Annons

Fågelidentifikation

Hjälp med 2 fåglar

Den första är jag tämligen säker att det är en brunkärrhök, kanske en juv ? Nummer 2 vet jag inte, men stämde inte med vanlig gräsand iallafall

brunkärrhök.jpg

and.jpg

/Fredric
 
Efter att ha kollat runt lite på bilder tycker även jag att det lutar åt silkeshäger, de långa benen och lite andra karaktärer tycker jag gör att det luktar silke :)

Den andra något oklara får jag till Indian Pond Heron och inte Javan, efter lite extra kontroller, dessutom verkar den vara väldigt vanlig i just det här området (västra indien, Pune, 20 mil sydost om Bombay)

Indian Pond stämmer bra! Javan är rent svart på ryggen utan inslag av bruna/rödbruna fjädrar, vilket Indian däremot har (och "din" individ). Är väl dessutom lite oklart huruvida Javan finns i västra Indien...

Det där med vita hägrar och vita morfer i världen är ett delikat problem..... Att gå på biotop är mycket vanskligt, ger endast en indikation. Däremot är utbredning bra (även fast felflygare förekommer...). Att på bild kunna avgöra arttillhörighet bland vita hägrar, är mycket tricky. Hägerns flykt, rörelse, allmänna jizz, betyder mycket vid artbestämningen och dessa karaktärer är nästintill omöjligt att fånga på bild...

Googla exempelvis på silkeshäger och den amerikansk motsvarigheten Snowy Egret... Kläm sedan in den vita morfen av Little Blue Egret.... och de vita morferna av både Western resp. Pacific Reef Egret och kaoset är ett faktum.... :-D

Lika festligt är det bland de större modellerna, ägretthäger - Intermediet Egret - Chinese Egret...

Verkligheten är inte alltid som i fågelbokens perfekta värld... ;-)

/Oscar
 
Indian Pond stämmer bra! Javan är rent svart på ryggen utan inslag av bruna/rödbruna fjädrar, vilket Indian däremot har (och "din" individ). Är väl dessutom lite oklart huruvida Javan finns i västra Indien...

Det där med vita hägrar och vita morfer i världen är ett delikat problem..... Att gå på biotop är mycket vanskligt, ger endast en indikation. Däremot är utbredning bra (även fast felflygare förekommer...). Att på bild kunna avgöra arttillhörighet bland vita hägrar, är mycket tricky. Hägerns flykt, rörelse, allmänna jizz, betyder mycket vid artbestämningen och dessa karaktärer är nästintill omöjligt att fånga på bild...

Googla exempelvis på silkeshäger och den amerikansk motsvarigheten Snowy Egret... Kläm sedan in den vita morfen av Little Blue Egret.... och de vita morferna av både Western resp. Pacific Reef Egret och kaoset är ett faktum.... :-D

Lika festligt är det bland de större modellerna, ägretthäger - Intermediet Egret - Chinese Egret...

Verkligheten är inte alltid som i fågelbokens perfekta värld... ;-)

/Oscar

Jag har den på film från Nikon D90, ska se om jag kan lägga upp det klippet på något bra ställe :) Appropå Jizz alltså...
 
Hej, Denna spov rör sig om en storspov eller småspov. En Rödspov hadde haft en rak lång näbb. Men denna skulle jag tro är en storspov, lite svårt att säga säkert men en småspov borde ha haft en större krök på näbben.
Hej! Jag tycker att jizzen på denna bild indikerar småspov. Näbben är inte självklar men känslan är ändå småspov. Nu är bilden ju rätt mörk vilket försvårar men jag tycker även att handen känns mörk a la småspov.

Inte hugget i sten men min känsla är småspov.

Mvh/ Ola
 
Nya suddiga bilder...

1) En ung dopping av nåt slag?
2) Tornfalk?
 

Bilagor

  • IMG_0978_cr.jpg
    IMG_0978_cr.jpg
    68.1 KB · Visningar: 291
  • IMG_1028_cr.jpg
    IMG_1028_cr.jpg
    8 KB · Visningar: 290
När jag var uppe i Sarek så såg jag dessa 2 fåglar, men undrar nu vad det var för sort.
 

Bilagor

  • Fågel7211.jpg
    Fågel7211.jpg
    82.4 KB · Visningar: 268
  • Fågel7792.jpg
    Fågel7792.jpg
    55.6 KB · Visningar: 266
Vilken sjöfågel?

Hej!
Seglade en dryg vecka sedan från Skagen över Skagerakk till svenska sidan och såg både Havssula och för mig en obekant fågel med förhållandevis stort huvud, bred hals, trubbig nos o svart stort öga. såg flera stycken och dom verkade flyga runt båten i stora cirklar och landa ibland för om oss.
Dom såg roliga ut när dom startade från vattnet för dom liksom sprang upp för vågen innan dom fick vind och flög hur bra som helst sen, landningarna var väl inte alltid dom mest graciösa men det kan ju komma från att det blåste bra och våghöjden var 3-4 meter.

Fotot e dåligt och det enda för jag hade fullt upp med styra båten ;)

Mvh Marko K
 

Bilagor

  • DSC_9935.jpg
    DSC_9935.jpg
    34.2 KB · Visningar: 258
Hej!
Seglade en dryg vecka sedan från Skagen över Skagerakk till svenska sidan och såg både Havssula och för mig en obekant fågel med förhållandevis stort huvud, bred hals, trubbig nos o svart stort öga. såg flera stycken och dom verkade flyga runt båten i stora cirklar och landa ibland för om oss.
Dom såg roliga ut när dom startade från vattnet för dom liksom sprang upp för vågen innan dom fick vind och flög hur bra som helst sen, landningarna var väl inte alltid dom mest graciösa men det kan ju komma från att det blåste bra och våghöjden var 3-4 meter.

Fotot e dåligt och det enda för jag hade fullt upp med styra båten ;)

Mvh Marko K

En stormfågel
 
Hej!
Seglade en dryg vecka sedan från Skagen över Skagerakk till svenska sidan och såg både Havssula och för mig en obekant fågel med förhållandevis stort huvud, bred hals, trubbig nos o svart stort öga. såg flera stycken och dom verkade flyga runt båten i stora cirklar och landa ibland för om oss.
Dom såg roliga ut när dom startade från vattnet för dom liksom sprang upp för vågen innan dom fick vind och flög hur bra som helst sen, landningarna var väl inte alltid dom mest graciösa men det kan ju komma från att det blåste bra och våghöjden var 3-4 meter.

Fotot e dåligt och det enda för jag hade fullt upp med styra båten ;)

Mvh Marko K

Det är en stormfågel, oxå en s.k havsfågel som exempelvis havssula. Start å landning har sällan medfört några högre stilpoäng hos havsfåglar, men däremot är de få arter som är så grymt perfekt anpassade för ett liv på vingar i precis vilka hårda väder som helst till havs, som havsfåglarna är!!

/Oscar
 
Tackar !!

Tackar för dom snabba svaren...grymt ju!!

Kan jag få bekräftat att den här bilden föreställer en Havsula?

Tackar på förhand :)
 

Bilagor

  • DSC_9928.jpg
    DSC_9928.jpg
    15.2 KB · Visningar: 254
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.