Annons

Fågelidentifikation

Och detta är?

Jag vet vad detta är - ber om ursäkt för bildkvaliteten, men här är det ID som gäller.

Mest intressant är argumenten om arttillhörighet - skjut inte bara från höften!

Bilden är tagen i förra veckan.
 

Bilagor

  • ms.jpg
    ms.jpg
    83.2 KB · Visningar: 718
Jag, som definitivt inte är nån särskilt driven ornitolog, tycker att bredden på vingarna (alltså inte vingspannet) är väldigt stor i förhållande till kroppens längd. Ser man handpennorna så tydligt på ormvråk? En örn av något slag?
 
Örnvingar brukar ha ännu längre "fingrar". Fjällvråk har ofta mer vinklad karpalled än ormvråk, men går inte att utesluta eftersom det inte alltid syns när bilden är tagen underifrån. Korp är det nog inte för den har kilformad stjärt och längre näbb, bivråk har längre stjärt. Så jag säger också ormvråk med liten reservation för fjällvråk.
 
Kråka glömde jag ens fundera över. Det är ju onekligen så att kråkan har sex utstickande handpennor och vråkarna fem...
 
Vi var ute för att titta på björnar och förvirrade oss ut efter långa skogsvägar. På hemvägen när det hade börjat skymma såg jag något stort sitta på en kraftledning. Storleksmässigt gick tankarna till korp eller ormvråk. Men den var lite "fetare". Förstod rätt snabbt att det var en uggla. Vi körde lite närmare och började mixtra med kameran. 400mm, f5,6 1/6s iso1600 blev det på den här bilden. Men vilken uggla är det? Jag gissar på slaguggla. Stämmer perfekt med bilden i min fågelbok, och kattuggla verkar vara mindre.
 

Bilagor

  • _igp3045-400.jpg
    _igp3045-400.jpg
    31.6 KB · Visningar: 671
Hej

Vart på semester i danmark och sett många spännande fåglar som inte finns på mina bredgrader. Istället för att titta i ¨böcker undrar jag om inte detta är en ormvråk, eller kankse nåt annat.
Fågeln var inte så stor, flög och spanande över öppna fält, flyttatde sig ganska snabbrt mellan ulika platser. Han stannande och svävande ungefär som falkar kan göra, men inte lika graciöst som tornfalk t e x.

Några förslag??
 

Bilagor

  • ukjent.jpg
    ukjent.jpg
    32.2 KB · Visningar: 791
niklas32 skrev:
Hej

Vart på semester i danmark och sett många spännande fåglar som inte finns på mina bredgrader. Istället för att titta i ¨böcker undrar jag om inte detta är en ormvråk, eller kankse nåt annat.
Fågeln var inte så stor, flög och spanande över öppna fält, flyttatde sig ganska snabbrt mellan ulika platser. Han stannande och svävande ungefär som falkar kan göra, men inte lika graciöst som tornfalk t e x.

Några förslag??

Det är en ljus ormvråk, brukar ofta benämnas "börringevråk". Ganska vanlig i Skåne och kontinentala Europa.
 
Tack för ditt snabba svar, så det var en ormvråk! Jag gissade själv på det, men man kan ju aldrog vara säker, dessutom kan dem väl skifta ganska mycket i utseende individer emellan.
Han finns inte, eller jag har aldrig sett den häruppe i Trondheim.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.