ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

svarthakedopping?

he he kollade på nätet och det var det visst, fast det var kul, har aldrig sett nån dylik förut, salem

Bilagor

• upp.jpg
    upp.jpg
    29 KB · Visningar: 871
hej alla, Såg en rovfågel idag som jag inte kunde artbestämma på plats, tog en bild på den. Inte den bästa men kanske nån vänlig själ kan se vad det är för en. Den flög över betesmark. Det finns även vass och vatten där. Fotograferad utanför Norrköping.

//Mankan

Bilagor

• bird.jpg
    bird.jpg
    40.8 KB · Visningar: 788
Gissa fågel?

Tjena!
Här kommer en länk till lite bilder som jag tagit, dessvärre i väldigt dålig kvalite men jag vill eg bara veta vad det är.
Jag gissar på att den sista bilden är en Buskssvätta, sen är det nog nån Svarthätta med kanske, ev en trädgård/törn sångare...
Pipisarna hittar ni här:

http://matteh.atspace.com/

/Matte

man tackar och bockar för hjälpen än så länge :)
Skönt att man hade lite koll iaf men det är alltid bra att får det bekräftat :)

Har lagt till 2 bilder till på 1-an och 4-an...

/Matte

Ettan är också törnsångare. Alternativet är ärtsångare, men den har gråare färger och svart näbb. Fyran är lurig, men jag gissar lövsångare.

nu var det lättare

japp, nu blev det lite lättare. Ettan är ganska säkert en ärtsångare - den verkar ha aldeles för lite rödbrunt på vingarna för att vara en törnis. Den andra är en lövsångare.

Blev osäker när jag kollade mina egna bilder på arterna. Kan nog vara en törnsångare ändå?! Pass mörkt!

Senast ändrad:
hmmz.

Jag tänkte skylla ryggfärgen på ljuset, men noterar också att fågeln har mörkare grått fält på kinden, vilket stämmer på ärtsångare men inte törnsångare. Tycker dock fortfarande näbben ser ljus ut, men DET kan å andra sidan bero på ljuset :). Vidare saknar pippin på bilden törnsångarens ljusa ögonring. Jag ändrar mig alltså och håller med Tony om ärtsångare :)

Argh! Greps av tvivel efter att ha läst Tonys redigering. Körde lite bildredigering på mattes bilder och den mörkare kinden är nog bara lur. Dessutom kan man nog ana en ögonring. För det tredje ser formen på den grå "huvan" fel ut för ärtsångare. För det fjärde tycker jag mig ana vita kanter på stjärten vilket även det indikerar törnsångare.

Törnsångare säger jag!

Någon som vet vad detta är för fågel?
Tagen i Israel, Tel Aviv.

Bilagor

• _dsc1573-1-fsf.jpg
    _dsc1573-1-fsf.jpg
    79.9 KB · Visningar: 912
Vi sitter och undrar vad detta är för fågel. Kanske borde vi veta. Hustrun som vet mer än mig känner inte heller igen den. Satt plötsligt tillsammans med en gråsparv på hamnplan i Påskallavik. Albinovariant av något?

Bilagor

• pict2955fotosidan.jpg
    pict2955fotosidan.jpg
    92 KB · Visningar: 992
En till bild på samma fågel. Inte lätt med en hund som drar i kopplet samtidigt :)

Bilagor

• pict2952fotosidan.jpg
    pict2952fotosidan.jpg
    89.7 KB · Visningar: 1,218
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar