Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Sluta stirra för fan !

Sitter just nu på ett ölhak i Berlin med nått kallt i handen. Ca 5 meter ifrån mig sitter denna fule fan och stirrar på min baguette som jag har beställt. Han verkar vilja ha den, men den är min !!!

Vad är det för fågel?

ÄR det en fågel?

Och varför vill han ha min baconbaguette ? Trodde inte fåglar åt kött ?

Mvh

Niklas

PS. GLAD MIDSOMMAR !!!
 

Bilagor

  • birdienamnam.jpg
    birdienamnam.jpg
    19.1 KB · Visningar: 267
Sitter just nu på ett ölhak i Berlin med nått kallt i handen. Ca 5 meter ifrån mig sitter denna fule fan och stirrar på min baguette som jag har beställt. Han verkar vilja ha den, men den är min !!!

Vad är det för fågel?

ÄR det en fågel?

Och varför vill han ha min baconbaguette ? Trodde inte fåglar åt kött ?

Mvh

Niklas

PS. GLAD MIDSOMMAR !!!
Visst äter fåglar kött och denna sugne gynnare är en gråhäger.

Mvh/ Ola
 
Tack Ola, Anders T och Jocke som nu förmår mig förstå att det nog är Rödhake trots det gula. Hoppas ni förstår hur mycket det ger för oss amatörer att få fåglar vi ser identifierade (även om dom är vanliga). Jättetack!

Ingen som vågar uttala sig om det vita ägget (bland de brunprickiga), är det normalt? (bild finns längst upp på denna sida, inlägg #5581)

Uppdatering ang. redet. Har hittat på en annan internetsida att (normal) äggläggningstid är fram till slutet på maj. Ruvningstid ca 2 v. Så här lär det bli ungar vilken dag som helst. Kom tillbaka idag och såg att äggen ligger kvar under lika nervös fågelmamma som förut. Ska bli väldigt spännande när de kläcks och försöka få något foto (på behörigt avstånd). Någon som vet hur länge ungarna matas i boet (ungefär) innan de ger sig av ut i skogen?
Hej! Det faktum att det är lite större skulle ju kunna indikera att det faktiskt rör sig om att göken varit framme. Jag har dock ingen direkt kunskap i detta så jag vågar inte säga säkert att det är så. Göken brukar ju lägga ägg som liknar värdfågelns och rödhakens är ju vita i grundfärg så kanske? Vad gäller ungarna så blir de flygga efter ett par veckor.

Mvh/ Ola
 
Ännu en högkvalitativ bild.. ;)

Gluttsnäppa? (till vänster)
 

Bilagor

  • glutt.jpg
    glutt.jpg
    19.8 KB · Visningar: 341
  • glutt3.jpg
    glutt3.jpg
    22.5 KB · Visningar: 342
Sångare av något slag ?

Då var det dags att tigga lite hjälp igen, tycker dom är svåra dessa små rackare

4.jpg

5.jpg

Kanske är det samma art på båda bilderna....

/Fredric
 
Hej! Det faktum att det är lite större skulle ju kunna indikera att det faktiskt rör sig om att göken varit framme. Jag har dock ingen direkt kunskap i detta så jag vågar inte säga säkert att det är så. Göken brukar ju lägga ägg som liknar värdfågelns och rödhakens är ju vita i grundfärg så kanske? Vad gäller ungarna så blir de flygga efter ett par veckor.

Tack igen. Dom lär kläckas vilken dag som helst så då får jag se om någon unge sticker. Kanske är det naturlig variation. Undra vad man gör om det är en liten gökunge strax som knuffar bort de andra ungarna... :-?
 
Tack igen. Dom lär kläckas vilken dag som helst så då får jag se om någon unge sticker. Kanske är det naturlig variation. Undra vad man gör om det är en liten gökunge strax som knuffar bort de andra ungarna... :-?
Man gör ingenting. :) Det är naturens gång och även den situationen är ju högst intressant på sitt sätt. Men visst kan det kännas lite grymt ibland.
 
Man gör ingenting. :) Det är naturens gång och även den situationen är ju högst intressant på sitt sätt. Men visst kan det kännas lite grymt ibland.

Låter klokt, så får det bli. Men spännande är det, får se om jag hittar nån fågeltråd här där jag kan dokumentera händelsen. Identifieringen är ju redan gjord så här ska jag inte svada mer... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.