Annons

Fågelidentifikation

Skärgårdsfåglarfåglar

Fotade på en ö i Stockholms skärgård (inner skärgård). Hoppas ni kan hjälpa mig med vad det är =)

/Anna
 

Bilagor

  • faglar1.jpg
    faglar1.jpg
    91.5 KB · Visningar: 360
  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    14.1 KB · Visningar: 360
  • fagel3.jpg
    fagel3.jpg
    15.3 KB · Visningar: 355
Här får man svar nästan löjligt snabbt o rätta svar dessutom! :)
Massor med fågelkunskap på forumet!

Som nybörjare undrar jag om nån har lust att rekommendera en bra fågelbok?
Helst endast svenska fåglar.

Tack på förhand! :)
 
Hjälp med 2 fåglar

Hej!

Tror jag har svaren själv men vill gärna få bekräftet av expertis. Bild 1 Ung hona av brun kärrhök, tyckte den såg väldigt ljus ut, men kanske är den så ljus när den är ung.

brunkärrhök_hona.jpg

Bild 2 - Storspov, tyckte näbben var kortare än de jag sett innan, men hittar ingen annan vadare med den böjen på näbben.

storspov.jpg

/Fredric
 
Fågelguiden är jättebra men den "ska" gärna kompletteras med Jonssons Fåglar i Europa :)
http://www.bokia.se/bok/9789146176336/faglar-i-europa-med-nordafrika-och-mellanostern-lars-jonsson/

Den finns naturligtvis på andra butiker också.

/Peter

Nja, jag skulle vilja säga såhär; Jonssons bok är fin, speciellt målningarna som jag idag ser mer som konst. Den var ledande när den först lanserades på tidigt 1990-tal. Idag är den tyvärr akterseglad av den relativt färska 2:a upplagan av Fågelguiden. Den är dock definitivt värd att ha i bokhyllan, men som fälthandbok...nä!
 
Har faktiskt bara ögnat igenom andra upplagan av Fågelguiden.
Vilka är de stora skillnaderna från 1a??

Är Krapptrappen kvar?? ;) (visst var den i Svensson?)

/Peter
 
Har faktiskt bara ögnat igenom andra upplagan av Fågelguiden.
Vilka är de stora skillnaderna från 1a??

Är Krapptrappen kvar?? ;) (visst var den i Svensson?)

/Peter

Man har filat lite på ett flertal målningar/teckningar (hur nu dessa kan förbrättras....???), man har lagt till en bunt "nya" arter som ett resultat av splittringar (raser blir arter), text och karter har uppdaterats...

Krapptrappen har tyvärr flugit sin kos för att ersättas med den avgjort tråkigare kragtrappen.... Ni som har första upplagan, var rädd om den!!! Närvaron av den mytomspunna krapptrappen gör första upplagan av Fågelguiden till böckernas motsvarighet till frimärkenas felstämplade Shilling Banco (eller vad den nu heter)! hahahaha

/Oscar
 
Fågelguiden är jättebra men den "ska" gärna kompletteras med Jonssons Fåglar i Europa :)
http://www.bokia.se/bok/9789146176336/faglar-i-europa-med-nordafrika-och-mellanostern-lars-jonsson/

Den finns naturligtvis på andra butiker också.

/Peter

Kan även rekommendera Göteborgs Ornitologisak Förenings atlasinventeringsbok

http://www.kustobsar.se/main/ovrigt/news_gof.asp?newsid=120

kunde inte länka så att ramarna kom med men man kan hitta fram till sidan via www.gof.nu (under nyheter) också...
 
Den här skygga fågeln finns vid dammen hemma. Våre kul att veta vad det är för fågel.
 

Bilagor

  • 100806bird1.jpg
    100806bird1.jpg
    87.3 KB · Visningar: 359
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.