Annons

Fågelidentifikation

i barsebäck (skåne) den 13 juni.

här är en bild till

Var vid Flommen Naturreservat idag och kollade skärfläckorna... plötsligt flyr alla fåglar och börjar väsnas som in i..
I min iver tror jag mig se exakt de vita strecken på fågeln, som på bilderna, som på den fågeln som i ca 40sek cirklade över, för att bli bortjagad utav en tofsvipa..
Konstigt att inga fler iakttagelser gjorts. Finns inget alls på svalan som rapporterar om skrikörn..
hmm. intressant :)
 
Är denna gulöga en bivråk?
Tagen i Vejbystrand ikväll.
 

Bilagor

  • 2010_0617_203523-3.jpg
    2010_0617_203523-3.jpg
    66.5 KB · Visningar: 1,154
Är denna gulöga en bivråk?
Tagen i Vejbystrand ikväll.

Det stämmer att det är en bivråk. Grattis till en fin bild på en väldigt tjusig, vältecknad fågel! Det gråblåaktiga huvudet och den distinkta bandningen på vingarna, med bl.a. ett stort mellanrum mellan de två bakersta banden, skvallrar om att det är en hane. Gult öga visar att den är adult, men det finns väl inga alternativ då det så här års inte är några juvenila fåglar på vingarna ännu och fjolårets ungar är kvar i Afrika.

Hälsningar
Dan
 
Har lite funderingar på dessa pippiar. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig, tror att jag kanske är på rätt spår.

Mvh
Ingemar


1. Skärpiplärka?, bilden tagen på bergen vid Lysekil.

2. Sävsparvshona? Bilden tagen vid Vänern.
 

Bilagor

  • skärpip-id.jpg
    skärpip-id.jpg
    96 KB · Visningar: 559
  • sävsparv-id.jpg
    sävsparv-id.jpg
    91.1 KB · Visningar: 546
Har lite funderingar på dessa pippiar. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig, tror att jag kanske är på rätt spår.

Mvh
Ingemar


1. Skärpiplärka?, bilden tagen på bergen vid Lysekil.

2. Sävsparvshona? Bilden tagen vid Vänern.
Hej!

Sävsparvshona stämmer bra. Piplärkan är däremot en ängspiplärka. Notera mer kontrastrik dräkt (ryggen mot ljusare undersida), ljusa ben och klen näbb.

Mvh/ Ola
 
Flugnsappare ?

Hej!

Vill ha detta till en svartvit flugsnappre - hona, är det korrekt ?
Och andra bilden till storlom ?

flugsnappare_tro.jpg

storlom_1.jpg

/Fredric
 
Senast ändrad:
Vad är detta?

Jag gissar rödbena på den första.
Den andra är det en bunt grågäss, men det jag undrar är vad det är som sitter kvar i gräset.
 

Bilagor

  • _MG_11618.jpg
    _MG_11618.jpg
    60.3 KB · Visningar: 504
  • _MG_11710.jpg
    _MG_11710.jpg
    77.7 KB · Visningar: 501
  • _MG_11743.jpg
    _MG_11743.jpg
    74.4 KB · Visningar: 486
Vad är detta?

Jag gissar rödbena på den första.
Den andra är det en bunt grågäss, men det jag undrar är vad det är som sitter kvar i gräset.
Rödbena är riktigt. Bild 2 är tre grågäss och en tofsvipa. Det som sitter kvar är en gråhäger. Bild 3 är en hane brun kärrhök.

Mvh/ Ola
 
Ingen fågel på bild :-(. Men gick och klippte gräset i torpet (Sörmland) idag och en liten grå (möjligen gråbrun) fågel av gråsparvstorlek kastade sig iväg från samma snår flera gånger. Tittade efter och hittade ett bo med 4 ägg på marken. Fågeln är så snabb och rädd att jag inte lyckats fota den. Däremot boet. Här ligger 4 ägg. Ett är mycket större och vitt.

1) Är ägget som inte riktigt passar in ett gökägg (gök hörs här varje dag)?
2) Vad kan det vara för liten fågel som lagt sina ägg såhär?
 

Bilagor

  • IMG_3599 copy.jpg
    IMG_3599 copy.jpg
    86.2 KB · Visningar: 1,242
Några för mig knepiga fåglar

Hej!
Vad grymma ni är här!
Hoppas ni kan hjälpa mig med vad det här är för fåglar.
Den översta hoppas jag på skäggmes (fågelskådare sa att de hördes klart där vi var, tyvärr verkade de inte så pigga att visa sig framför kameran...)
Bilderna tagna i ett fågelskyddsområde i uppland

/Anna =)
 

Bilagor

  • fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    82.8 KB · Visningar: 469
  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    57.7 KB · Visningar: 460
  • fagel3.jpg
    fagel3.jpg
    68.6 KB · Visningar: 456
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.