Annons

Fågelidentifikation

Hej!
Vad grymma ni är här!
Hoppas ni kan hjälpa mig med vad det här är för fåglar.
Den översta hoppas jag på skäggmes (fågelskådare sa att de hördes klart där vi var, tyvärr verkade de inte så pigga att visa sig framför kameran...)
Bilderna tagna i ett fågelskyddsområde i uppland

/Anna =)


Tyvärr ingen skäggmes...

Jag skulle vilja säga:

1. Rörsångare
2. Kricka
3. Grönbena

Sen får proffsen rätta mig...

// Tobbe
 
Tyvärr ingen skäggmes...

Jag skulle vilja säga:

1. Rörsångare
2. Kricka
3. Grönbena

Sen får proffsen rätta mig...

// Tobbe
Behövs ingen rättning där. :) Vad gäller sångare är det dock svårt att se skillnad mellan kärr och rörsångare, särskilt på en sådan bild. Näbben ser ganska lång ut vilket är bra för rörsångare men det är inte alls någon säker karaktär i sig själv. Sången är alltid bäst för säker artbestämning. Höll fågeln till i vass är det med största sannolikhet rörsångare då kärrsångare oftast sitter i mer buskiga miljöer.

Mvh/ Ola
 
Hej!
Vad grymma ni är här!
Hoppas ni kan hjälpa mig med vad det här är för fåglar.
Den översta hoppas jag på skäggmes (fågelskådare sa att de hördes klart där vi var, tyvärr verkade de inte så pigga att visa sig framför kameran...)
Bilderna tagna i ett fågelskyddsområde i uppland

/Anna =)

Jag är nyfiken på vilket område du fotar i? Verkar vara ett skoj ställe att besöka. Har ju semester snart.
 
Jag är nyfiken på vilket område du fotar i? Verkar vara ett skoj ställe att besöka. Har ju semester snart.

Tack för all hjälp =)
Sångaren fanns i ett hav av vass.
Den här utflykten fotade jag i Hjälsta fågelskyddsområde, rekommenderar jag varmt, finns många fina fåglar där och även en del lite sällsyntare.
 
Tack för all hjälp =)
Sångaren fanns i ett hav av vass.
Den här utflykten fotade jag i Hjälsta fågelskyddsområde, rekommenderar jag varmt, finns många fina fåglar där och även en del lite sällsyntare.

Aha. Hjältsta är trevligt. Dit brukar jag åka ibland. På hösten är det extra trevligt där för då brukar det finnas väldigt gott om steglits och blåhake. De sitter till och med på fotoavstånd med 300mm objektiv vilket jag uppskattar :)
 
Ingen fågel på bild :-(. Men gick och klippte gräset i torpet (Sörmland) idag och en liten grå (möjligen gråbrun) fågel av gråsparvstorlek kastade sig iväg från samma snår flera gånger. Tittade efter och hittade ett bo med 4 ägg på marken. Fågeln är så snabb och rädd att jag inte lyckats fota den. Däremot boet. Här ligger 4 ägg. Ett är mycket större och vitt.

1) Är ägget som inte riktigt passar in ett gökägg (gök hörs här varje dag)?
2) Vad kan det vara för liten fågel som lagt sina ägg såhär?

Uppdatering. En bild till, lite sisådär, men här ligger hon och ruvar och man kan se ett huvud med gult på sidorna. Hon stirrar rakt in i kameran, om 1/10 sek lyfte hon och stack. Något förslag på vad det kan vara? Och äggen var flera såg jag senare, kanske 6-7.
 

Bilagor

  • IMG_3599 copy.jpg
    IMG_3599 copy.jpg
    86.2 KB · Visningar: 484
  • IMG_3606 copy 400.jpg
    IMG_3606 copy 400.jpg
    96.1 KB · Visningar: 460
Rödhake? Det vita ägget vet jag inget om.

Finns det nån bra bok eller sida där man kan se olika arters ägg? Det saknas tyvärr i Fågelguiden.
 
Rödhake? Det vita ägget vet jag inget om.

Finns det nån bra bok eller sida där man kan se olika arters ägg? Det saknas tyvärr i Fågelguiden.

Wrights gamla böcker hade väl med bilder av ägg?

Kan tänka mig att man inte har det numera för att inte uppmuntra till att gå nära bo eller plocka ägg.
Sen skiljer sig ju många ägg åt inom arten. Just göken har ju tydligen utvecklat olika äggfärger beroende av vilka värdar de parasiterar på.

/Peter

PS Kikade just i bokhyllan: "Tidens stora bok om Europas fåglar" har bilder av ägg också.
 
jag vet även att min första fågelbok, "fågelhandboken" av Walter Cerny, innehåller äggbilder. I övrigt håller jag väl med om att det är dags att måna till lugn, om fågeln ska lyckas med häckningen bör nog inte fler bilder tas iaf...
 
Nu kan jag inget om fåglar och häckning, men jag tror du kan vara lugn. Det här är en rejäl crop från 18MP 7D och ett 200mm objektiv, så jag är väl ca 5 meter bort iaf. Och nu får den vara ifred till midsommar då vi återvänder till torpet. Eller ska man vara mer försiktig än så?

Jag tror inte det är rödhake (googlade/wikipedia), rödhaken ser för röd ut och verkar knubbigare. Den här är mer gul och jag upplevde det som en slankare fågel.

Uppskattar fler förslag på vad det kan vara!
 
Dubbeldäckare

Den här "dubbeldäckaren" fotade jag i Serengeti, Tanzania i våras. Jag uppfattade det som att den mindre förskte "köra bort" den större. Den större landade i ett träd strax efteråt ochfrån den bilden tror jag att det är en Tawny Eagle. Men vilken art är den mindre -så lika i färger och teckning men så olika i storlek.
 

Bilagor

  • 2010_03_03-09_30_17-4858_400L.jpg
    2010_03_03-09_30_17-4858_400L.jpg
    80.4 KB · Visningar: 360
  • 2010_03_03-09_30_15-4857_400L.jpg
    2010_03_03-09_30_15-4857_400L.jpg
    95.1 KB · Visningar: 356
  • 2010_03_03-09_30_44-4859_400L.jpg
    2010_03_03-09_30_44-4859_400L.jpg
    94.9 KB · Visningar: 360
Wrights gamla böcker hade väl med bilder av ägg?

Kan tänka mig att man inte har det numera för att inte uppmuntra till att gå nära bo eller plocka ägg.
Sen skiljer sig ju många ägg åt inom arten. Just göken har ju tydligen utvecklat olika äggfärger beroende av vilka värdar de parasiterar på.

/Peter

PS Kikade just i bokhyllan: "Tidens stora bok om Europas fåglar" har bilder av ägg också.

Det där med äggsamlade blev ju aktuellt i våras. En storsamlare åkte dit tack vara tips. Jag ska testa lyckan på ett antikvariat i morgon. Kanske kan hitta nån bra äldre litteratur med ägg i. Jag är bara allmänt nyfiken. Intressant att veta hur äggen hos de olika arterna ser ut i färg och form.
 
Den här "dubbeldäckaren" fotade jag i Serengeti, Tanzania i våras. Jag uppfattade det som att den mindre förskte "köra bort" den större. Den större landade i ett träd strax efteråt ochfrån den bilden tror jag att det är en Tawny Eagle. Men vilken art är den mindre -så lika i färger och teckning men så olika i storlek.

Örnen är en adult mindre skrikörn, ej stäppörn (Tawny Eagle)
Vad den mindre kopian är, går knappast att se på dessa bilder. Kanske en vipa av någon sort...

/Oscar
 
Tackar! Det var en nyttig lektion! Jag har nog tagit fel på skrik- och stäppörnar även i andra sammanhang!
/Göran
Hej Göran! De är inte helt lätta dessa örnar alltid. :) Notera att den som på engelska heter Tawny Eagle heter savannörn på engelska och inte stäppörn. De är dock nära släkt och väldigt lika men det är savannörnen du troligast stöter på i Afrika (även om stäppörnen övervintrar i afrika).

Mvh/ Ola
 
Sävsångare eller Rörsångare?

Hej
Lyckades få några bilder på en sångare i helgen men jag är osäker på om det är en sävsångare eller rörsångare. På lätet vill jag få det till sävsångare, men i fågelböckerna liknar det mer en rörsångare.
Svårt det här med de olika sångarna.
Mvh Hans
 

Bilagor

  • Fågelid 1.jpg
    Fågelid 1.jpg
    12.5 KB · Visningar: 271
  • Fågelid 2.jpg
    Fågelid 2.jpg
    12.3 KB · Visningar: 275
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.