Annons

Fågelidentifikation

Här får man svar nästan löjligt snabbt o rätta svar dessutom! :)
Massor med fågelkunskap på forumet!

Som nybörjare undrar jag om nån har lust att rekommendera en bra fågelbok?
Helst endast svenska fåglar.

Tack på förhand! :)

Finns en bok som säljs på div bokhandels där det är en jävla massa fåglar och man får höra hur dom låter också. Rekommenderas.

/w13
 
Hej hej!

Såg två rovfåglar vid olika tillfällen, hoppas ni kan hjälpa mig med vad det är för något, tyvärr väldigt dålig kvalitet på bilderna...

1, tagen i nacka, stockholm vid havet, ormvråk?
2, tagen i östergötland vid en insjö, nån hök?[/QUO

1: Ja det är en ormvråk, helt riktigt!
2: Sparvhök
 
Rörsångare ?

Kan det vara en rörsångare som jag fotade i Hjälstaviken häromdagen? Har lite svårt med dessa sångare.
Tackar på förhand.

MVH LelleZ
 

Bilagor

  • 2IMG_4216.jpg
    2IMG_4216.jpg
    25.4 KB · Visningar: 273
Kan det vara en rörsångare som jag fotade i Hjälstaviken häromdagen? Har lite svårt med dessa sångare.
Tackar på förhand.

MVH LelleZ

Svårt utifrån endast denna bild, men spontant så får jag vibbarna av den klart mer ovanligare "släktingen" vassångare... De senaste åren så har det faktiskt observerats 1-2 sjungande vassångare under vårarna i Hjälstaviken, förmodligen sker oxå häckning till och från. Har du fler bilder från andra vinklar?

/Oscar
 
Fotat i Sydafrika

Två arter fotade i Sydafrika som jag är osäker på. Gissar att nr 1) är en Mosambiksiska (Yellow-fronted Canary). Rätt? Är detta i så fall det vedertagna svenska namnet? Nr 2 tror jag är en Kurrichane Thrush. Rätt? Finns det något vedertaget svenskt namn?
 

Bilagor

  • fågel-id 02.jpg
    fågel-id 02.jpg
    71.4 KB · Visningar: 259
  • fågel-id 01.jpg
    fågel-id 01.jpg
    74.5 KB · Visningar: 258
Två arter fotade i Sydafrika som jag är osäker på. Gissar att nr 1) är en Mosambiksiska (Yellow-fronted Canary). Rätt? Är detta i så fall det vedertagna svenska namnet? Nr 2 tror jag är en Kurrichane Thrush. Rätt? Finns det något vedertaget svenskt namn?

Vedertagna svenska namn är lurigt, många gillar inte de namn som har tilldelats alla fåglar numera... Dock finns ett lovvärt initiativ till att namnge alla svenska arter, jag vet inte om dessa är "formellt" accepterade, men iaf...

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5501&typ=1

Med artbestämningen kan jag tyvärr inte hjälpa dig :)
 
Två arter fotade i Sydafrika som jag är osäker på. Gissar att nr 1) är en Mosambiksiska (Yellow-fronted Canary). Rätt? Är detta i så fall det vedertagna svenska namnet? Nr 2 tror jag är en Kurrichane Thrush. Rätt? Finns det något vedertaget svenskt namn?

Yellow-fronted Canary stämmer bra och budet på Kurrichane Thrush torde oxå stämma, dock med en viss resarvation för den snarlika Olive Thrush... Båda häckar i Sydafrika, men biotopvalen skiljer sig där Kurre normalt väljer öppna, odlade landskap med spridda skogsdungar och buskmarker, medan Oliver normalt håller låda i större och fuktigare skogar. Av bilden att dömma så uppfattar jag miljön mer vara odlingslandskap än regnskog..., alltså Kurre.

Beträffande svenska namn, hänvisar jag oxå till länken du fick tidigare.

/Oscar
 
Här behöver man inte vänta länge på svar - tack Jens och Stefan! Nomenklaturen verkar vara en ständigt öppen fråga, så tur att det finns latinska namn!
 
Svårt utifrån endast denna bild, men spontant så får jag vibbarna av den klart mer ovanligare "släktingen" vassångare... De senaste åren så har det faktiskt observerats 1-2 sjungande vassångare under vårarna i Hjälstaviken, förmodligen sker oxå häckning till och från. Har du fler bilder från andra vinklar?

/Oscar

Bifogar en bild till brorsans tidigare.
/Håkan
 

Bilagor

  • DSC07654 xms x2.jpg
    DSC07654 xms x2.jpg
    22.1 KB · Visningar: 378
Jag skulle vilja veta vilken fågel detta är som jag träffade på uppe vid Flatruet
 

Bilagor

  • DSC_00062010-08-14.jpg
    DSC_00062010-08-14.jpg
    15.5 KB · Visningar: 356
  • DSC_00022010-08-14.jpg
    DSC_00022010-08-14.jpg
    15.9 KB · Visningar: 360
Senast ändrad:
Vad kan detta vara? Fotad på kalfjället i Stora Sjöfallets nationalpark 2010-07-26. Det fanns gott om ängspiplärkor och stenskvättor i närheten. Trodde detta var en ängspiplärka tills jag såg de svarta benen ...
 

Bilagor

  • 2010_07_26-15_49_14-2455_400L.jpg
    2010_07_26-15_49_14-2455_400L.jpg
    79.4 KB · Visningar: 322
  • 2010_07_26-15_49_32-2459_400L.jpg
    2010_07_26-15_49_32-2459_400L.jpg
    67.8 KB · Visningar: 342
  • 2010_07_26-15_49_34-2461_400L.jpg
    2010_07_26-15_49_34-2461_400L.jpg
    67.8 KB · Visningar: 338
Vad kan detta vara? Fotad på kalfjället i Stora Sjöfallets nationalpark 2010-07-26. Det fanns gott om ängspiplärkor och stenskvättor i närheten. Trodde detta var en ängspiplärka tills jag såg de svarta benen ...

Ung stenskvätta. Enklast känns stenskvättor igen i flykten där dom visar upp sin artkaratäristiska teckning på stjärten; ett upp-å-nervän "T". Gäller alla åldrar och båda könen.

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.