Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
boxen
Aktiv medlem
Här kommer flera fåglar.
Den första trodde jag var en buskskvätta, men ser inte ut exakt som de andra jag fotat.
Entita eller talltita?
/Anna =)
1. Sävsparv - hona
2. Entita
3. Stare - ungfågel
Eller vad säger proffsen...
// Tobbe
starhill
Aktiv medlem
Upplandsfåglar
Jag var ute och fotade tillsammans med Anna, så vi har samma fåglar i flera fall, men kanske kan de olika vyerna göra bestämningen enklare?
Vad kan det vara jag har fotat?
Jag var ute och fotade tillsammans med Anna, så vi har samma fåglar i flera fall, men kanske kan de olika vyerna göra bestämningen enklare?
Vad kan det vara jag har fotat?
Bilagor
boxen
Aktiv medlem
Kan detta vara någon slags lärka?
Rättar mig själv då jag skrev fel...
Juvenil rödhake
// Tobbe
starhill
Aktiv medlem
Rättar mig själv då jag skrev fel...
Juvenil rödhake
// Tobbe
Nämen! Det var oväntat och roligt! Tusen tack!
annasnatur
Aktiv medlem
1. Sävsparv - hona
2. Entita
3. Stare - ungfågel
Eller vad säger proffsen...
// Tobbe
Tack för hjälpen! Grymt snabbt =)
Auberg
Aktiv medlem
Hej!Hej
Lyckades få några bilder på en sångare i helgen men jag är osäker på om det är en sävsångare eller rörsångare. På lätet vill jag få det till sävsångare, men i fågelböckerna liknar det mer en rörsångare.
Svårt det här med de olika sångarna.
Mvh Hans
Det är ingen av dem utan en trastsångare du fångat på bild. Var är bilden tagen? Sången är mest lik rörsångarens i uppbyggnad men mycket ljudligare och gnissligare. Hur stämmer det med vad du hörde?
Mvh/ Ola
Hans_J
Aktiv medlem
Hej!
Det är ingen av dem utan en trastsångare du fångat på bild. Var är bilden tagen? Sången är mest lik rörsångarens i uppbyggnad men mycket ljudligare och gnissligare. Hur stämmer det med vad du hörde?
Mvh/ Ola
Hej
Tack än en gång för ett snabbt och bra svar.
Bilden är tagen vid Hornborgasjöns utlopp. Efter att ha lyssnat på trastsångaren på "P2-fågeln" så stämmer det överens med sången som jag hörde.
Mvh Hans
Fredric A
Aktiv medlem
Ett drös med frågor...
Hej!
Efter en tur till Asköviken kom man som vanligt hem med en massa frågetecken, vissa av bilderna är nog tyvärr omöjliga att identifiera arterna på, men jag gör ett försök. Tänkte försöka mig på några gissningar själv då jag försöker lära mig
1 - Ingen aning
2- Enkel beckasin
3- Kan någon denna blir jag impad kanske en rödfot
4- Gulärla
5- Enkel beckasin igen
Visa bilaga 106552
Tar tacksamt emot hjälp, försöker lära mig men märker att den är en bit kvar!
/Fredric
Hej!
Efter en tur till Asköviken kom man som vanligt hem med en massa frågetecken, vissa av bilderna är nog tyvärr omöjliga att identifiera arterna på, men jag gör ett försök. Tänkte försöka mig på några gissningar själv då jag försöker lära mig
1 - Ingen aning
2- Enkel beckasin
3- Kan någon denna blir jag impad kanske en rödfot
4- Gulärla
5- Enkel beckasin igen
Visa bilaga 106552
Tar tacksamt emot hjälp, försöker lära mig men märker att den är en bit kvar!
/Fredric
Auberg
Aktiv medlem
Rörsångare. Som vanligt inte trivialt att skilja på rör och kärr men biotopen skvallrar om rör i detta fall.En sångare är det väl, men vilken?
Mvh/ Ola
Fredric A
Aktiv medlem
1. Stenskvätta, hane
2. Enkelbeckasin
3. Rödbena
4. Gulärla
5. Enkelbeckasin
6. Sånglärka
7. Sånglärka, juvenil
8. Storspov
9. Busksvätta
// Daniel
Stort tack Daniel, jag fick ju några rätt själv iallafall )
/Fredric
Curt L
Aktiv medlem
Rörsångare. Som vanligt inte trivialt att skilja på rör och kärr men biotopen skvallrar om rör i detta fall.
Mvh/ Ola
Tack för det, Ola.
henkrikroos
Aktiv medlem
Måste bara kolla om detta är en ung talgoxe, tycker den inte riktigt stämmer
Visa bilaga 106596
/Fredric
Tycker det ser att stämma in rätt bra jag Kan nog lugnt säga att det är en talgoxe det där!
Ängspiplärka? Satte sig hastigt i en buske o flög vidare lika snabbt igen. Drillade lite dessutom.
Är fortfarande osäker på dessa. :/
Bilagor
Auberg
Aktiv medlem
Ängspip ser ut att stämma fint.Tycker det ser att stämma in rätt bra jag Kan nog lugnt säga att det är en talgoxe det där!
Ängspiplärka? Satte sig hastigt i en buske o flög vidare lika snabbt igen. Drillade lite dessutom.
Är fortfarande osäker på dessa. :/
Mvh/ Ola