalitet. de flydde i en massa plask. Simmade inte som vanliga änder utan nästan sprang i/på vattnet så det stänkte en massa. Den väldigt plaskiga flykten varade i över 80 meter. såg väldigt kul ut.
/Anna
Bilagor
Osquar
Aktiv medlem
Här kommer två
De ser väldigt lika ut, men är de samma art?
Yepp, taltrast.
/Oscar